Πάτρα: Θλίψη για τον θάνατο του λογοτέχνη, ποιητή, θεατρικού συγγραφέα και κριτικού Μανώλη Πράτσικα

Ιδιαίτερη θλίψη προξένησε στην τοπική κοινωνία της Πάτρας αλλά και στον πνευματικό κόσμο της Αθήνας η είδηση της εκδημίας του Μανώλη Πράτσικα (το αληθινό του όνομα ήταν Μαργαρίτης Παπαδόπουλος) σε ηλικία 95 ετών, ο οποίος ήταν θεατρικός συγγραφέας, θεατροκριτικός και πεζογράφος με πολύχρονη και δημιουργική παρουσία και πορεία έως και σχεδόν την τελευταία στιγμή.

Ο εκλιπών σύμφωνα με πληροφορίες, είχε υποστεί εγκεφαλικό επεισόδιο πριν περίπου τρεις εβδομάδες, από το οποίο δεν μπόρεσε να επανέλθει. Νοσηλεύτηκε στο Γενικό Κρατικό Νοσοκομείο Πατρών «Ο Άγιος Ανδρέας» ενώ τις τελευταίες ημέρες είχε μεταφερθεί και νοσηλευόταν στη γενική κλινική του Γεράσιμου Ρηγόπουλου. Η κηδεία του θα γίνει στις 11 το πρωί της Τετάρτης 2 Δεκεμβρίου 2015 από τον ιερό ναό της Αγίας Βαρβάρας. Ο Μανώλης Πράτσικας είχε χάσει την αγαπημένη σύζυγο του στις 9 Αυγούστου του 2014, γεγονός που δεν μπορούσε να ξεπεράσει καθώς έζησαν μαζί πολλά χρόνια και ήσαν ιδιαίτερα αγαπημένοι και δεμένοι.

Ο εκλιπών έτρεφε από νεαρός μεγάλη αγάπη για τις τέχνες και δη το θέατρο. Φρόντιζε μέχρι και σχετικά πρόσφατα να παρακολουθεί θεατρικές παραστάσεις του ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας αλλά και άλλων σχημάτων. Συνήθιζε να κάθεται στην πρώτη σειρά και στο τέλος μίας παράστασης έφευγε πάντα από τους πρώτους. Τα κείμενα του στον τοπικό Τύπο (για ένα σημαντικό χρονικό διάστημα έγραφε στην εφημερίδα Πελοπόννησος) ήσαν πάντα περιεκτικά και όχι μακροσκελή.

O Μανώλης Πράτσικας, αν και γεννημένος στην Αθήνα, ζούσε μόνιμα από το 1954 στην Πάτρα (η σύζυγος του εξάλλου ήταν από την Πάτρα). Μάλιστα πέρυσι τον Δεκέμβριο, μετά από απόφαση της Πανελλήνιας Ένωσης Θεατρικών Κριτικών της οποίας και ήταν τακτικό μέλος, τιμήθηκε για την πολύχρονη προσφορά και έργο του (η τελετή βράβευσης είχε πραγματοποιηθεί στις 8 Δεκεμβρίου 2014 στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών).

Ο Μανώλης Πράτσικας υπήρξε και μέλος καθώς και επίτιμος πρόεδρος της Εταιρείας Λογοτεχνών Νοτιοδυτικής Ελλάδος όπου προίσταται ο δικηγόρος και συγγραφέας Λεωνίδας Μαργαρίτης. Ο κ. Μαργαρίτης και η σύζυγος του είχαν πολύχρονη φιλία με τον εκλιπόντα. Το πιο τελευταίο διάστημα, κριτικά θεατρικά σημειώματα του Μανώλη Πράτσικα είχαν δημοσιευτεί στην εφημερίδα Αλλαγή ενώ κατά το παρελθόν κείμενα του είχαν φιλοξενηθεί στις σελίδες των εφημερίδων Πελοπόννησος, Γνώμη, κ.α. καθώς και σε Αθηναικά έντυπα και εφημερίδες.

Ο Μανώλης Πράτσικας προερχόταν από μία διαφορετική γενιά ανθρώπων που είχε την τύχη να γνωρίσει και να δει θεατρικές παραστάσεις με ιερά τέρατα του χώρου της υποκριτικής. Προερχόταν και από μία γενιά όπου τον χώρο της θεατρικής κριτικής επίσης υπηρετούσαν σημαντικές προσωπικότητες των γραμμάτων και των τεχνών.

Ο Μανώλης Πράτσικας ξεκίνησε την επαγγελματική του πορεία το 1941 ως ανταποκριτής στην εφημερίδα του Λαυρίου «Κοινωνία» ενώ κατά την περίοδο 1943-1946 συνεργάσθηκε με την εφημερίδα «Ελεύθερος Λαός» Ακολούθως ως Διευθυντής της εφημερίδας «Πεντελικά Νέα» καταδικάσθηκε για παράβαση του νόμου περί Τύπου, σε φυλάκιση τριών μηνών για δημοσίευμα που αφορούσε στο Μοναστήρι της Πεντέλης.

