ειδικός συνεργάτης
Oι εποχές αλλάζουν και οι συνήθειες των ανθρώπων επίσης. Πριν μερικά χρόνια κανείς δε θα περίμενε ότι τα αντρικά καλλυντικά θα εξελίσσονταν σε μια προσοδοφόρα επιχειρηματική δραστηριότητα. Σήμερα, όλες οι μεγάλες εταιρείες καλλυντικών στρέφονται στην παραγωγή τους. Το 2019 οι πωλήσεις τους έφτασαν τα 1,19 δισεκατομμύρια δολάρια. Οι αγορές των ΗΠΑ και της Κίνας πρωτοστατούν σε αυτό το νέο εγχείρημα. Tην ίδια ώρα η Ελλάδα ακολουθεί τις διεθνείς τάσεις όσον αφορά το κομμάτι της περιποίησης των γενειάδων που γίνονται όλο και πιο δημοφιλείς.
Αν κάποτε το μακιγιάζ των ανδρών ήταν αποκλειστικότητα των εκκεντρικών καλλιτεχνών και των μεγάλων προσωπικοτήτων όπως ο Ντέιβιντ Μπάουι που ήθελαν να περάσουν ένα ξεχωριστό μήνυμα μέσα από τη διαφορετική τους εικόνα, στις μέρες μας το μακιγιάζ μπορεί να γίνει ακόμα και πολιτικό ζήτημα. Το 2017 ο Γάλλος πρόεδρος Εμμάνουελ Μακρόν βρέθηκε αντιμέτωπος με ένα πρωτοφανές σκάνδαλο. Ο τύπος αποκάλυπτε πως μόνο στους τρεις πρώτους μήνες της θητείας του είχε χρεώσει την πολιτεία με 26.000 ευρώ για την πληρωμή μιας μακιγιέζ.
Η Νατάσσα Μ. είχε εξαιρετικά υψηλές απολαβές και το γεγονός πως ένας άνδρας είχε ξοδέψει τόσα πολλά για την περιποίησή του είχε ξενίσει τη γαλλική κοινωνία. Οι κριτικές ήταν σφοδρές μιας και οι οικονομικές συγκυρίες δεν ήταν και οι καλύτερες.
Η «γενιά Ζ» δε διστάζει να χρησιμοποιήσει ακόμα και make up
Βέβαια, κάτι τέτοιο δε θα φαινόταν παράξενο στην γενιά Z, την αμέσως επόμενη δηλαδή γενιά από τους «Millenians». Όπως αναφέρει πρόσφατο ρεπορτάζ του Bloomberg οι νέοι αυτοί δε διστάζουν να χρησιμοποιήσουν make up ακόμα και στην καθημερινότητά τους και είναι κάτι που δεν έχει καμία σχέση με το σeξουαλικό προσανατολισμό, όπως κάποιοι θα υποστήριζαν. Ενδεικτική είναι η ιστορία του 22 χρονου Ιάπωνα Yota Nakamura που πρόσφατα ήρθε στο φως της δημοσιότητας.
Όταν η κοπέλα του τού ζήτησε να ανανεώσει την εμφάνισή του, εκείνος χωρίς δισταγμό εκείνος έσπευσε να αγοράσει καλλυντικά μεταξύ των οποίων και make up, όπως άλλωστε συνηθίζουν να κάνουν κάποιοι άνδρες της ηλικίας του, στην Ιαπωνία. Όπως ο ίδιος αναφέρει προτίμησε τα προϊόντα μακιγιάζ ανδρών μιας πολύ γνωστής εταιρείας, της Fiveism x Three.
«Όταν θα ξεκινήσω να δουλεύω θα ήθελα να χρησιμοποιώ μακιγιάζ μιας και θα συναντώ πολύ κόσμο. Ίσως είναι λίγο ντροπιαστικό να φοράς lipstick αλλά γιατί να μην κάνω σκιάσεις και να μη χρησιμοποιώ foundation; Κανείς δε θα το παρεξηγούσε αυτό» δήλωσε σε συνέντευξή του.
