Τα μέσα μεταφοράς εξακολουθούν να βρίσκονται στο προσκήνιο, αφ’ ενός λόγω της επαναλειτουργίας του σιδηροδρομικού δικτύου και αφ’ ετέρου εξαιτίας της σημερινής 24ωρης απεργίας των ταξί. Σε ό,τι αφορά στα τρένα, σήμερα Πέμπτη 23 Μαρτίου, είναι η δεύτερη ημέρα της επανεκκίνησής τους, ύστερα από τις τρεις εβδομάδες στάσης που ακολούθησαν την πολύνεκρη τραγωδία των Τεμπών.
Κατά την πρώτη ημέρα, σύμφωνα με την ανακοίνωση της διαχειρίστριας εταιρείας Hellenic Train πραγματοποιήθηκαν δρομολόγια τρένων στις γραμμές Πειραιάς – Αθήνα- Αεροδρόμιο, Αεροδρόμιο- Αθήνα- Πειραιάς, Άνω Λιόσια- Αεροδρόμιο, Αεροδρόμιο- Άνω Λιόσια, Άνω Λιόσια- Κάντζα, Κάντζα- Άνω Λιόσια, Αθήνα- Χαλκίδα- Αθήνα, Προαστιακός Πάτρας, Ολυμπία- Πύργος- Κατάκολο, Διακοφτό- Καλάβρυτα, ενώ επιπλέον κινήθηκαν κάποιοι εμπορευματικοί συρμοί στη Βόρεια Ελλάδα.
Η ανταπόκριση του επιβατικού κοινού ήταν αρκετά ικανοποιητική δεδομένων των συνθηκών -εξάλλου οι συρμοί οδηγούνταν σε περιορισμένη ταχύτητα, με δύο χειριστές και έναν επιπλέον συνοδό. Κατά τις πρώτες ώρες της επανεκκίνησης παρατηρήθηκε η τάση των επιβατών να προτιμούν τα πίσω βαγόνια, κάτι που στη συνέχεια υποχώρησε.
Χαιρετίζοντας την επανέναρξη κυκλοφορίας των ελληνικών σιδηροδρόμων ο Διευθύνων Σύμβουλος του ΟΣΕ, κ. Παναγιώτης Τερεζάκης -ο οποίος ταξίδεψε με το πρώτο δρομολόγιο της ημέρας— δήλωσε ότι «σας ευχαριστώ όλους όσους παρευρίσκεστε τούτες τις στιγμές δίπλα μας, καθώς μετά το τραγικό γεγονός που συγκλόνισε όλους μας καλούμαστε να περάσουμε στην επόμενη μέρα. Τόσο η διοίκηση, όσο και όλοι οι εργαζόμενοι στο δίκτυο του ελληνικού σιδηροδρόμου, είμαστε αποφασισμένοι να θέσουμε σε λειτουργία εκ νέου τα τρένα της χώρας.
» Δηλώνουμε ότι θα κάνουμε ό,τι είναι δυνατόν για να ξανακερδίσουμε την εμπιστοσύνη του επιβατικού κοινού. Με δεδομένο ότι ο σιδηρόδρομος είναι το πλέον φιλικό στο περιβάλλον μεταφορικό μέσον, αξίζει να δώσουμε όλες μας τις δυνάμεις για τη γρήγορη και την ασφαλέστερη επαναλειτουργία του. Θέλουμε να σταθείτε και εσείς δίπλα μας, γιατί για όλους η επόμενη ημέρα του ελληνικού σιδηροδρόμου είναι ένα στοίχημα που πρέπει να κερδηθεί».
Η επανεκκίνηση ωστόσο, σε ένα τμήμα της τουλάχιστον, αναβλήθηκε εξαιτίας της αντίθεσης των εργαζομένων στον ΟΣΕ. Συγκεκριμένα, σιδηροδρομικοί αρνήθηκαν να επανεκκινήσουν τους συρμούς στα δρομολόγια Θεσσαλονίκη-Φλώρινα, Θεσσαλονίκη-Δράμα, Αλεξανδρούπολη-Ξάνθη και Αλεξανδρούπολη-Ορμένιο, εμμένοντας στα παράπονα που είχε εκφράσει τις προηγούμενες ημέρες με ανοικτή επιστολή της η Πανελλήνια Ένωση Προσωπικού Έλξης.
Οι εργαζόμενοι στον ΟΣΕ επισημαίνουν σοβαρά κενά ασφαλείας στο σιδηροδρομικό δίκτυο και, ειδικά για την περιοχή της Βόρειας Ελλάδας αιτούνται να στελεχωθούν με σταθμάρχη οι «τυφλοί» σταθμοί Έδεσσας και Ξάνθης, να λειτουργήσουν οι ενδοεπικοινωνίες σε όλο το δίκτυο Μακεδονίας και Θράκης, να αποκατασταθεί η λειτουργία των προβληματικών και επικίνδυνων ισόπεδων διαβάσεων, να γίνει έλεγχος υποδομών στο Πλατύ και ειδικά στο τμήμα της διαδρομής όπου τα τρένα κινούνται μόλις με 40 χαω λόγω κατολισθήσεων και, τέλος, να χορηγηθούν πιστοποιητικά καταλληλότητας για τις γέφυρες διέλευσης των τρένων.
