Επιτακτική η ανάγκη αναβάθμισης της Κοινωνιολογίας
Συγκεκριμένα ο Πρόεδρος των Ελλήνων Κοινωνιολόγων ζήτησε δυο απλά πράγματα:
- Πρώτον, να είναι η κοινωνιολογία εξεταζόμενο μάθημα στην κατεύθυνση των ανθρωπιστικών κοινωνικών σπουδών, στη θέση των λατινικών. Τα λατινικά, θα μπορούσε να είναι διδασκόμενο, να καλύπτει την ανάγκη κάποιων λίγων σχολών, οι οποίες το θεωρούν αναγκαίο. Τι θα πούμε στα τμήματα κοινωνιολογίας, ψυχολογίας, κοινωνικών επιστημών, κοινωνικής ιστορίας, κοινωνικής ανθρωπολογίας, μέσων μαζικής ενημέρωσης και διεθνών σχέσεων;
- Δεύτερον, να υπάρχει μάθημα κοινωνικών επιστημών, με τίτλο: Στοιχεία Κοινωνικών Επιστημών, στα μαθήματα γενικής παιδείας, έστω, για μία ώρα. Όλα τα παιδιά, για μία ώρα, έστω. Αυτό μπορεί να γίνει απλά, μειώνοντας μία ώρα, π.χ. από τη λογοτεχνία, η οποία διδάσκεται τέσσερις ώρες, πλέον.
Ο κ. Κατσούλας απευθυνόμενος προς τον Κύριο Υπουργό υποστήριξε ότι αυτά τα παραπάνω, είναι εύκολο, με αυτό που έχετε κάνει, στο υπάρχον νομοσχέδιο να γίνουν. Δε διαταράσσουν την προετοιμασία των μαθητών, αίρουν αδικίες και αποκαθιστούν την ισορροπία των γνωστικών αντικειμένων, στην κατεύθυνση των ανθρωπιστικών και κοινωνικών επιστημών, αλλά και στη γενική παιδεία.
Ο Πρόεδρος των Ελλήνων Κοινωνιολόγων τόνισε ότι είναι επιτακτική η αναβάθμιση της Κοινωνιολογίας στην εκπαίδευση, λόγω της ανάπτυξης ακραίων φαινομένων στην κοινωνία και ειδικότερα στα σχολεία. Όταν σήμερα μιλάμε για ρατσισμό, νεοναζιστικά ακούσματα, κρίσεις θεσμών κ.λπ., ουαί κι αλίμονο αν δεν έχουμε τέτοια αντικείμενα στην εκπαίδευση. Εγώ πιστεύω ότι υπάρχει πρόθεση να έχουμε τέτοια αντικείμενα, ίσως δεν έγιναν οι κατάλληλοι χειρισμοί υπογράμμισε ο κ. Κατσούλας.
Επίσης σχολίασε το γεγονός ότι για να εισαχθεί ένας μαθητής στο πρώτο επιστημονικό πεδίο, που είναι οι ανθρωπιστικές και κοινωνικές επιστήμες, θα εξετάζεται σε τέσσερα αμιγώς φιλολογικά μαθήματα, όπως είναι τα αρχαία, η νεοελληνική γλώσσα, τα λατινικά και η ιστορία.
Ερωτώ, λοιπόν, πόσο είναι το ποσοστό, γι” αυτό βγάζουν και ανακοινώσεις το ένα τμήμα πίσω από το άλλο τα τμήματα κοινωνικών επιστημών, των σχολών κοινωνικών επιστημών σε αυτή την κατεύθυνση; Πάνω από 60%. Πείτε μου, λοιπόν. Δεν έχουν δικαίωμα αυτά τα τμήματα να προτείνουν ένα μάθημα; Δεν πρέπει να είναι η κοινωνιολογία, ως εξεταζόμενο, ένα από τα τέσσερα, τουλάχιστον, μαθήματα για τις κοινωνικές επιστήμες; είπε ο Πρόεδρος των Κοινωνιολόγων.
Επίσης ο κ. Κατσούλας αναφέρθηκε και στο γεγονός ότι δεν προβλέπεται καμία ώρα κοινωνικών επιστημών στη γενική παιδεία, στη Γ’ λυκείου. Αρκεί να σας πω ότι σήμερα, υπάρχουν δύο ώρες κοινωνιολογίας, που όλα τα παιδιά διδάσκονται και είναι νομίζω, απ” όλες τις πτέρυγες εδώ και από όλους όσοι παραβρισκόμαστε, κοινός τόπος ότι οι κοινωνικές επιστήμες, σήμερα, είναι απαραίτητες και αναγκαίες να διδάσκονται σε όλα τα παιδιά, ειδικότερα η κοινωνιολογία. Αντίθετα, προβλέπονται, έξι ώρες φιλολογικών μαθημάτων και επιπλέον, δεκατρείς ώρες φιλολογικών μαθημάτων στην ομάδα προσανατολισμού, δηλαδή, ένας μαθητής που παρακολουθεί 32 ώρες την εβδομάδα, συνολικά έχει 19 ώρες φιλολογικών μαθημάτων. Κατά την άποψή μας, αυτό, στη ουσία, πρόκειται για αναβίωση της παλιάς σχολαστικής παιδείας. Μετρήστε τις ώρες της γενικής παιδείας και τις ώρες της κατεύθυνσης.