Τα νούμερα που καταγράφονται στις πωλήσεις και τα σχέδια των εταιρειών
Ο διευθυντής της εταιρείας Acro, Yasushi Ishibashi υποστηρίζει πως «Η γενιά Ζ θα καθιερώσει το make up ανδρών ως μια νέα τάση. Οι παλαιότερες γενιές αντιστέκονται ακόμα αλλά σύντομα θα την ακολουθήσουν και αυτές». Tα στοιχεία που δημοσιεύει το Bloomberg προκαλούν μεγάλη έκπληξη: Η παγκόσμια αγοράς ανδρικού μακιγιάζ αγγίζει τα 1,14 δισεκατομμύρια δολάρια το 2019, την ώρα που η παγκόσμια βιομηχανία προϊόντων ομορφιάς εκτιμάται στα 71,1 δισεκατομμύρια δολάρια. Δε το λες και μικρό το ποσό αυτό.
Οι εταιρείες που διαμορφώνουν την αγορά υποστηρίζουν πως σκοπός τους δεν είναι να αλλοιώσουν την εικόνα των αντρών. Το ζήτημα είναι να γίνονται διακριτικές αλλαγές με ουδέτερα χρώματα και ελαφριές σκιάσεις στο πρόσωπο.
Η περίπτωση της Κορέας και η K-pop
Στη Σεούλ, το να έχεις φρύδια απεριποίητα είναι σημάδι τεμπελιάς, μπορεί ακόμα και να σε κακοχαρακτηρίσουν γι” αυτό. Σε μια κοινωνία κατά κανόνα συντηρητική, η χρήση αντρικών καλλυντικών γίνεται ολοένα και πιο ευρεία και αυτό σχετίζεται και με την άνθηση της Κ-Pop μουσικής.
Ο κανόνας στην Κορέα είναι ότι όλοι πρέπει να προσέχουν το δέρμα τους: ακόμα και οι στρατιωτικοί έχουν μαζί τους κρέμες για προστασία από τον ήλιο. Οι Κορεάτες θεωρούνται οι μεγαλύτεροι καταναλωτές προϊόντων ομορφιάς παγκοσμίως.
Η γενειάδα και η περιποίησή της
Στην Ελλάδα τα αντρικά καλλυντικά αφορούν κυρίως το μούσι και τη γενειάδα. Τα barber shop προσφέρουν πια εξελιγμένες υπηρεσίες στους πελάτες και γίνονται όλο και πιο «ψαγμένα» ενώ τα προϊόντα ομορφιάς για την περιποίηση της τρίχας γνωρίζουν μεγάλη άνθηση. Μιλήσαμε με τον κύριο Παύλο Φουστέρη, ιδιοκτήτη του Paul’s Barber Shop and Gentlemen s House, στον Πειραιά.
- Από πότε έχει ξεκινήσει η μόδα με τις γενειάδες στην Ελλάδα; Γιατί είναι τόσο δημοφιλής τάση;
Από το 2014 έχει ξεκινήσει στην Ελλάδα η μόδα με το μούσι. Κάποτε ήταν και λίγο παρεξηγημένο, σήμαινε απλυσιά, θεωρούταν κάτι αντιεπαγγελματικό. Για πολλούς όμως, πέρα από μόδα έγινε και τρόπος ζωής. Οι κύριοι λόγοι που οι άντρες αφήνουν μούσι, είναι το επειδή δείχνουν πολύ πιο αρρενωποί με το μούσι και τη γενειάδα τους και επειδή κάποιοι δε θέλουν να ξυρίζονται γιατί ερεθίζεται το δέρμα τους από το ξυράφι. Από ένα σημείο και μετά παρατηρούσαμε στους πελάτες μας πως έβλεπαν το μούσι σαν κατόρθωμα, όσο πιο μεγάλο ήταν το μούσι τόσο πιο μεγάλο ήταν το κατόρθωμα για εκείνους. Ήθελαν να δείχνουν τον κόπο που έχουν κάνει για να μεγαλώσουν το μούσι τους. Προφανώς, είναι και μια τάση που προβλήθηκε πολύ στα social media, στο Instagram και στο Facebook ως μια εικόνα ενός πιο αρρενωπού άνδρα με τη γενειάδα του και τα μακριά μαλλιά. Όλα αυτά όμως, ταυτόχρονα, απαιτούν και περισσότερη περιποίηση. Ενώ επιλέγουν μια πιο αρρενωπή εικόνα, την ίδια ώρα επιστρέφουν στο πλέον metrosexual πρότυπο άνδρα.
