Τα «ορφανά» status symbols της μόδας στην Ελλάδα

Τα «ορφανά» status symbols της μόδας στην Ελλάδα

Είναι οι φίρμες-status symbols. Τα επώνυμα εκείνα , παπούτσια και αξεσουάρ που χωρίς αυτά δεν τολμούσες να κυκλοφορήσεις στην πάλαι ποτέ κοσμική ζωή του τόπου και τα οποία ανέδειξαν εμπορικές περσόνες της χώρας μας όπως οι Λάκης Γαβαλάς, Λάζαρος Φελούς, Ρίτσι Φρανσές, η οικογένεια Λεμονή, ο Θόδωρος Χαραγκιώνης, η οικογένεια Φωκά κ.ά. Στο «όνομά» τους ξοδεύτηκαν ολόκληρες περιουσίες, ενώ αποτέλεσαν μύχιο πόθο για κάθε Ελληνα και Ελληνίδα.

Να όμως που η κρίση που όλα τα αλλάζει είχε αντανάκλαση και στις μεγάλες φίρμες της μόδας, επαναφέροντας τη χώρα μας στη δεκαετία του ’80. Τότε που για να βρεις μια γνωστή μάρκα είτε έπρεπε να ταξιδέψεις στο εξωτερικό, είτε να σου τη φέρει «παράνομα» κάποιος συγγενής που ταξίδευε εκτός συνόρων. Ποιος θα περίμενε εξάλλου πως σήματα όπως τα Burberry, Manolo Blahnik, Fendi, D&G, Nautica, Timberland, Guess, DKNY είτε θα έμεναν στα αζήτητα από πλευράς εγχώριας εμπορικής αντιπροσώπευσης, με αποτέλεσμα να έρθουν πλέον απευθείας οι ξένες πολυεθνικές στην ή να επιλέξουν και την παντελή απουσία από την αγορά μας, είτε θα άλλαζαν χέρια αποχαιρετώντας τους επιχειρηματίες εκείνους που με διορατικότητα τα έφεραν πριν από μερικά χρόνια στη χώρα μας.

Η πτώση του Λάκη

Η περίπτωση του Λάκη Γαβαλά είναι η πλέον χαρακτηριστική. Ο άνθρωπος που «εισηγήθηκε» στη νεοελληνική, και εν πολλοίς «μαϊμουδίζουσα» ξένες μόδες, κοινωνία, τις βαρετές κατά μερικούς, λαμπερές κατ’ άλλους σειρές της Burberry, που έφερε την ιταλική Dolce & Gabbana αλλά και άλλες κορυφαίες συλλογές όπως αυτές των Dsquared, Love Moschino, βρέθηκε στον Κορυδαλλό για χρέη στην Εφορία. Με τις ανέφελες ημέρες, όπου ο ίδιος ο μόδιστρος και εισαγωγέας δεν έδινε και πολύ μεγάλη σημασία στα παρά μόνο στη διασκέδαση και τα πάρτι της χλιδής, να έχουν περάσει ανεπιστρεπτί, σύντομα οι μεγάλες πολυεθνικές όσο και αν τον αγαπούσαν, όσο και αν ήθελαν να τον στηρίξουν, δεν μπορούσαν να «σηκώσουν» στους ώμους τους έναν προφυλακισμένο οφειλέτη του Ελληνικού Δημοσίου. Κάπως έτσι, η μεγάλη αδυναμία του Γαβαλά, η Burberry, πρώτη αποφάσισε να του κουνήσει μαντίλι και να μη συνεχίσει πλέον συνεργασία ούτε με άλλους Ελληνες εμπορικούς αντιπροσώπους, θεωρώντας τους αφερέγγυους. Σήμερα, λοιπόν, η πολυεθνική πουλάει με σκληρούς όρους απευθείας σε ελληνικές αλυσίδες ένδυσης τα ρούχα της, ζητώντας πάντα προκαταβολές που κινούνται εκτός διεθνούς εμπορικής πίστης και λογικής. Ωστόσο, μήπως και η χώρα μας εκτός κάθε παγκόσμιας λογικής δεν έχει κινηθεί τα τελευταία χρόνια στη σφαίρα της οικονομίας;

Ο μεγάλος κερδισμένος

Αυτή την περίοδο προνομιακός «εταίρος-αγοραστής» της διάσημης φίρμας είναι τα καταστήματα «Attica» και ο Κώστας Λαμπρόπουλος, από τους ελάχιστους δηλαδή ελληνικούς ομίλους με αξιοπιστία στο διεθνές επιχειρηματικό σύστημα.

