Συμβολική αδελφοποίηση της ιστορικής σιδηροδρομικής γέφυρας Μάναρη, που βρίσκεται στο ομώνυμο χωριό, 13 χιλιόμετρα από την Τρίπολη, πλησίον του αυτοκινητοδρόμου προς Καλαμάτα και της γέφυρας στο Ρίο – Αντίρριο, θα πραγματοποιηθεί την Κυριακή 16 Νοεμβρίου στο Μάναρη Αρκαδίας.
Η αδελφοποίηση των δύο γεφυρών προέκυψε με πρόταση του συνδέσμου Μαναριωτών Αττικής, που έγινε αποδεκτή από τον ΟΣΕ και την εταιρεία «ΓΕΦΥΡΑ Α.Ε.» και στοχεύει στην ανάδειξη των δύο αυτών τεχνικών επιτευγμάτων.
Διαφέρουν χρονικά έναν αιώνα, χωρίς καν να μπορούν να συγκριθούν κι έχουν κοινά στοιχεία το μέγεθός τους -το καθένα για την εποχή του στον ελλαδικό χώρο- το συγκοινωνιακό σκοπό που εξυπηρετούν, τη γαλλική πρωτοπορία στην κατασκευή γεφυρών τους δύο τελευταίους αιώνες και καταδεικνύουν την επιστημονική και τεχνολογική εξέλιξη στον τομέα της γεφυροποιΐας.
Επιπλέον, ανήκουν και οι δύο γέφυρες στο όραμα του διορατικού Έλληνα πολιτικού Χαρίλαου Τρικούπη.
Αναφορικά με τη γέφυρα Μάναρη που έχει χαρακτηριστεί διατηρητέο μνημείο, αξίζει να σημειώσουμε ότι αποτελεί μοναδικό κομψοτέχνημα αρχιτεκτονικής σιδηροδρομικού έργου της εποχής του, με οκτώ τοξωτά ανοίγματα σε οριζοντιογραφική καμπύλη, συνολικού μήκους 116 μέτρων και πρόκειται για τη σημαντικότερη και μεγαλύτερη σε οριζόντια καμπύλη λίθινη θολωτή σιδηροδρομική κοιλαδογέφυρα της Ελλάδας.
Η μελέτη της γέφυρας ξεκίνησε το 1890, επί εποχής Χαριλάου Τρικούπη και η κατασκευή ολοκληρώθηκε το 1896 από τη γαλλική εταιρεία «Societe Anonyme Internationale de Construction Et d” Enterprises De Travaux Publics» και λειτούργησε για πρώτη φορά το 1898.
Όπως επισημαίνεται και από τον ΟΣΕ, η ιδιαιτερότητα της γέφυρας έγκειται κυρίως στο σχεδιασμό και υλοποίησή της σε οριζοντιογραφική καμπύλη, ενώ κατά τα 116 χρόνια ζωής της, δεν χρειάστηκε ποτέ παρέμβαση για επισκευή ή συντήρηση της λιθοδομής και δεν επηρεάστηκε ποτέ από φυσικά φαινόμενα. Επιπλέον, τα τελευταία δέκα χρόνια απετέλεσε αντικείμενο μελέτης καθηγητών του Ε.Μ.Π. και μηχανικών του ΟΣΕ και παρουσιάστηκε σε παγκόσμια τεχνολογικά συνέδρια και σε διεθνείς συναντήσεις σιδηροδρομικών τεχνικών από καθηγητές και στελέχη του ΟΣΕ.
Υπογραμμίζεται ακόμη, ότι, η γέφυρα Μάναρη αποτέλεσε εντυπωσιακό τεχνολογικό και σχεδιαστικό επίτευγμα για την εποχή της και ως τέτοιο συσχετίσθηκε με το ανάλογο ιδιαίτερο τεχνολογικό και σχεδιαστικό επίτευγμα της σύγχρονης εποχής στον ελληνικό χώρο, τη γέφυρα ζεύξης Ρίου – Αντιρρίου. Πέραν αυτού, η κατασκευή της γέφυρας Μάναρη ξεκίνησε επί εποχής Χαριλάου Τρικούπη, υλοποιώντας το όραμα για το σιδηρόδρομο Πελοποννήσου, ενώ η γέφυρα ζεύξης Ρίου – Αντιρρίου φέρει το όνομά του, γιατί είχε οραματιστεί την υλοποίηση του έργου της ζεύξης και τούτο αναφέρεται στα πρακτικά του Ελληνικού Κοινοβουλίου της 29ης Μαρτίου 1889.
Η γέφυρα Ρίου-Αντιρρίου είναι η μεγαλύτερη σε μήκος καλωδιωτή γέφυρα πολλαπλών ανοιγμάτων στον κόσμο, με συνεχές και πλήρως αναρτημένο κατάστρωμα 2.252 μέτρων. Τα θεμέλιά της βρίσκονται σε βάθος θαλάσσης που φτάνει μέχρι και τα 65 μέτρα. Τόσο αυτό όσο και η διάμετρος των θεμελίων που ανέρχεται σε 90 μέτρα αποτελούν παγκόσμια ρεκόρ για γέφυρα.
Η τελετή της συμβολικής αδελφοποίησης θα γίνει στο Πνευματικό Κέντρο Μάναρη στις 12.00 το μεσημέρι της Κυριακής 16 Νοεμβρίου και πέρα από την παρουσίαση των δύο γεφυρών θα ακολουθήσει στο χώρο της γέφυρας Μάναρη η αποκάλυψη αναμνηστικής πλακέτας αδελφοποίησης.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