- Τι είδους καλλυντικά υπάρχουν για την περιποίηση της γενειάδας και τη φροντίδα στο μούσι;
Εμείς φυσικά δεν έχουμε παρατηρήσει καλλυντικά για make up κτλ. Για τα γένια όμως έχουν βγει και ελληνικά προϊόντα όπως και ξένα. Tα κύρια προϊόντα είναι το λάδι για τα μούσια και τη θρέψη της τρίχας και έχει να κάνει με την υγεία της. Είναι σαν να βάζουμε βιταμίνες και έχει να κάνει με το πόσο υγιές και πόση διάρκεια θα έχει ένα μούσι γιατί η τρίχα όσο μεγαλώνει σπάει, σταματάει να μακραίνει, θαμπώνει. Η άλλη κατηγορία είναι τα εξειδικευμένα σαμπουάν που είναι πιο έντονα καθαριστικά λόγω του ότι η γενειάδα έρχεται σε επαφή με τα χέρια μας, με τον καπνό, με το φαγητό. Καθαρίζει και το δέρμα του προσώπου και την τρίχα. Και η τρίτη κατηγορία είναι το conditioner για τα μούσια, το οποίο έχει να κάνει με το πόσο μαλακά είναι. Κρατά την υγρασία στα μούσια ώστε να δίνει μια πιο αφράτη αίσθηση κατά τη διάρκεια της ημέρας.
- Από ότι βλέπετε εσείς στο μαγαζί σας, ποιες γενιές αντρών περιποιούνται πιο πολύ τον εαυτό τους;
Θεωρώ ότι έχουν αρχίσει και οι μεγαλύτεροι να περιποιούνται. Αυτό που θα περίμενε κανείς θα ήταν οι πιο νέες ηλικίες, δηλαδή από 18 έως 25 να περιποιούνται πιο πολύ τον εαυτό τους. Περιέργως, είναι κυρίως οι ηλικίες 25 με 35 αλλά και 40 ετών που θα ασχοληθούν και θα πάρουν και προϊόντα. Ίσως γιατί σε αυτές τις ηλικίες έχει κάποιος και την οικονομική δυνατότητα, ίσως είναι και τα χρόνια που περνάνε και υπάρχει η ανάγκη να φρεσκαριστεί ο άντρας. Οι μεγαλύτερες ηλικίες περιποιούνται πολύ περισσότερο τον εαυτό τους πλέον και πέρα από το θέμα της γενειάδας.
Οι 3 πιο δημοφιλείς πλαστικές επεμβάσεις των αντρών
Όπως μας αναφέρει ο Dr. Ζήσης Μπουκουβάλας Πλαστικός Χειρουργός και Διευθυντής της πλαστικής χειρουργικής του νοσοκομείου Metropolitan: «Οι ανδρικές αισθητικές τεχνικές, επεμβατικές και μη επεμβατικές, παρουσιάζουν συνεχείς αύξηση την τελευταία 5ετία. Όλο και περισσότεροι άνδρες αποδέχονται τη χρήση της πλαστικής χειρουργικής ως κάτι φυσιολογικό και αναγκαίο και για εκείνους. Οι πιο δημοφιλείς αισθητικές επεμβάσεις για έναν άνδρα είναι αυτές που έχουν ως στόχο την βελτίωση του σώματός του».
Από τις πιο δημοφιλείς πλαστικές των ανδρών όπως μας εξηγεί ο Δρ Μπουκουβάλας είναι οι εξελιγμένες ποια λιποαναρροφήσεις 4D που εφαρμόζονται σε σημεία του σώματος όπως οι γλουτοί, οι μηροί, τα μπράτσα και η κοιλιά. Η δεύτερη πιο συχνή πλαστική που κάνουν οι άνδρες αφορά τη γυναικομαστία: «Σε έναν άνδρα η καλοήθης διόγκωση του μαστού που μοιάζει με γυναικείο χαρακτηρίζεται σαν γυναικομαστία. Η μεγέθυνση αυτή μπορεί να αφορά το μαζικό αδένα, το υποδόριο λίπος και το δέρμα. Είναι κάτι αντιαισθητικό για τους άνδρες διότι δεν έχουν την δυνατότητα να κρύψουν το στήθος τους κυρίως τους καλοκαιρινούς μήνες».
Έκπληξη όμως προκαλεί και το γεγονός πως πολλοί άνδρες κάνουν και παρεμβάσεις στα βλέφαρα: «Τρίτη επιλογή είναι η βλεφαροπλαστική. Μεγαλώνοντας το δέρμα μας παρουσιάζει σημάδια γήρανσης. Ιδιαίτερα στο δέρμα γύρω από τα μάτια δημιουργείται χαλάρωση και ρυτίδες που κάνουν το βλέμμα να δείχνει κουρασμένο προσθέτοντας χρόνια στο πρόσωπο» μας εξηγεί.
ellada