Και σ’ αυτήν όμως την περίπτωση οι Βρετανοί ούτε που διανοούνται να δώσουν την αποκλειστική αντιπροσώπευσή τους σε Ελληνες επιχειρηματίες, αφού έπαθαν και έμαθαν. Ως αξιόπιστος businessman ο Κώστας Λαμπρόπουλος έχει κατορθώσει να πείσει κι άλλα μεγάλα σήματα να του πουλάνε απευθείας -άρα να μην έχουν εταιρική παρουσία στην Αθήνα- όπως οι φίρμες Furla και Moncler, σήματα που επίσης έχουν μείνει στην… ορφάνια. Από τους κορυφαίους επιχειρηματίες της μόδας ήταν και ο Λάζαρος Φελούς. Με καμάρι στις αρχές του 2000 ανακοίνωνε την απευθείας από τη Νέα Υόρκη συμφωνία αντιπροσώπευσης του σήματος DKNY και των νεανικών αμερικανικών ρούχων της φίρμας Attitudes από τον όμιλο του Felous Fashion. Ωστόσο οι ένδοξες ημέρες του lifestyle και των επενδύσεων στη πέρασαν ανεπιστρεπτί και με μεγάλο προσωπικό για τον ίδιο . Η DKNY όταν είδε πως η Felous Fashion Group δεν είχε δυνατότητα υπαγωγής στο προστατευτικό πτωχευτικό δίκαιο και ότι ο επιχειρηματίας δεν τηρούσε μια σειρά υποχρεώσεων, του τράβηξε το χαλί κάτω από τα πόδια και επέλεξε τον Κώστα Λαμπρόπουλο για να του πουλάει εμπόρευμα απευθείας από τη θυγατρική της στην Ευρώπη. Ο ισχυρός άνδρας των «Attica» μάλιστα φαίνεται να είναι ο μεγάλος νικητής της κρίσης, καθώς κερδίζει λόγω της οικονομικής άνεσης του γκρουπ του όλες τις φίρμες που τρώνε τα μούτρα τους στην Ελλάδα, καθώς θεωρείται ένας εκ των ελάχιστων αξιόπιστων συνομιλητών των μεγάλων οίκων του εξωτερικού.

Χάσαμε τα Manolo Blahnik, πατριώτη

Θυμάστε τις γνωστές τέσσερις «χάριτες» του «Sex and the City» και τη λατρεία της Κάρι Μπράντσο -κατά κόσμον Σάρα Τζέσικα Πάρκερ- για τα παπούτσια Manolo Blahnik; Ε, αυτό το θετικό εμπορικά κλίμα επιδίωξε να αξιοποιήσει η εταιρεία Rossi και ο επιχειρηματίας Βασίλης Κουτρούλης, ωστόσο η επένδυση δεν πήγε καλά, με αποτέλεσμα και η φίρμα να χαθεί από τα ράφια και να υπάρξουν προβλήματα στα μαγαζιά «Luisa», «Lanvin» και «Bottega Veneta» που ο όμιλος διαχειριζόταν. Παπούτσια ακριβά και πολυδιαφημισμένα τα Manolo Blahnik, δύσκολα μπορούσαν πλέον να αγοραστούν στην Ελλάδα της κρίσης και της ανέχειας. Την ίδια ώρα που συνέβαιναν τα παραπάνω και η φίρμα Karren Millen έπειτα από 10 χρόνια παρουσίας στην άλλοτε κραταιά εμπορική αγορά του Κολωνακίου κατέβασε ρολά. Μέσω SMS η γνωστή αλυσίδα ρούχων ενημέρωσε τους πελάτες της ότι προχωρούσε σε εκποίηση του εμπορεύματός της στα μαγαζιά της Αθήνας, της Γλυφάδας και στο «Golden Hall». Η Karen Millen Hellas ιδρύθηκε το 2003 ως θυγατρική του ομίλου Prince Oliver. Αν μια εταιρεία πάντως έχει ταυτίσει την παρουσία της με την υπόδηση, αυτή σαφώς είναι το Lemonis Group. Ο πρωτοπόρος Φραγκίσκος Λεμονής, με μια σειρά επενδύσεων και επιτυχημένων εξαγορών είχε κατορθώσει να γίνει ο απόλυτος κυρίαρχος της αγοράς με σήματα όπως Καλογήρου, Χαραλάς, All About Shoes. Tο στρατηγικό του λάθος μέσα στον χαμό της κρίσης ήταν να ανοίξει το 2011 κατάστημα της διάσημης φίρμας γυναικείας ένδυσης Fendi στη συμβολή των οδών Βαλαωρίτου και Κριεζώτου. Η αποκλειστική μπουτίκ της διάσημης φίρμας έκλεισε σε σύντομο χρονικό διάστημα, ο όμιλος Λεμονή μπήκε για τα καλά μέσα και σε συνδυασμό με μια σειρά λουκέτων σε μαγαζιά της σε όλη τη χώρα, και ιδιαίτερα στο πάλαι ποτέ ισχυρό εμπορικό της κάστρο, το Κολωνάκι, η Fendi με τη σειρά της δεν επέλεξε άλλη αποκλειστική συνεργασία, και κάτω από σκληρούς οικονομικούς όρους, μια και θεωρεί τη χώρα μας αναξιόπιστη, πουλάει, όμως ποτέ πλέον με πίστωση.

