Μάχη για τα στρατόπεδα εντός Θεσσαλονίκης – Τι ζητούν οι Δήμαρχοι

Εκτάκτως συνεδρίασε η Εκτελεστική Επιτροπή της Περιφερειακής Ένωσης Δήμων Κεντρικής Μακεδονίας (ΠΕΔ-ΚΜ), για το ζήτημα που έχει ανακύψει με το νομοσχέδιο του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας, το οποίο τελεί υπό διαβούλευση. Στο εν λόγω νομοσχέδιο προβλέπεται η σύσταση ανεξάρτητης υπηρεσίας με τίτλο «Υπηρεσία Αξιοποίησης Ακίνητης Περιουσίας των Ενόπλων Δυνάμεων». Αυτή η υπηρεσία θα λειτουργεί ως οργανωτική μονάδα επιπέδου διεύθυνσης και υπάγεται απευθείας στον υπουργό Εθνικής Άμυνας. Οι αρμοδιότητές της θα ισοδυναμούν με ένα ΤΑΙΠΕΔ της ακίνητης στρατιωτικής περιουσίας, κάτι που όπως είναι αναμενόμενο έχει δημιουργήσει έντονες αντιδράσεις από Δημάρχους που εδώ και χρόνια ζητούν την απόδοση στρατοπεδων στους δήμους και τους πολίτες.

Η ΠΕΚΔΜ ζητά την εξαίρεση των στρατοπέδων που βρίσκονται εντός των πόλεων από το νομοσχέδιο του υπουργείου Εθνικής Άμυνας και την απόδοσή τους στους δήμους για χρήσεις κοινής ωφέλειας. Ο Πρόεδρος της ΠΕΔ-ΚΜ, κ. Λάζαρος Κυρίζογλου επισήμανε ότι «Δεν μπαίνουμε εμπόδιο στο σχεδιασμό της κυβέρνησης ή της γενικότερης προσπάθειας που γίνεται για αξιοποίηση της περιουσίας των ενόπλων δυνάμεων», ωστόσο όπως τόνισε «τα στρατόπεδα που είναι μέσα στις κατοικημένες περιοχές των πόλεων σε όλη την Κεντρική Μακεδονία και μέσα στο πολεοδομικό συγκρότημα της Θεσσαλονίκης θα πρέπει να παραχωρηθούν στους δήμους για χρήσεις κοινής ωφέλειας και κοινωνικών υποδομών». Παράλληλα τόνισε ότι μπορούν να αξιοποιηθούν άλλα ακίνητα του στρατού, περιουσιακά στοιχεία και στρατόπεδα που είναι έξω από κατοικημένες περιοχές.

Μιλώντας στη συνεδρίαση, ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης Γιάννης Μπουτάρης υποστήριξε την άποψη να δοθούν τα εντός πόλεως στρατόπεδα στους δήμους και να μετακινηθούν όσες στρατιωτικές μονάδες βρίσκονται σε αυτά εκτός του αστικού ιστού. «Έχω την αίσθηση ότι πάρα πολλά στρατόπεδα θα πάνε για πώληση σε ιδιώτες γιατί είναι φιλέτα» είπε και πρόσθεσε: «τα στρατόπεδα που είναι σε αστικό ιστό πρέπει να αποδοθούν πλήρως στις πόλεις άνευ όρων γιατί εκείνες έχουν απόλυτη ανάγκη από αυτά. Και όχι με ποσοστό 5% επί της αντικειμενική αξίας. Να πάρει ένα ποσοστό ο στρατός από αυτό, αλλά όχι το 5% επί της αντικειμενικής του αξίας, αλλά επί του εσόδου που ο δήμος θα έχει από την όποια εκμετάλλευση».

O κ. Κυρίζογλου ανέφερε ότι η ΠΕΔ – ΚΜ θα αποστείλει στο αρμόδιο υπουργείο τις θέσεις της στο πλαίσιο της διαβούλευσης που ολοκληρώνεται την ερχόμενη Δευτέρα. Παράλληλα απηύθυνε έκκληση στην κυβέρνηση, τον πρωθυπουργό και τον υπουργό Εθνικής Άμυνας να λάβουν υπόψη τα εγκεκριμένα Γενικά Πολεοδομικά Σχέδια των Δήμων που προβλέπουν χρήσεις για χώρους πρώην στρατοπέδων.

