ο Νώντας Ευαγγελόπουλος
Η εξάπλωση του κορονοϊού στην Ελλάδα το τελευταίο χρονικό διάστημα συνδυάστηκε με σταδιακά, αλλά και αυστηρά, μέτρα της κυβέρνησης για την μάχη κατά της πανδημίας.
Αρχικά όσοι εργαζόμενοι μπορούσαν να δουλέψουν από το σπίτι τους έφυγαν από τα γραφεία τους. Στη συνέχεια καφέ, μπαρ, εστιατόρια έκλεισαν, ενώ τέλος πάρθηκε η απόφαση για κλείσιμο και των εμπορικών καταστημάτων.
Ωστόσο οι άνθρωποι στα φαρμακεία, στα σούπερ μάρκετ, στα καταστήματα τροφίμων κ.α. έπρεπε να παραμείνουν στα πόστα τους, προκειμένου οι πολίτες να προμηθευτούν τα απαραίτητα είδη.
Τι συμβαίνει, όμως, όλο αυτό το διάστημα στα καταστήματα τα οποία λειτουργούν κανονικά εν μέσω πανδημίας; Το newsbeast.gr μίλησε με τον Γιώργο Μιχαλάκη, ιδιοκτήτη κρεοπωλείου στην περιοχή του Γκύζη, ο οποίος αντιμετωπίζει τις νέες συνθήκες στην επιχείρησή του ερχόμενος καθημερινά σε επαφή με τον κόσμο.
- Πώς ήταν οι πρώτες ημέρες στην αγορά, έπειτα από το κλείσιμο των καταστημάτων και τους περιορισμούς στην κυκλοφορία;
«Οι πρώτες μέρες ήταν πραγματικά κάτι που δεν το περίμενε κανείς. Ούτε τα καταστήματα, αλλά ούτε και οι προμηθευτές. Επικράτησε ένας μικρός πανικός στην αγορά εκείνες τις ημέρες, με τον κόσμο να ακούει τις φήμες ότι θα κλείσουν όλα τα μαγαζιά.
Ο μεγάλος πανικός ξεκίνησε την Πέμπτη 12 Μαρτίου και κράτησε ως και την Τετάρτη 18 Μαρτίου. Ο κόσμος άρχισε να ψωνίζει μαζικά κρέατα και μάλιστα εν μέσω νηστείας, όπου συνήθως η κίνηση είναι κάπως μειωμένη. Φτάσαμε, λοιπόν, σε σημείο να βλέπουμε κόσμο να δημιουργεί τεράστιες ουρές ξαφνικά και ειδικά σε μία περίοδο, όπου αναμέναμε λιγότερη δουλειά
Στη συνέχεια, βέβαια, ο κόσμος κατάλαβε πως τα καταστήματα τροφίμων θα παραμείνουν ανοιχτά, ενώ και εμείς από την πρώτη στιγμή τους ενημερώναμε ότι δεν θα κλείσουμε και η κατάσταση ομαλοποιήθηκε».
- Αυτή τη στιγμή τα πράγματα έχουν επανέλθει στην κανονικότητα, σε σχέση δηλαδή με την αντίστοιχη περσινή περίοδο;
«Μετά από το πρώτο 5ήμερο, από τις 12 Μαρτίου και μετά, η κίνηση σιγά σιγά πέφτει. Βέβαια, αυτό έχει λογικές εξηγήσεις. Αρχικά αρκετοί που είχαν ψωνίσει μαζικά τις πρώτες ημέρες, βλέποντας πως τα καταστήματα τροφίμων μένουν ανοιχτά, καταναλώνουν όσα είχαν «αποθηκεύσει».
Επίσης, σημαντικό ζήτημα είναι και η ρευστότητα. Αρκετός κόσμος είναι χωρίς δουλειά αυτές τις ημέρες, λόγω των μέτρων, περιμένοντας το επίδομα της κυβέρνησης.
Παράλληλα, υπάρχουν και οι συνταξιούχοι οι οποίοι είναι ένα μεγάλο ποσοστό πελατών και περιμένουν τη σύνταξη στο τέλος του μήνα, προκειμένου στη συνέχεια να κάνουν τις αγορές τους. Για την επόμενη ημέρα κανείς δεν γνωρίζει τίποτα, ούτε μπορούμε να κάνουμε πρόβλεψη για την καμπύλη της δουλειάς».
- Ο κόσμος θα μείνει στο σπίτι του και το Πάσχα, καθώς δεν υπάρξει η καθιερωμένη έξοδος προς την επαρχία. Τι ενδείξεις υπάρχουν για την αγορά;
«Το Πάσχα είναι κυρίως μία γιορτή της επαρχίας, σε αντίθεση με τα Χριστούγεννα. Δεδομένα θα παίξει ρόλο το γεγονός ότι ο κόσμος δεν θα μπορεί να πάει στα χωριά του και αναγκαστικά θα μείνει στην Αθήνα και στο σπίτι του.