Επίσης, σε ό,τι αφορά στη διαμάχη μεταξύ της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων και του ΟΣΕ, η πρόεδρος της ΡΑΣ κα Ιωάννα Τσαπαρίκου ανέβασε εκ νέου την ένταση με ανάρτησή της στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης το βράδυ της Τετάρτης 22/3. Στην οποίαν αναφέρει τα εξής: «ΦΤΑΝΕΙ ΜΕ ΤΟ ΔΙΑΣΥΡΜΟ, ΤΑ ΨΕΜΑΤΑ ΚΑΙ ΤΙΣ ΔΟΛΟΦΟΝΙΕΣ ΧΑΡΑΚΤΗΡΑ — Η απόφαση της ΡΑΣ και εμού προσωπικά να σεβαστούμε το θεσμικό ρόλο μιας ανεξάρτητης Αρχής και να εργαζόμαστε όπως επιτάσσει η νομοθεσία, έχει εκληφθεί ως αδυναμία και ένδειξη ενοχής.
» Επειδή οφείλουμε να δώσουμε απαντήσεις στον ελληνικό λαό και πρωτίστως στις οικογένειες των θυμάτων αποσαφηνίζουμε:
ΨΕΜΑ 1ο: Η ΡΑΣ είναι υπεύθυνη για την ασφάλεια των σιδηροδρομικών μεταφορών
ΑΛΗΘΕΙΑ: Η ΡΑΣ είναι υπεύθυνη απολύτως να επιβάλλει στον ΟΣΕ την υποχρέωση να καταρτίσει, να καταγράψει και να κοινοποιήσει τις ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΕΣ που προβλέπει η ευρωπαϊκή νομοθεσία για την ασφάλεια των σιδηροδρόμων.
» Από τη στιγμή που οι ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΕΣ αυτές κατατεθούν στη ΡΑΣ, η ευθύνη υλοποίησης και απαρέγκλιτης εφαρμογής τους αποτελεί αποκλειστική ευθύνη του ΟΣΕ. Την ίδια ευθύνη έχει η Hellenic Train και οι υπόλοιπες Σιδηροδρομικές Επιχειρήσεις, μέσω του Σχεδίου Διαχείρισης Ασφαλείας της, με τη διαφορά ότι αυτό κατατέθηκε απευθείας στον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Σιδηροδρόμων (ΕΡΑ), ο οποίος ενέκρινε και την πιστοποίηση ασφαλείας, με 24 μάλιστα προβληματικά σημεία προς συμμόρφωση.
» ΨΕΜΑ 2ο: Η ΡΑΣ είναι υπεύθυνη για την εκπαίδευση των Σταθμαρχών
ΑΛΗΘΕΙΑ: Ν.4632/19 αρθ.65, παρ.6: «Οι σιδηροδρομικές επιχειρήσεις και ο διαχειριστής υποδομής ευθύνονται για το επίπεδο κατάρτισης και των προσόντων του προσωπικού τους που επιτελεί βασική εργασία ασφάλειας». Η ΡΑΣ, σύμφωνα με το ν.3911/11 είναι υπεύθυνη ΜΟΝΟ για την εποπτεία και τη διεξαγωγή εξετάσεων των ΜΗΧΑΝΟΔΗΓΩΝ και εκδίδει την ευρωπαϊκή άδεια μηχανοδήγησης.
» ΨΕΜΑ 3ο: Η ΡΑΣ έπρεπε να εποπτεύει και να ‘χτυπήσει καμπανάκια’.
ΑΛΗΘΕΙΑ: Η ΡΑΣ με 5 πιστοποιημένους επιθεωρητές Μηχανικούς, διεξήγαγε ποιοτικούς, δειγματοληπτικούς ελέγχους στον ΟΣΕ και τις Σιδηροδρομικές Επιχειρήσεις, με τακτικούς και αιφνίδιους ελέγχους, κοινοποιούσε τις Μη Συμμορφώσεις και επέβαλε την άμεση αποκατάστασή τους.
» Αυτές είναι οι κατευθύνσεις του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Σιδηροδρόμων και η πρακτική που ακολουθείται σε όλη την Ευρωπαϊκή Ένωση. Όποτε εντόπιζε κινδύνους για την ασφάλεια χτυπούσε εγκαίρως το ‘καμπανάκι’ προς όλους τους εμπλεκόμενους, ΟΣΕ, Σιδηροδρομικές Επιχειρήσεις, Υπουργείο και αυτό αποδεικνύεται εύκολα από τόνους αλληλογραφίας σχετικής με κινδύνους ασφάλειας: κίνδυνοι ηλεκτροπληξίας, κίνδυνοι πυρκαγιάς από πυκνή βλάστηση, κίνδυνοι ελλιπούς εκπαίδευσης, κίνδυνοι εργασιακής κόπωσης, κίνδυνοι υπέρβασης ταχυτήτων, κίνδυνοι σε ισόπεδες διαβάσεις, κλπ., κλπ., κλπ.
Αυτά για αρχή. Θα επανέλθουμε. Η Αλήθεια και το Δίκιο θα επικρατήσει».
Το χειρόφρενο των ταξί
Το Συνδικάτο Αυτοκινητιστών Ταξί Αττικής (ΣΑΤΑ) κάλεσε τα μέλη του να συμμετάσχουν στην 24ωρη απεργία, σήμερα Πέμπτη 23 Μαρτίου 2023 με την ακόλουθη προκήρυξη:
.
Πηγή: Protothema.gr