Κατά τη διάρκεια της τοποθέτησής της στην Ολομέλεια της Βουλής, στη συζήτηση και ψήφιση του νομοσχεδίου για τη δημιουργία του Κέντρου Πολιτισμού και Δημιουργίας ΑΚΡΟΠΟΛ, η υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού, Λίνα Μενδώνη, σημείωσε πως με αυτόν τον τρόπο «υλοποιούμε προγραμματική μας δέσμευση για τη δημιουργία ενός σύγχρονου, ευέλικτου και κυρίως πρότυπου φορέα, που θα βοηθά, θα ενισχύει και θα ενδυναμώνει τον καλλιτεχνικό και δημιουργικό κόσμο να ενημερώνεται, να αξιοποιεί ευκαιρίες, να αξιοποιεί χρηματοδοτικά εργαλεία, να διαλέγεται με την τεχνολογία, να επικοινωνεί τόσο μεταξύ των μελών του όσο και με το γενικό κοινό και να είναι σε διαρκή επαφή με το διεθνές καλλιτεχνικό και πολιτιστικό γίγνεσθαι».
Η κ. Μενδώνη απέρριψε ως «κινδυνολογία» της αντιπολίτευσης την κριτική «περί εμπορευματοποίησης της τέχνης» και ότι «οι καλλιτέχνες δεν ενδιαφέρονται καθόλου να μάθουν πώς να λειτουργούν μια επιχείρηση ή πώς να λειτουργούν εντός μιας επιχειρηματικής δράσης» λέγοντας πως «η ίδια η πραγματικότητα ακυρώνει αυτή την επιχειρηματολογία, καθώς εδώ και χρόνια οι καλλιτέχνες προσπαθούν να δημιουργήσουν με συμπράξεις, είτε πρόκειται για θιάσους, είτε πρόκειται για συνεργατικά μουσικά σχήματα, είτε πρόκειται για κοινές εκθέσεις τέχνης».
«Το γεγονός ότι μπορεί να υπάρχουν λόγοι που οι καλλιτέχνες θα πρέπει να ενισχύονται, δεν σημαίνει πως είναι περιττός ο εφοδιασμός τους με την ικανότητα να εκπροσωπούν και να διαχειρίζονται αποτελεσματικά τις δικές τους καλλιτεχνικές δομές στον καιρό της ομαλότητας, εκτός εάν θέλουμε τους καλλιτέχνες μονίμως ευάλωτους, μονίμως σε ανάγκη», σημείωσε.
Η υπουργός απέρριψε τις αιτιάσεις της αντιπολίτευσης περί «βολέματος ημετέρων» στο ΑΚΡΟΠΟΛ, λέγοντας πως όλοι οι διορισμοί προβλέπεται να γίνονται σύμφωνα με τις διατάξεις του 2190/1994, δηλαδή του ΑΣΕΠ και έπειτα από εγκριτική απόφαση της ΠΥΣ 33/2006. «Δεν υπάρχει θέση κανενός μετακλητού, όλοι θα διορίζονται με ΑΣΕΠ», διευκρίνισε.
Όπως είπε, οι αμοιβές του προσωπικού είναι βάσει του ενιαίου μισθολογίου, δηλαδή του ν. 4354/2015. Από κανένα σημείο του νομοσχεδίου δεν προκύπτει η οποιαδήποτε σχέση του ΑΚΡΟΠΟΛ με ΜΚΟ. Αναφορικά με το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, η υπουργός ανέφερε πως προφανώς το ΕΜΣΤ πρέπει να λειτουργήσει ως ένας τέτοιος φορέας, ο οποίος θα βγάζει την ελληνική τέχνη προς τα έξω διεθνώς.
«Ποτέ δεν είπαμε ότι θα μεταφέρουμε το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο στο Πολυτεχνείο»
Ειδικά για το σχέδιο του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου και της ευρύτερης αναγέννησης της περιοχής, στο οποίο αναφέρθηκαν πολλοί βουλευτές, κυρίως της αξιωματικής αντιπολίτευσης μιλώντας για λάθη στο σχεδιασμό και καθυστερήσεις στην υλοποίησή του, η Λίνα Μενδώνη υπογράμμισε πως είναι μία από τις προγραμματικές δεσμεύσεις του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη. Προφανώς και δημιουργούμε το τρίγωνο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο – Πολυτεχνείο – ΑΚΡΟΠΟΛ, είπε.
«Στο Πολυτεχνείο ουδέποτε είπαμε ότι θα μεταφερθούν εκθέσεις του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου. Από την αρχή έχουμε πει ότι στο Πολυτεχνείο θα συνεχίσει να λειτουργεί η Αρχιτεκτονική Σχολή, την οποία θέλουμε να λειτουργεί εκεί. Το Πολυτεχνείο θα συνεχίσει να το διαχειρίζεται το ίδιο το Πολυτεχνείο, διότι αυτό πρέπει να γίνει, και ήδη το Πολυτεχνείο στα διοικητικά του επίπεδα έχει βγάλει τις πρώτες αποφάσεις του για το κτήριο Γκίνη. Ουδέποτε, λοιπόν, εμείς είπαμε ότι θα μεταφέρουμε το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο στο Πολυτεχνείο. Είπαμε αντίθετα, ότι το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο θα επεκταθεί εν υπογείω.
Όλες οι χωροταξικές ρυθμίσεις θα έρθουν τον Σεπτέμβρη, οι οποίες θα διευκολύνουν τους μελετητές να κάνουν τις σωστές μελέτες, για να τελειώνουμε μία ώρα αρχύτερα από τις μελέτες. Και έχουμε πει, ότι το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο θα συνδέεται με το ΑΚΡΟΠΟΛ, γιατί πρέπει να συνδέεται. Γιατί όλες οι σύγχρονες μουσειολογικές αντιλήψεις και τάσεις, συνδέουν τον κλασικό πολιτισμό με τη σύγχρονη δημιουργία», σημείωσε η υπουργός.
«Δεν είναι αλήθεια ότι μένουν απροστάτευτα τα βυζαντινά μνημεία»
Ειδικά για τις επικρίσεις της αντιπολίτευσης σχετικά με το άρθρο 20 του νομοσχεδίου που αφορά τις άδειες και τα τέλη απεικόνισης, σύμφωνα με το Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων, η υπουργός τόνισε ότι «η ρύθμιση του νομοσχεδίου επαναλαμβάνει ακριβώς τη ρύθμιση που ισχύει αυτή τη στιγμή. Ρητά και κατηγορηματικά δεν μπορεί ένας ιδιώτης να παράξει ακριβές αντίγραφο μνημείου. Και αν το κάνει παρανόμως, αντιμετωπίζει ποινή φυλάκισης. Αυτό προβλέπεται ήδη στην υφιστάμενη ρύθμιση και αυτό δεν το αλλάζουμε. Κάντε τον κόπο να διαβάσετε τη διάταξη.
Είναι σαφής η διατύπωσή της. Και δεν είναι αλήθεια ότι μένουν απροστάτευτα τα βυζαντινά μνημεία. Καθώς η διάταξη υπάγει σε αδειοδότηση τα μνημεία που ανήκουν στο Ελληνικό Δημόσιο -και τα βυζαντινά μνημεία ανήκουν στο Ελληνικό Δημόσιο εκ του νόμου. Ακριβή αντίγραφα απαγορεύεται να τα παράγουν ιδιώτες. Η διάταξη είναι σαφής. Όπως και ότι δεν επιτρέπεται η σάρωση για παραγωγή τρισδιάστατου μοντέλου χωρίς άδεια, ακόμα και αν αυτή η σάρωση δεν έχει κερδοσκοπικό σκοπό».
Επίσης, η κ. Μενδώνη ανέφερε πως «καμία μείωση εσόδων δεν επέρχεται από την προτεινόμενη ρύθμιση» αλλά αντιθέτως «θα υπάρξει αύξηση εσόδων από την καταβολή τέλους για τη χορήγηση αδείας για την πραγματοποίηση πολιτιστικών ή άλλων εκδηλώσεων».
Ξεκαθάρισε δε, πως το νέο στοιχείο που εισάγεται με το άρθρο αυτό, είναι ότι ορίζεται η έννοια της απεικόνισης μνημείου, σύμφωνα με την υπόδειξη και τη γνωμοδότηση του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, κατά τρόπο που να είναι σαφές ότι δεν χρειάζεται να ζητήσει άδεια από το υπουργείο Πολιτισμού για να πληρώσει τέλη ο καλλιτέχνης που εμπνέεται να ζωγραφίζει ένα μνημείο, ούτε ο κάθε πολίτης που ανεβάζει στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης μια φωτογραφία του μπροστά σε ένα μνημείο.
Το νομοσχέδιο υπερψηφίσθηκε επί της αρχής και επί του συνόλου κατά πλειοψηφία από τη Νέα Δημοκρατία και το Κίνημα Αλλαγής. Καταψήφισαν ο ΣΥΡΙΖΑ, το ΚΚΕ και το ΜέΡΑ 25, ενώ η Ελληνική Λύση ψήφισε «παρών».
Η τροπολογία του υπουργείου Υγείας για τις παρατάσεις των συμβάσεων εργασίας στο Εθνικό Οργανισμό Δημόσιας Υγείας (ΕΟΔΥ) , στις υπηρεσίες αρχειοθέτησης και διαχείρισης αρχείου στον Εθνικού Οργανισμού Παροχής Υπηρεσιών Υγείας (ΕΟΠΥΥ), καθώς και για τις μετακινήσεις προσωπικού από κέντρα υγείας και πολυδύναμα ιατρεία σε σημεία εισόδου της χώρας, υπερψηφίσθηκε από τη ΝΔ ενώ όλα τα κόμματα της αντιπολίτευσης ψήφισαν «παρών».
Πολιτική
Tags: Βουλή, καλλιτέχνες, ΚΚΕ, κυβέρνηση, Νέα Δημοκρατία, ΣΥΡΙΖΑ