Η επιστολή της ΠΕΚΔΜ προς τον Καμμένο

«Εν πρώτοις, θεωρούμε πως κατά την κατάρτιση των διατάξεων του Σχεδίου Νόμου, που ενδιαφέρουν ειδικότερα τους ΟΤΑ, θα ήταν δυνατόν να είχε προηγηθεί μια ενημέρωση και είχε διεξαχθεί μια συζήτηση με τα αρμόδια συλλογικά όργανα της Αυτοδιοίκησης (ΚΕΔΕ, ΠΕΔ, ΕΝΠΕ), και, φυσικά, να έχει διατεθεί περισσότερος χρόνος για την δημόσια διαβούλευση του Σχεδίου.

Η συνιστώμενη με τις διατάξεις του κεφαλαίου Γ΄ Υπηρεσία (ΥΠΑΑΠΕΔ) και οι δι αυτής ασκούμενες λειτουργίες και αρμοδιότητες, τίθενται υπό τον αποκλειστικό έλεγχο μονοπρόσωπου οργάνου (του εκάστοτε Υπουργού), ενώ η φύση και ο σκοπός της μάλλον θα εξυπηρετούνται αποτελεσματικότερα μέσα από συλλογικές διαδικασίες.

Ως προς τις διατάξεις του άρθρων 9-16 του Σχεδίου Νόμου, σπεύδουμε να τονίσουμε πως σε καμία περίπτωση δεν μπαίνουμε εμπόδιο στον σχεδιασμό της Κυβέρνησης για την αξιοποίηση της περιουσίας των Ενόπλων Δυνάμεων.

Όμως, για τα στρατόπεδα, που βρίσκονται μέσα στα όρια των πόλεων, θεωρούμε πως θα πρέπει να γίνει σεβαστή η διαχρονική θέση και το πάγιο αίτημα των Δήμων για παραχώρησή τους στην Αυτοδιοίκηση: είτε αυτά είναι ενεργά, με την μέριμνα της μεταφοράς τους σε άλλες κατάλληλες τοποθεσίες, είτε αυτά είναι ανενεργά (οπότε και εμπίπτουν στις ως άνω διατάξεις), με την άμεση απόδοσή τους στους οικείους ΟΤΑ, σύμφωνα άλλωστε με τις προβλέψεις των εκπονηθέντων, εγκεκριμένων και αρμοδίως δημοσιευθέντων σχετικών ΓΠΣ.

Ειδικότερα, για τα στρατόπεδα που βρίσκονται εντός των ορίων του Πολεοδομικού Συγκροτήματος Θεσσαλονίκης, επισημαίνουμε πως, την ώρα που η πληθυσμιακή αύξηση που έχει συντελεστεί – σύμφωνα και με την απογραφή του 2011 – είναι μεγάλη στο σύνολο των καλλικρατικών δήμων του Πολεοδομικού μας Συγκροτήματος, και με δεδομένες τις δραματικές ελλείψεις ελεύθερων χώρων, η απόδοση των στρατοπέδων στις Τοπικές Κοινωνίες αποτελεί την τελευταία ελπίδα και ανάσα ζωής για περιβαλλοντική βελτίωση και αναβάθμιση, πολιτιστική ανάπτυξη και οικονομική ανάκαμψη.

Το ζήτημα της αξιοποίησης των πρώην στρατοπέδων δεν είναι σημερινό. Η ίδια η

Πολιτεία από τα μέσα της δεκαετίας του 1980 διέγνωσετο πρόβλημα και ξεκίνησαν διαδικασίες για την επίλυσή του. Πλήθος ημερίδων από τεχνικούς επιστημονικούς φορείς και δεκάδες δημοσιεύσεις έγκυρων πανεπιστημιακών δασκάλων, ανέδειξαν κατά καιρούς το πρόβλημα και προτάθηκε από όλους ως μοναδική λύση η δημιουργία μητροπολιτικών διαδημοτικών πάρκων με χρήσεις πολιτισμού, παιδείας, αθλητισμού και με κύρια καθοριστική επιλογή το χρηστικό πράσινο.