Αυτό που περιμένουμε να δούμε είναι η μεγάλη ποικιλία και ποιότητα για όλους εμάς σαν καταστήματα, αλλά και για τους καταναλωτές. Κι αυτό διότι η αγορά της Ιταλίας και της Ισπανίας που κάθε χρόνο απορροφάει μεγάλο μέρος της ελληνικής παραγωγής σε αμνοερίφια, φέτος λόγω της τραγικής κατάστασης που βιώνει η Ευρώπη δεν ψώνισαν τον αριθμό προϊόντών που ψωνίζουν κάθε χρόνο από την Ελλάδα».
«Μία κυρία μου ζήτησε 40 κιλά κρέας για αποθήκευση»
Όλα όσα είδαμε τις πρώτες ημέρες στα σούπερ μάρκετ, με αρκετό κόσμο να σπεύδει για να αγοράσει περισσότερα προϊόντα από όσα είχε ανάγκη, συνέβη και στο κατάστημα του Γιώργου Μιχαλάκη.
- Στο πρώτο μεγάλο «κύμα» υπήρξαν πελάτες με υπερβολικές απαιτήσεις;
«Όπως σε κάθε ειδική κατάσταση υπάρχουν και οι άνθρωποι που πραγματικά υπερβάλλουν και τείνουν να πανικοβάλλουν και τους άλλους. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι μία κυρία που ήρθε τις πρώτες μέρες του πανικού και ζήτησε 20 κιλά κιμά και 20 κιλά μοσχάρι σε πακέτα κιλού για αποθήκευση!
Της εξήγησα ότι δεν μπορώ να την εξυπηρετήσω, παρά το γεγονός πως είχα τις ποσότητες που ζητούσε, όμως η ουρά που περίμενε ήταν μεγάλη και θα έπρεπε να μοιράσω το εμπόρευμα σε όλους τους πελάτες. Εξάλλου είμαστε ένα κατάστημα της γειτονιάς και υπάρχει μία πιο άμεση σχέση με τους πελάτες, οπότε και προσπαθούμε να τους εξυπηρετήσουμε όλους.
Το συγκεκριμένο περιστατικό συνέβη Σάββατο. Εξήγησα στην κυρία πως μπορεί να πάρει κάποια πράγματα σήμερα και την διαβεβαίωσα ότι τη Δευτέρα μπορεί να αγοράσει και τα υπόλοιπα, με παράδοση μάλιστα στο σπίτι, όμως δεν το δέχθηκε και έφυγε. Φαντάζομαι πως αυτοί οι πελάτες είναι οι ίδιοι που στα σούπερ μάρκετ αγοράζουν κατά δεκάδες τα αντισηπτικά και δεν σκέφτονται τους υπόλοιπους».
- Υπάρχει κάποιο προϊόν που παρουσίασε αυξημένη ζήτηση;
«Δεν υπάρχει κάτι που να έχει αυξηθεί η ζήτησή του. Σίγουρα την πρωτοκαθεδρία έχει ο κιμάς όταν πρόκειται για αποθήκευση, καθώς είναι ένα υλικό που μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε πάρα πολλές και διαφορετικές συνταγές. Συνήθως ο κόσμος ψωνίζει για την εβδομάδα του, απλά σε μεγαλύτερες ποσότητες.
Από εκεί και πέρα, με εξαίρεση τις 2-3 πρώτες μέρες λόγω και της αυξημένης κίνησης, η αγορά επανήλθε στην κανονική ροή και δεν είχαμε ελλείψεις».
- Λόγω και των μέτρων οι παραδόσεις στο σπίτι θα έχουν αυξηθεί. Οι τιμές όμως;
«Ναι, μετά τον κορονοϊό οι παραδόσεις στον σπίτι έχουν αυξηθεί σημαντικά, ειδικά όταν πάρθηκαν τα περιοριστικά μέτρα στις μετακινήσεις. Όσο για τις τιμές δεν υπάρχει κάποια διαφορά στην αγορά. Παραμένουν οι ίδιες».
- Έρχεσαι καθημερινά σε επαφή με αρκετό κόσμο. Σίγουρα θα έχει ακούσει και κάτι… τρελό για τον κορονοϊό από κάποιον πελάτη…
«Ένας πελάτης μου είπε ότι δεν σήκωσε σημαία την 25η Μαρτίου και μου εξήγησε τον λόγο… Μου είπε ότι επειδή τον ιό τον έχουν ψεκάσει από ψηλά, δεν ήθελε να ανεβάσει την τέντα του για να βγάλει τη σημαία».
- Τι μέτρα έχετε πάρει στο κατάστημά σας για να προστατευτείτε και εσείς, αλλά και οι πελάτες σας;
«Εμείς ως κατάστημα έχουμε λάβει μέτρα στο πλαίσιο της πρόληψης, καθώς δεν μπορούμε να αποφύγουμε την επαφή με τον κόσμο. Έχουμε υψώσει προστατευτικό τζάμι μπροστά από το ταμείο, ώστε ο εργαζόμενος που βρίσκεται εκεί να μην έρχεται σε άμεση επαφή με τον πελάτη. Υπάρχουν υποδοχές μόνο για χρήματα και το POS, όπου ο πελάτης το χρησιμοποιεί ο ίδιος είτε ανέπαφα είτε με κωδικό.
