«Είχαμε πολύ συγκεκριμένο στόχο, να αλλάξουμε τον τρόπο λειτουργίας του κράτους» διευκρίνισε ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης — Αυτές είναι οι δύο πιο ουσιαστικές μεταρρυθμίσεις που έχουν εισαχθεί στην ψηφιακή μετάβαση
Ο κύριος Πιερρακάκης πήρε μέρος στη θεματική ενότητα «Χτίζοντας διασυνδεδεμένες οικονομίες: ένας διάλογος μεταξύ των Μεσογειακών Κρατών» μαζί με τον Ιταλό υπουργό καινοτομίας και ψηφιακής μετάβασης, Βιτόριο Κολάο. Στην τοποθέτησή του αναφέρθηκε στην ελληνική εμπειρία, στην οποία όπως είπε «εντοπίζει ένα σημαντικό μάθημα, καθώς υπάρχουν διαφορετικοί δρόμοι που ακολουθεί κάθε χώρα σε αυτήν την ψηφιακή μετάβαση».
«Ήμασταν τυχεροί ως Έλληνες γιατί είχαμε χρόνο πριν από τις εκλογές να ετοιμάσουμε αυτό το υπουργείο. Οι τελευταίες εκλογές έγιναν στην Ελλάδα το 2019 και ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, ήταν αρχηγός της αντιπολίτευσης και είχε διατελέσει υπουργός Δημόσιας Διοίκησης στο παρελθόν. Έτσι, σε μια πολύ συμβολική κίνηση, αποφάσισε να καταργήσει το υπουργείο του οποίου ηγείτο και να δημιουργήσει ένα εντελώς νέο, με πολύ συγκεκριμένο στόχο, να αλλάξει τον τρόπο λειτουργίας του κράτους. Ο βασικός μας δείκτης απόδοσης, όπως λένε και στο μάνατζμεντ, ήταν να μειώσει τη γραφειοκρατία», τόνισε ο υπουργός ψηφιακής διακυβέρνησης.
«Η κυβέρνηση Μητσοτάκη και η κυβέρνηση Ντράγκι μοιράζονται το ίδιο όραμα στην ψηφιακή πολιτική» υπογράμμισε χαρακτηριστικά. Με αναφορά, δε, στο έργο και τους κύριους στόχους του υπουργείου του, ο κύριος Πιερρακάκης πρόσθεσε:
«Αναλάβαμε αυτό το έργο και προχωρήσαμε σε δυο πολύ ουσιαστικές μεταρρυθμίσεις. Η πρώτη ήταν όλα τα ψηφιακά έργα να γίνονται μέσω του υπουργείου μας (όλο το “procurement” των έργων αυτών), κεντρικά, και να υπάρχει επίσης ένας κεντρικός προϋπολογισμός για αυτά, ο οποίος αυξήθηκε σημαντικά με τα χρήματα από το Ταμείο Ανάκαμψης. Η δεύτερη μεταρρύθμιση, είναι η δυνατότητα διαλειτουργικότητας όλων των υπηρεσιών του κράτους».
Ο Κυριάκος Πιερρακάκης αναφέρθηκε στην «πολιτοκεντρική προσέγγιση» που ακολουθείται. Όπως ανέφερε, πρέπει να αλλάξει ο τρόπος με τον οποίο το κράτος έχει δομήσει τις υπηρεσίες του.
«Αυτό είναι πολύ σημαντικό για έναν κυρίως λόγο: Οι κρατικές υπηρεσίες σε μια χώρα, δεν είναι φτιαγμένες σύμφωνα με το πώς θα εξυπηρετούν ευκολότερα τον πολίτη αλλά με το πώς θα εξυπηρετούν καλύτερα το ίδιο το κράτος», εξήγησε ο υπουργός, κατά την παρέμβασή του στο συνέδριο του Σορέντο και συμπλήρωσε:
«Για παράδειγμα σε ένα γεγονός ζωής όπως είναι η γέννηση ενός παιδιού ή στην απώλεια ενός αγαπημένου μας προσώπου υπάρχει διάδραση με το Κράτος. Πριν από το 2020 έπρεπε κανείς να επισκεφθεί 5 δημόσιες υπηρεσίες για τη γέννηση του παιδιού του και περίπου 9 όταν έχανε κάποιον αγαπημένο ενώ για την αγορά ενός ακινήτου έπρεπε να πάει σε περισσότερες από 13 δημόσιες υπηρεσίες. Σε όλα αυτά τα γεγονότα ζωής η δομή ήταν κρατικοκεντρική και όχι πολιτοκεντρική. Η τεχνολογία μας δίνει τη δυνατότητα να το αλλάξουμε αυτό ενώνοντας τα μητρώα και τις υπηρεσίες. Έτσι λοιπόν, τον Μάρτιο του 2020 που συνέπεσε και με το πρώτο Σαββατοκύριακο του πρώτου λοκντάουν, δημιουργήσαμε την ενιαία πύλη για όλο το Ελληνικό Δημόσιο, το gov.gr. Εκεί συγκεντρώσαμε τις 501 ήδη υπάρχουσες υπηρεσίες που ήταν διεσπαρμένες στα διάφορα υπουργεία. Σήμερα ανέρχονται στις 1.400. Από τις 9 εκατομμύρια ψηφιακές συναλλαγές που είχαμε το 2019 μέσα σε τρία χρόνια αυτές ανήλθαν σε 567 εκατομμύρια. Πρακτικά σημαίνει ότι ο Έλληνας πολίτης γλίτωσε κατά μέσο όρο 60 “ουρές”».
Ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, τέλος, υπογράμμισε ότι αυτός ο μετασχματισμός του κράτους επηρεάστηκε σημαντικά και από την πανδημία. «Είχαμε ένα πλάνο από πριν, αλλά ο κορωνοϊός μας έκανε να αλλάξουμε τον τρόπο με τον οποίο είχαμε σχεδιάσει τα πράγματα, έφερε το μέλλον πιο κοντά στο παρόν. Επίσης, ξεκινήσαμε να μαθαίνουμε ο ένας από τον άλλο. Για παράδειγμα η Ελλάδα ακολούθησε την ιταλική προσέγγιση στο πρόγραμμα των μικροδορυφόρων και η Ιταλία την ελληνική στο πρόγραμμα των “Smart Cities””», ολοκλήρωσε ο κύριος Πιερρακάκης.
Πηγή: Protothema.gr