Ο νόμος 1561/1985 για το Ρυθμιστικό Σχέδιο της Θεσσαλονίκης προέβλεψε την απομάκρυνση των στρατοπέδων από το Πολεοδομικό Συγκρότημα της Θεσσαλονίκης για την εξασφάλιση ελεύθερων χώρων για της ανάγκες της πόλης ( άρθρο 14 εδάφιο 3.1.8 ).

Τη δεκαετία 1990-2000 η Τοπική Αυτοδιοίκηση προσδιόρισε την ανάγκη για αξιοποίηση των στρατοπέδων με επίκεντρο τις «πράσινες χρήσεις», προς όφελος του πολίτη.

Προχώρησε σε μελέτες προετοιμασίας, μέσα από την Πολιτιστική Πρωτεύουσα Θεσσαλονίκης (1997) και το Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα European, όπως επίσης και σε μια συνολική μελέτη χρήσεων στρατοπέδων με την Αναπτυξιακή Εταιρεία Δυτικών Συνοικιών.

Η ανάγκη υλοποίησης της ιδέας του Δυτικού Τόξου (από τη νοητή δημιουργία τόξου όταν εξετασθεί η τοποθεσία των στρατοπέδων πάνω στο χάρτη) γίνεται αποδεκτή από την Κυβέρνηση Σημίτη, που υπόσχεται την παραχώρηση και αξιοποίηση των χώρων. Σε εκτέλεση των υποσχέσεων ψηφίζεται διαπαραταξιακά ο Ν. 2745/99, βάσει του οποίου καθορίζονται οι όροι, ο τρόπος, η διαδικασία και η μέθοδος παραχώρησης των στρατοπέδων.

 Οι διαπραγματεύσεις των Δήμων με το Υ.ΕΘ.Α και την Πολιτεία συνεχίζονται και στα τέλη του 2002 οι Υπουργοί Εθνικής Αμύνης και Μακεδονίας – Θράκης υπόσχονται σε κοινή  συνέντευξη τύπου ότι έως την 31 Δεκεμβρίου 2003 θα έχουν υπογράψει την παραχώρηση.

Ωστόσο η δέσμευση αυτή δεν τηρήθηκε.

Η Κυβέρνηση Καραμανλή, που προέκυψε από τις εκλογές του 2004, επαναβεβαιώνει τη θέλησής της να προχωρήσει στην παραχώρηση και πράγματι ο Υφυπουργός Εθνικής Αμύνης προχωρά σε σημαντικά βήματα για το σκοπό αυτό.

Παραχωρούνται κατά χρήση τμήματα στρατοπέδων, είτε ολοκληρώνονται οι συζητήσεις για οριστική μεταβίβαση κατά κυριότητα.

Δυστυχώς, όμως η γενική παραχώρηση καρκινοβατεί, είτε για γραφειοκρατικούς λόγους είτε από λανθασμένες σκέψεις και ενέργειες εμπλεκομένων. Το 2010 ο Υπουργός Εθνικής Αμύνης για να ξεπεράσει τη γραφειοκρατία και τις αβελτηρίες εισηγείται στο Κοινοβούλιο και ψηφίζεται ο Ν. 3883/10 (άρθρο 84).