Επίσης υπάρχει ειδική οδηγία να μη συνωστίζεται ο κόσμος στην αναμονή για εξυπηρέτηση. Έτσι και εμείς έχουμε αναρτήσει στην είσοδο του μαγαζιού σχετική οδηγία, για να εισέρχονται αυστηρά έως δύο πελάτες στον χώρο. Βέβαια αυτό είναι κάτι που ο κόσμος το σέβεται πλήρως και μπορώ να πω ότι το εφάρμοζε και χωρίς την παρέμβασή μας.
Μάλιστα έχουμε διαφοροποιήσει το ωράριό μας. Κανονικά Τρίτη, Πέμπτη και Παρασκευή είμαστε ανοιχτά και απόγευμα, όμως πλέον λειτουργούμε καθημερινά ως το μεσημέρι. Αυτό το κάναμε διότι πρέπει και εμείς να προστατευτούμε και θέλουμε να είμαστε όσο το λιγότερο εκτεθειμένοι, αλλά και γιατί πλέον ο κόσμος δεν κυκλοφορεί.
Φυσικά στο τέλος της ημέρας έχουμε τη διαδικασία απολύμανσης. Με καθαριστικά και οινόπνευμα σε όλες τις επιφάνειες από την πόρτα μέχρι και το POS».
«Ο κόσμος φοράει γάντια και μάσκες, αλλά δεν τα χρησιμοποιεί σωστά»
Πολλοί ειδικοί στέκονται στη σωστή χρήση της μάσκας και των γαντιών, ωστόσο φαίνεται πως αρκετός κόσμος δεν έχει καταλάβει τον τρόπο με τον οποίο πρέπει να τα χρησιμοποιεί. Αυτό έχει αντιληφθεί και ο ίδιος ο καταστηματάρχης στο μαγαζί του.
- Οι πελάτες έρχονται με μάσκες και γάντια για να ψωνίσουν;
«Οι περισσότεροι χρησιμοποιούν μάσκες και γάντια, βέβαια αυτό δεν σημαίνει ότι τα χρησιμοποιούν σωστά και το βλέπουμε καθημερινά.
Για παράδειγμα πελάτες που φοράνε γάντια, ενώ έχουν σαρώσει κάθε επιφάνεια που θα μπορούσαν να ακουμπήσουν μέσα στο μαγαζί, από την πόρτα και τη βιτρίνα μέχρι και τα χρήματα που βγάζουν από την τσέπη τους, στη συνέχεια φορώντας πάντα τα ίδια γάντια φτιάχνουν τα μαλλιά τους ή βγάζουν τη μάσκα τους για να μιλήσουν.
Είναι σαν να θεωρούν ότι τα γάντια έχουν μία μαγική ιδιότητα και εξαφανίζουν τα μικρόβια. Στην προσπάθειά τους να μην ακουμπήσουν με γuμνά χέρια το οτιδήποτε, καταφέρνουν το αντίθετο.
Υπάρχουν και πελάτες που έχουν τη μάσκα χαμηλά στο πιγούνι τους για να μπορούν να καπνίζουν στο δρόμο και παράλληλα, μαζί με το τσιγάρο, φέρνουν στο πρόσωπό τους και τα βρώμικα γάντια που φοράνε σε όλες τις εξωτερικές τους δραστηριότητες».
- Τις τελευταίες ημέρες μπήκαν στη ζωή μας και οι βεβαιώσεις για τις εξόδους από το σπίτι. Βλέπετε τον κόσμο να τα έχει μαζί του;
«Επειδή οι μεγαλύτεροι σε ηλικία άνθρωποι επιλέγουν το χαρτί και όχι το sms για να βγουν και να κάνουν τα ψώνια τους, μας παίρνουν τηλέφωνο προκειμένου να ρωτήσουν την ακριβή διεύθυνση του καταστήματος, ώστε να την γράψουν πάνω στο σχετικό έγγραφο».
«Χρήματα σε… τάπερ και χαρτονομίσματα νωπά από αντισηπτικό»
Οι νέες συνθήκες έχουν φέρει – όπως μας είπε και ο Γιώργος – αύξηση στις παραδόσεις κατ΄ οίκον. Όσοι καλούν για μία παραγγελία στο κρεοπωλείο το κάνουν για μεγαλύτερη προστασία, μη θέλοντας να έρθουν σε επαφή με άλλα άτομα. Γι΄ αυτό και ορισμένοι παίρνουν ιδιαίτερα αυστηρά μέτρα.
- Έχετε δει και αρκετά ευρηματικά μέτρα από πελάτες στις κατ΄ οίκον διανομές;
«Ορισμένες κυρίες, σε μεγάλη ηλικία, βάζουν τα χρήματα σε τάπερ για να έχουμε απόσταση στη συναλλαγή. Ένας κύριος μου είχε δώσει χαρτονόμισμα το οποίο ήταν λίγο… πανιασμένο και μου λέει «μην αγχώνεσαι του έχω βάλει αντισηπτικό»».
ellada
Tags: κατάστημα, κορονοϊός