«Φρένο» στα τουριστικά τρένα από τον ΣτΠ στην Πλάκα
Είχε προηγηθεί προσφυγή της Ελληνικής Εταιρίας Περιβάλλοντος και Πολιτισμού στο Συνήγορο του Πολίτη, καταγγέλλοντας τα προβλήματα που δημιουργούνται από την κυκλοφορία των τουριστικών τρένων στην Πλάκα και κατά ένα μέρος διέρχονται από θεσμοθετημένους πεζοδρόμους, καθώς η νομοθεσία προβλέπει ότι η έγκριση διαδρομής που περιλαμβάνει διέλευση από πεζόδρομο αντίκειται, τόσο στον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, όσο και από τον κανονισμό των συγκεκριμένων πεζοδρόμων.
Η ανεξάρτητη αρχή επισήμανε ότι το πρόβλημα ξεκινά από το γεγονός ότι οι υπηρεσίες που δίνουν τις άδειες αγνοούν τις διατάξεις που ισχύουν παράλληλα και ο Συνήγορος πρότεινε για να επιλυθεί το πρόβλημα ότι θα πρέπει να τροποποιηθεί το ισχύον κανονιστικό πλαίσιο.
Με αφορμή τη συγκεκριμένη υπόθεση, καθώς και τα προβλήματα που αναδείχθηκαν από τον χειρισμό παρόμοιων αναφορών, ο Συνήγορος του Πολίτη πρότεινε να ληφθούν υπόψη τα παρακάτω, εφόσον γίνει τροποποίηση του κανονιστικού πλαισίου:
- Πέραν των πεζόδρομων, που ρητά εξαιρούνται από τον ΚΟΚ, θα πρέπει να εξετάζονται περιπτώσεις, όπως π ζώνες ήπιας κυκλοφορίας, στις οποίες μπορεί η κυκλοφορία των τρένων να δημιουργήσει πρόβλημα.
- Σε περιπτώσεις που το τουριστικό τρένο διέρχεται από περιοχές εκτός σχεδίου – και ιδίως όταν διέρχεται από κύριο δημοτικό ή επαρχιακό δίκτυο – θα πρέπει να εξετάζεται εάν παρακωλύεται η κίνηση των άλλων οχημάτων, εξαιτίας του χαμηλού ανωτάτου ορίου ταχύτητας με το οποίο επιτρέπεται να κινείται. Αρμόδιες υπηρεσίες για να εκφράσουν άποψη θα πρέπει να είναι οι οικείες διευθύνσεις της Τροχαίας ή κατά περίπτωση των υπηρεσιών που εκπονούν ή εγκρίνουν κυκλοφοριακές μελέτες.
- Εάν υπάρχουν αιτήσεις από πολλές εταιρείες για τις ίδιες διαδρομές ή για διέλευση των δρομολογίων από πολλές κοινές οδούς, θα πρέπει να τεθούν κανόνες εκ περιτροπής κυκλοφορίας, εφόσον υπάρχει φόρτος κυκλοφορίας στους συγκεκριμένους δρόμους λόγω μεγάλης επιβάρυνσης ή στενότητας.