Στη δεύτερη τοποθέτησή του ο Πρόεδρος των Ελλήνων Κοινωνιολόγων τόνισε ότι δεν πρέπει να φτάσουμε στην εξαφάνιση της Κοινωνικής Επιστήμης, της Κοινωνιολογίας, αλλά να το βάλουμε εξεταζόμενο εκεί που ταιριάζει, στις Σχολές Κοινωνικών Επιστημών, που είναι η πλειοψηφία του πρώτου επιστημονικού πεδίου. Ζήτησε για ακόμη μια φορά να μην εξαφανιστούν οι κοινωνικές επιστήμες από τη γενική παιδεία.
Βάλτε μία ώρα, τουλάχιστον, ιστορία κοινωνικών επιστημών ή στοιχεία κοινωνικών επιστημών, που μπορείτε να το κάνετε πολύ απλά. Οι συνολικές ώρες που έχουμε γενική παιδεία και πρώτη κατεύθυνση φιλολογίας, είναι 19. Κόψετε μία από αυτές, για να κάνετε μια ώρα κοινωνικές επιστήμες, που το θεωρείτε αναγκαίο και εσείς όπως και όλοι, νομίζω, σ” αυτή την αίθουσα. Κοιτάξτε, αυτά δεν προσθέτουν ούτε αφαιρούν ώρες, γι” αυτό είναι εύκολο να γίνει. Εμείς θα προτείνουμε τροπολογία πάνω στο σχέδιο νόμου, προς όλους τους Βουλευτές, διότι, ούτε ώρες αφαιρούνται ούτε ερχόμαστε για να βάλλουμε εναντίον κάποιου άλλου κλάδου. Απλά, διεκδικούμε το αυτονόητο. Να υπάρχει για τις κοινωνικές σχολές ως εξεταζόμενο, η κοινωνιολογία και μία ώρα κοινωνική επιστήμη ανέφερε μεταξύ των άλλων ο κ. Κατσούλας.
Η Πρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Νομικών και Πολιτικών Επιστημών με τη σειρά της δήλωσε ότι Εμείς, σήμερα, είμαστε, εδώ, για να υπερασπιστούμε το μάθημα Στοιχεία Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών, το οποίο είχε εισαχθεί και επρόκειτο να διδαχθεί τον επόμενο Σεπτέμβρη για το έτος 2015-2016. Ως μάθημα εξεταζόμενο για τα παιδιά που θα ενδιαφέρονταν να μπουν σε τμήματα που θα ενδιαφέρονταν να μπουν σε τμήματα που αφορούν τις κοινωνικές επιστήμες.
Η κ. Κεραμάρη υπογράμμισε ότι τα υπόλοιπα τμήματα των κοινωνικών επιστημών έχουν μπει σε αυτό το νομοσχέδιο κατά περίεργο τρόπο μαζί με τα φιλολογικά τμήματα και δεν υπάρχει ειδικό μάθημα κοινωνικών πολιτικών επιστημών. Θεωρούμε, λοιπόν, ότι αυτό το μάθημα είναι η συνέχεια του μαθήματος που φέτος διδάσκουμε στα παιδιά που τώρα φοιτούν στη θεωρητική κατεύθυνση της Β΄ Λυκείου το οποίο λέγεται Βασικές Αρχές Κοινωνικών Επιστημών και η συνέχεια αυτού είναι στην Γ΄ Λυκείου. Από τη δική μου μικρή εμπειρία – αφού για πρώτη φορά το δίδαξα – οι μαθητές μου είναι ενθουσιασμένοι με αυτό και με την προοπτική ότι θα είχαν το αντίστοιχο μάθημα στη Γ’ Λυκείου, διότι οι περισσότεροι από αυτούς επιθυμούν να φοιτήσουν σε νομικά και πολιτικά τμήματα, τμήματα ψυχολογία και ΜΜΕ.
Η Πρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Νομικών και Πολιτικών Επιστημών παρουσίασε τα επιχειρήματά της για τη θέση της Ένωσης αναφέροντας μεταξύ των άλλων ότι υπάρχει χώρος στο ωρολόγιο πρόγραμμα της Γ Λυκείου για να προστεθεί ένα, επιπλέον, μάθημα, έστω και ως μάθημα επιλογής, διότι το προβλεπόμενο είναι 30 ώρες στην τρίτη λυκείου ενώ στις προηγούμενες τάξεις είναι 35 ώρες οι διδασκόμενες την εβδομάδα. Οπότε ένα δίωρο επιπλέον μάθημα πανελλαδικώς εξεταζόμενο για όλες τις κατευθύνσεις – έστω ως κατ” επιλογή, όπως είπαν – δεν θα ήταν κακή ιδέα και δεν προκαλεί βλάβη σε κανένα άλλο μάθημα και σε κανέναν άλλο κλάδο συναδέλφων, το οποίο βέβαια μας απασχολεί πάρα πολύ.
Η κ. Κεραμάρη ανέφερε και το εξής:
Επίσης, μας έχουν ζητήσει ένα συναφές μάθημα η Πανελλήνια Ομοσπονδία Αστυνομικών Υπαλλήλων και οι Γενικοί Διευθυντές της Αστυνομικής Ακαδημίας, ένα μάθημα που να άπτεται του Δικαίου και των άλλων Κοινωνικών Επιστημών, επειδή το 90% – 95% των μαθημάτων που διδάσκονται εκεί, άπτεται των Κοινωνικών Επιστημών και, κυρίως, βέβαια του Δικαίου και της πολιτικής Επιστήμης και είναι το μάθημα της Πολιτειολογίας.