Οι χώροι των πρώην Στρατοπέδων είναι απαραίτητοι και αναγκαίοι για την επιβίωση και το μέλλον των Δήμων καθώς αποτελούν το μοναδικό αποθεματικό για την ενίσχυση του αστικού πρασίνου αλλά και τη δημιουργία υποδομών που θα συμβάλλουν στη βελτίωση της ποιότητας ζωής των κατοίκων. Η αξιοποίηση των πρώην στρατοπέδων

προς όφελος των πολιτών, με τη δημιουργία αθλοπαιδιών, υποδομών για τον πολιτισμό, τον αθλητισμό και τη δημιουργία ζωνών πρασίνου, αναδεικνύεται εκ των πραγμάτων ως ο μόνος δρόμος για την ανάσχεση των σοβαρότατων προβλημάτων που αντιμετωπίζει το Πολεοδομικό

Συγκρότημα και ως εκ τούτου η απόδοσή τους στις τοπικές κοινωνίες, στις οποίες ανήκουν, είναι αδιαπραγμάτευτο δικαίωμα.

 Σε μια εποχή που η πόλη της Θεσσαλονίκης πλήττεται δραματικά από τη μάστιγα της ανεργίας – αποτέλεσμα της οικονομικής ύφεσης – η παραχώρηση των στρατοπέδων στους Δήμους και η υλοποίηση των σχεδιασμών που προβλέπονται με έργα κοινωφελή και ζωτικά για την ποιότητα ζωής και τη βελτίωση της καθημερινότητας του πολίτη, δεν είναι μόνο η λύση αλλά η μόνη επιλογή που θα βγάλει τους Δήμους μας από την περιβαλλοντική υποβάθμιση, τον οικονομικό μαρασμό και την περιθωριοποίηση. Τα οφέλη που θα προκύψουν θα είναι τεράστια για ολόκληρη τη Θεσσαλονίκη, καθώς η οριστική και καθολική παραχώρηση των στρατοπέδων στους δήμους είναι η μόνη ελπίδα για την αναπτυξιακή προοπτική και τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας, που τόσο μεγάλη ανάγκη έχει η πόλη μας.

Φυσικά, είναι αυτονόητο πως την ίδια άποψη εκφράζουμε και για όλα τα στρατόπεδα εντός κατοικημένων περιοχών και των άλλων Δήμων της Κεντρικής Μακεδονίας, όπου θα πρέπει να γίνουν σεβαστές οι θέσεις των Δήμων και ο σχετικός σχεδιασμός τους.

 Συνεπώς, -και επειδή στο ελληνικό Κράτος πρέπει να υπάρχει συνέχεια, ιδιαίτερα σε κρίσιμα ζητήματα, όπως τα στρατόπεδα περί ων ο λόγος ανωτέρω,- ζητούμε, Κύριε Υπουργέ,

(α) Να γίνουν σεβαστές οι προτάσεις και οι σχεδιασμοί των Δήμων για την αξιοποίηση (με ίδια δημοτικά έσοδα ή μέσω του ΕΣΠΑ 2014-2020) των εντός των πόλεων στρατοπέδων όπως προβλέπουν τα οικεία ΓΠΣ.

(β) Να δεχθείτε σε ακρόαση μια Αντιπροσωπεία της ΠΕΔΚΜ και Δημάρχων της Π.Ε.. Θεσσαλονίκης, προκειμένου να σας εκθέσουμε και δια ζώσης τα αιτήματα και τις προτάσεις μας.

Σας ευχαριστούμε.»

Την επιστολή υπογράφουν

Ο Πρόεδρος της ΠΕΔΚΜ

ΛΑΖΑΡΟΣ ΚΥΡΙΖΟΓΛΟΥ

Δήμαρχος Αμπελοκήπων-Μενεμένης

Τα Μέλη της Εκτελεστικής Επιτροπής

ΣΥΜΕΩΝ ΔΑΝΙΗΛΙΔΗΣ

Δήμαρχος Νεάπολης Συκεών

ΕΥΘΥΜΙΟΣ ΦΩΤΟΠΟΥΛΟΣ

Δήμαρχος Δέλτα

ΜΙΧΑΗΛ ΞΑΝΘΟΠΟΥΛΟΣ

Δημοτικός Σύμβουλος Παύλου Μελά

ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΑΝΤΩΝΟΥΔΗΣ

Δημοτικός Σύμβουλος Πυλαίας Χορτιάτη

typosthes.gr-topika

Tags:
  

ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ:      ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΤΕ: