Μπορεί ακόμη να μην έχουν ξεκινήσει οι θερινές εκπτώσεις, καθώς αυτές αρχίζουν από την ερχόμενη Δευτέρα 13 Ιουλίου, όμως οι έμποροι δηλώνουν από τώρα απογοητευμένοι και σχεδόν… σίγουροι πως αυτή θα είναι η χειρότερη περίοδος των τελευταίων ετών.
Και αυτό εξαιτίας της κατάστασης που έχει διαμορφωθεί τις τελευταίες εβδομάδες με την ανακοίνωση του δημοψηφίσματος, το capital control και το κλείσιμο των τραπεζών, αλλά και εξαιτίας του γεγονότος πως όλες αυτές τις ημέρες, ο τζίρος στα καταστήματά τους παραμενει πολύ χαμηλά.
Παρ” όλα αυτά παραμένουν αισιόδοξοι πως οι Πατρινοί θα κάνουν κάποιες αγορές, ευελπιστώντας να βελτιωθούν και οι συνθήκες γενικότερα στην αγορά.
Στο μεταξύ, οδηγίες και διευκρινίσεις για τις θερινές εκπτώσεις που ξεκινούν τη Δευτέρα, 13 Ιουλίου και θα λήξουν την Δευτέρα 31 Αυγούστου 2015 δίνει η Ελληνική Συνομοσπονδία Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας, με επιστολή της στις Εμπορικές Ομοσπονδίες και τους Εμπορικούς Συλλόγους της χώρας.
Υπενθυμίζει παράλληλα ότι, σύμφωνα με την παρ. 1 άρθρου 16 ν. 4177/2013, τα καταστήματα μπορούν να ανοίξουν προαιρετικά την πρώτη Κυριακή κατά την έναρξη της χρονικής περιόδου των εκπτώσεων, δηλαδή την Κυριακή, 19 Ιουλίου 2015.
Όπως επισημαίνει η ΕΣΕΕ, κατά τη διενέργεια των εκπτώσεων, εκτός από την αναγραφή της παλαιάς και της νέας μειωμένης τιμής των αγαθών και υπηρεσιών που πωλούνται με έκπτωση, επιτρέπεται και η αναγραφή και εμπορική επικοινωνία ποσοστού έκπτωσης.
Εφόσον παρέχεται μειωμένη τιμή σε περισσότερα από το 60% του συνόλου των πωλούμενων ειδών, θα πρέπει να αναγράφεται στην προθήκη του καταστήματος και σε οποιαδήποτε άλλη εμπορική επικοινωνία το παρεχόμενο ποσοστό έκπτωσης και στην περίπτωση που υπάρχουν διαφορετικά ποσοστά έκπτωσης ανά κατηγορίες προϊόντων, θα πρέπει να αναγράφεται το εύρος του παρεχόμενου ποσοστού («από …. % έως …. %»). Σε κάθε άλλη περίπτωση θα αναγράφεται ότι οι εκπτώσεις αφορούν επιλεγμένα είδη με αναφορά στο αντίστοιχο ποσοστό.
Ο τρόπος με τον οποίο υπολογίζεται και προβάλλεται η μειωμένη τιμή, πρέπει να ανταποκρίνεται στην αλήθεια και να μην είναι ανακριβής. Οι καταστηματάρχες θα πρέπει, σε περίπτωση ελέγχου, να είναι σε θέση να αποδείξουν, ότι η παλαιά τιμή πώλησης που αναγράφεται στην πινακίδα, ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα.
Κατά την διενέργεια των τακτικών εκπτώσεων, απαιτείται ιδιαίτερη προσοχή από τις εμπορικές επιχειρήσεις, γιατί οι κυρώσεις είναι αυστηρές και δεν επιτρέπεται να επιβάλλονται λόγω λάθους.
Γενικά, στους παραβάτες των διατάξεων περί εκπτώσεων επιβάλλεται πρόστιμο ποσού ίσου με το 0,5% του ετήσιου κύκλου εργασιών και πάντως όχι κατώτερο των 5.000 ευρώ. Σε περίπτωση που επιβληθεί για δεύτερη φορά πρόστιμο για την ίδια παράβαση μέσα σε διάστημα 5 ετών, το πρόστιμο αυξάνεται στο 3% του ετήσιου κύκλου εργασιών της συγκεκριμένης επιχείρησης.
Ειδικότερα για την περίπτωση που οι εκπτώσεις είναι ανακριβείς ή παραπλανητικές ως προς το ποσοστό τους, ως προς την ακρίβεια των αναγραφόμενων τιμών ή ως προς την ποσότητα των προσφερόμενων με έκπτωση προϊόντων ή όταν ενέχουν οποιασδήποτε μορφής απόκρυψη ή παραπλάνηση, επιβάλλεται πρόστιμο ποσού ίσο με το 1% του ετήσιου κύκλου εργασιών και πάντως όχι κατώτερο από 10.000 ευρώ, ανάλογα με τη βαρύτητα και τη συχνότητα της παράβασης. Σε περίπτωση που επιβληθεί για δεύτερη φορά πρόστιμο για την ίδια παράβαση μέσα σε διάστημα 5 ετών, το πρόστιμο αυξάνεται στο 3% του ετήσιου κύκλου εργασιών της συγκεκριμένης επιχείρησης. Αρμόδια αρχή για την επιβολή των προστίμων είναι ο Γενικός Γραμματέας της Αποκεντρωμένης Διοίκησης, όπου διαπιστώνεται η παράβαση.
Η ΕΣΕΕ εύχεται τέλος «παρά το βεβαρυμμένο κλίμα στο λιανεμπόριο να πετύχουν αυτές οι εκπτώσεις στο μέτρο του δυνατού και προτρέπει τους καταναλωτές να ‘ξεχάσουν’ όσο αυτό είναι εφικτό τις κλειστές τράπεζες και τους περιορισμούς πρόσβασης στους λογαριασμούς τους και να εκμεταλλευτούν –και με τις πιστωτικές τους κάρτες- τις ευκαιρίες που αναμφίβολα θα υπάρξουν, κάνοντας φθηνές αγορές».