Επιστροφή στα 80s

Και οι Guess των Μορίς και Πολ Μαρσιάνο ακολούθησε τον δρόμο της φυγής από τη χώρα μας λόγω της κρίσης, διακόπτοντας τη συνεργασία της με την εταιρεία διανομών Promoda A.E. Η διάλυση της σχέσης έγινε κάτω από πολύ αρνητικό κλίμα, με τις δύο πλευρές να οδηγούνται στα δικαστήρια. Η Guess, φοβούμενη τις συνθήκες κρίσης της αγοράς, ζητούσε μεγάλες προκαταβολές, κάτι που δεν ήταν δυνατό να γίνει από την ελληνική εταιρεία, με αποτέλεσμα την αθέτηση των εμπορικών μεταξύ τους υποσχέσεων. Αυτή τη στιγμή η διεθνής φίρμα δεν έχει κάνει άλλου είδους συνεργασία και ήδη τα σήματα αυτά έχουν έλλειψη στη χώρα μας. Ακριβώς αυτή η κατάσταση επικρατεί και για πολλές άλλες φίρμες, με αποτέλεσμα να αποτελούν είδος προς εξαφάνιση πολλά πολυεθνικά σήματα. Κάτι δηλαδή σαν επιστροφή στη δεκαετία του ’80, όπου για να βρει κανείς ένα brand, έπρεπε να ταξιδεύει στο εξωτερικό ή να γνωρίζει κάποιον παράνομο εισαγωγέα. Αυτή είναι η τάση που πλέον ξεκάθαρα διαμορφώνεται, αφού οι μεγάλες πολυεθνικές της ένδυσης, της υπόδησης και των αξεσουάρ αποφεύγουν όπως ο διάβολος το λιβάνι πλέον την ελληνική αγορά που ολοένα καθίσταται και πιο αφερέγγυα. Δύσκολη επίσης είναι και η προμήθεια των Valentino, ενώ και η αντίστοιχη μπουτίκ έκλεισε ακολουθώντας το παράδειγμα της επιτυχημένης στο παρελθόν φίρμας Celine, καθώς και της διάσημης σε φορέματα ιταλικής φίρμας Krizia, κομμάτια των οποίων μπορεί πλέον να βρει κανείς μονάχα σε στοκατζίδικα.

Ποιοι κερδίζουν, ποιοι βουλιάζουν

Από τους παράλληλα κερδισμένους είναι ο όμιλος Παγώνη, ο οποίος πήρε τις συλλογές του Λάκη Γαβαλά, όπως Dsquared και Moschino, και τις διαθέτει μέσω των καταστημάτων του με τίτλο Eponymo, αλλά και ο όμιλος Παπαέλληνα – Notos com, ο οποίος πλέον αντιπροσωπεύει τις χαμένες από τον όμιλο Ridenco Nautica – Timberland. Δύο απόλυτα επιτυχημένες φίρμες που ο Ρίτσι Φρανσές είχε καθιερώσει με προσωπικές ενέργειες και μεγάλες επενδύσεις. Ο Φρανσές εδώ και δύο χρόνια φέρεται να έχει υποστεί μεγάλη , με αποτέλεσμα η επάνοδός του στην αγορά να μη συζητείται καν. Την ίδια στιγμή και ο πάντοτε φιλόδοξος Θόδωρος Χαραγκιώνης βιώνει συνθήκες κρίσης, με αποτέλεσμα τα σήματα Imaginarium και Ferrari Boutique να ψάχνουν αυτόνομους δρόμους, το ίδιο δηλαδή που ακολουθεί ως πρακτική και το σήμα Ralph Lauren που έχει θυγατρική στην Ελλάδα και κάνει στοχευμένες πωλήσεις σε εμπορικά κέντρα, όπως για παράδειγμα στο McArthur Glen. Ιδιο είναι το πλαίσιο και για τον όμιλο Φωκά που έχει εμπλακεί στη δίνη της κρίσης και των διαφωνιών με την Εκκλησία της Θεσσαλονίκης για το κατάστημα-ναυαρχίδα που διατηρεί στην Τσιμισκή και το οποίο διαχειριζόταν τα πολύ επιτυχημένα σήματα Esprit και Facconable. Η ιστορική εμπορική οικογένεια του Λέανδρου Φωκά δίνει εσχάτως μια μεγάλη επιβίωσης, με αποτέλεσμα οι διεθνείς συνεργασίες της να έχουν λογικά περάσει σε δεύτερη μοίρα.

Οι χαμένοι και ο κερδισμένος

Οταν η Burberry κούνησε το μαντίλι του αποχαιρετισμού στον Λάκη Γαβαλά και η DKNY στον Λάζαρο Φελούς, αναζήτησαν αξιόπιστο «εταίρο-αγοραστή» στην ελληνική αγορά, τον οποίο φαίνεται πως βρήκαν και οι δύο στο του Κώστα Λαμπρόπουλου (Attica)

Ο κ. Λάκης Γαβαλάς και ο κ. Λάζαρος Φελούς

Τα «ορφανά» status symbols της μόδας στην Ελλάδα

Ο κ. Κώστας Λαμπρόπουλος

Τα «ορφανά» status symbols της μόδας στην Ελλάδα

Πηγή: protothema

xespao

Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
  

ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ:      ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΤΕ: