Για «προσπάθεια δημιουργίας κλίματος συμπάθειας προς το δολοφόνο μίλησε ο πρόεδρος της Νέας Δημοκρατίας, ενώ ο αντιπρόεδρος του κόμματος Άδωνις Γεωργιάδης κατέθεσε ερώτηση προς Φίλη και Μπαλτά – Γιατί το Δημόσιο χρηματοδοτεί την Τέχνη τρομοκράτη, ρωτά και η αμερικανική πρεσβεία
Θύελλα πολλών μποφόρ έφερε η παράσταση του Εθνικού Θεάτρου με αναφορές στο βιβλίο του καταδικασθέντα για συμμετοχή στην οργάνωση «17 Νοέμβρη» Σάββα Ξηρού, η παρουσίαση της οποίας συνεχίζεται με την ανοχή του υπουργείου Πολιτισμού και της κυβέρνησης, προκαλώντας μάλιστα και την παρέμβαση της αμερικάνικης πρεσβείας στην Αθήνα.
Το θεατρικό έργο έχει ξεσηκώσει αντιδράσεις κυρίως από την πτέρυγα της Νέας Δημοκρατίας, με το ζήτημα να φτάνει μέχρι και τη Βουλή, μέσω κατάθεσης επίκαιρης ερώτησης. Ο πρόεδρος του κόμματος Κυριάκος Μητσοτάκης κάνει λόγο για «προσπάθεια δημιουργίας κλίματος συμπάθειας προς το δολοφόνο και προσβολή στη μνήμη των θυμάτων της τρομοκρατικής οργάνωσης “17 Νοέμβρη”». Σε ανακοίνωσή του, αφού κάνει έμμεση αναφορά στη δολοφονία του Παύλου Μπακογιάννη, τονίζει μεταξύ άλλων ότι αποτελεί «αναφαίρετο δικαίωμα όλων μας, να κρίνουμε τον τρόπο έκφρασης του κεντρικού πολιτιστικού θεσμού της χώρας», επισημαίνοντας ότι χρηματοδείται από τους Έλληνες φορολογούμενους.
Για το θέμα κατέθεσε ερώτηση στη Βουλή ο αντιπρόεδρος της ΝΔ Άδωνις Γεωργιάδης, ο οποίος ρωτά τους υπουργούς Παιδείας και Πολιτισμού εάν θεωρούν ότι «η δημιουργία μιας θεατρικής παράστασης από το Εθνικό Θέατρο βασισμένης στο αυτοβιογραφικό βιβλίο ενός τρομοκράτη, προάγει τον πολιτισμό και σε επέκταση προωθεί υγιή και αξιόπιστα πρότυπα για τις επόμενες γενιές;». Ζητά ακόμα από τους δύο υπουργούς να απαντήσουν αν το Εθνικό Θέατρο έχει χρηματοδοτήσει και αν ναι με ποιο ποσό τα πνευματικά δικαιώματα του βιβλίου του Σάββα Ξηρού και τέλος ποιο είναι το κόστος της συγκεκριμένης παράστασης.
Για «συστηματική προσπάθεια εξαγνισμού ενός ανθρώπου που δολοφόνησε άλλους, καταδικάστηκε και έρχεται και μας λέει ότι ξεχρέωσε», μίλησε η Ντόρα Μπακογιάννη, ενώ την αντίδρασή του εξέφρασε με μήνυμά του στο Facebook και ο περιφερειάρχης Στερεάς Ελλάδας Κώστας Μπακογιάννης, ο οποίος τονίζει: «Θα περίμενε κανείς το επίσημο Εθνικό Θέατρο να αναζητάει την έμπνευση του στους υπερασπιστές και όχι στους διώκτες της δημοκρατίας. Η τέχνη δεν έχει όρια. H στρατευμένη όμως τέχνη κρίνεται ως προς τις σκοπιμότητες της. Iδίως όταν έχει ως στόχο τον «εξαγνισμό» και την «ηρωοποίηση» ενός κατά συρροή δολοφόνου. Ευτυχώς, το φως πάντα νικάει το σκοτάδι».
Την παράσταση καταδίκασε και η οργάνωση των συγγενών θυμάτων τρομοκρατικών ενεργειών «Ως Εδώ». Σε σχετική ανακοίνωσή της επισημαίνει μεταξύ άλλων ότι: «Με αυτό τον τρόπο η κεντρική Εθνική σκηνή – έστω και στην επίσης χρηματοδοτούμενη από Δημόσιους πόρους, Πειραματική της εκδοχή – δίνει την ευκαιρία στον κ. Ξηρό να κάνει Τέχνη. Να γίνει Τέχνη. Να δείξει Τέχνη. Και δι’ αυτού του τρόπου να εξαγνιστεί η τρομοκρατική πράξη. Να γίνει συμπαθής ο δολοφόνος, γιατί πάνω απ’ όλα «είναι άνθρωπος».
Έντονη ήταν όμως και η αντίδραση της αμερικανικής πρεσβείας στην Αθήνα, για την επιλογή της Πειραματικής Σκηνής του Εθνικού Θεάτρου να ανεβάσει την συγκεκριμένη παράσταση σε σκηνοθεσία Πηγής Δημητρακοπούλου «Ισορροπία του Νας», στην οποία περιλαμβάνονται αποσπάσματα από το βιβλίο του καταδικασμένου τρομοκράτη της 17 Νοέμβρη, Σάββα Ξηρού. Με ανακοίνωση που εξέδωσε εκφράζει την έντονη ενόχλησή της, σημειώνοντας ότι «ενώ η τέχνη δεν θα έπρεπε να λογοκρίνεται, συμφωνούμε με το κίνημα ‘Ως Εδώ’ και θέτουμε το ερώτημα για το κατά πόσον θα έπρεπε το Δημόσιο να χρηματοδοτεί την τέχνη ενός τρομοκράτη».
Ο Αμερικανός πρέσβης, Ντέιβιντ Πιρς εξέφρασε μάλιστα την ενόχλησή του μέσω Twitter, σημειώνοντας: «Ενώ η τέχνη δεν θα έπρεπε να λογοκρίνεται, ενωνόμαστε με το κίνημα »Ως Εδώ» θέτοντας το ερώτημα αν το δημόσιο θα έπρεπε να χρηματοδοτεί την τέχνη ενός τρομοκράτη».
«Η παράσταση συνδυάζει του «Δίκαιους» του Άλμπερ Καμί με τα ημερολόγια του Σάββα Ξηρού που κατέγραφε κατά τις ημέρες νοσηλείας του στον Ευαγγελισμό, σύμφωνα με όσα ο ίδιος λέει στο βιβλίο του», εξηγεί στον Ελεύθερο Τύπο ο Πρόδρομος Τσινικόρης ο ένας από τους δύο καλλιτεχνικούς διευθυντές της Πειραματικής Σκηνής μαζί με τον Ανέστη Αζά. Από την πλευρά του, ο αναπληρωτής καλλιτεχνικός διευθυντής του Εθνικού Θεάτρου Θοδωρής Αμπαζής υποστηρίζει πως «η παράσταση δεν παίρνει θέση σχετικά με την υπόθεση της «17 Νοέμβρη»» και τονίζει πως «η Πειραματική Σκηνή είναι καλλιτεχνικό πεδίο έρευνας».
Πηγή: protothema.gr
ellada