Προς το τέλος του Εμφυλίου ορίσθηκε υπεύθυνος του γραφείου Τύπου της 77ης Ταξιαρχίας ενώ από το 1955 μέχρι το 1981 ήταν υπεύθυνος του γραφείου Τύπου του Α.Σ.Ο. καθώς και υπεύθυνος σύνταξης του εντύπου που εξέδιδε ο Α.Σ.Ο. με τίτλο «Σταφιδικό Δελτίο». Όπως ο ίδιος είχε αναφέρει «εγώ ήμουν που έστησα πρώτος το γραφείο Τύπου στον ΑΣΟ».

Από το έτος 1965 μέχρι και σήμερα, όπως γράφει το blog του Λεωνίδα Μαργαρίτη, ο Μανώλης Πράτσικας δημοσίευσε πάνω από χίλιες κριτικές για ισάριθμα βιβλία και πεντακόσιες για θεατρικά έργα. Έχει συνεργασθεί με έγκυρα λογοτεχνικά περιοδικά και εφημερίδες δημοσιεύοντας διηγήματά του, κριτικές θεάτρου και βιβλίου.

Στον χώρο των γραμμάτων ο εκλιπών εμφανίστηκε επίσημα το 1962 με την κυκλοφορία του πρώτου του βιβλίου με τίτλο «11 Διηγήματα».

Ήταν μέλος της Εθνικής Εταιρείας των Ελλήνων Λογοτεχνών, της Ένωσης Κριτικής Βιβλίου, της Ένωσης Ελλήνων Θεατρικών Κριτικών, του Ελληνικού Κέντρου Διεθνούς Ινστιτούτου Θεάτρου, της Ένωσης Δημοσιογράφων και Συγγραφέων Τουρισμού (πάντα προέτρεπε τους νεότερους δημοσιογράφος όπως τον γράφοντα πως μεγάλο ενδιαφέρον έχουν τα ταξιδιωτικά δημοσιογραφικά κείμενα), του Πνευματικού Κέντρου Παναγιώτης Κανελλόπουλος. Είχε υπάρξει και ιδρυτικό μέλος και μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου της Εταιρείας Λογοτεχνών Ν.Δ. Ελλάδος.

Έχει τιμηθεί για το έργο του και τη συνολική πνευματική του προσφορά από τον Δήμο Αθηναίων, τον Φυσιολατρικό Σύνδεσμο Πατρών, τον Οργανισμό Καλλιτεχνικών Πολιτιστικών Εκδηλώσεων – Φεστιβάλ Πάτρας το 1995 κι άλλους φορείς.

Μία ακόμη αναγνώριση και επιβράβευση του συνολικού του έργου ήταν το βραβείο που έλαβε το 2006 από το περιοδικό «Σύγχρονη Σκέψη» στο πλαίσιο της ενότητας «Βραβεία των Δέκα», υπό την αιγίδα της Εθνικής Εταιρείας Λογοτεχνών. Με το έργο του Μανώλη Πράτσικα έχουν ασχοληθεί αξιόλογες μορφές των γραμμάτων όπως ο Τάσος Αθανασιάδης, ο Ανδρέας Καραντώνης, ο Διονύσιος Κωστίδης, ο Σαράντος Καργάκος, κ.α.

Ο Μανώλης Πράτσικας ήταν παντρεμένος με την κόρη του Αχαιού συγγραφέα-εκπαιδευτικού και Επιθεωρητή Δημοτικής Εκπαιδεύσεως, Βασίλη Παπαγεωργίου-Βροντιά, Χρυσούλα Παπαγεωργίου και τα καλοκαίρια τους τα περνούσαν στο εξοχικό τους σπίτι στα Τσουκαλέικα.

Τέλος αξίζει να αναφέρουμε πως ο εκλιπών σκόπευε να φτιάξει ένα βιβλίο που θα είχε την μορφή ημερολογίου και θα επικεντρωνόταν στα τέσσερα τελευταία χρόνια της ζωής της αγαπημένης του γυναίκας Χρυσούλας και της περιπέτειας της υγείας της που βίωσαν με θάρρος και υπομονή μαζί.

Κοντά στον Μανώλη Πράτσικα ως το τέλος στάθηκε ο ανιψιός του από την πλευρά της συζύγου του, Ανδρέας Αποστολόπουλος.

Η Γιολάντα Πατεράκη κατά την παρουσίαση του έργου του στην εκδήλωση της απονομής στο Μανώλη Πράτσικα του Βραβείου Λογοτεχνίας 2.006 από την «ΟΜΑΔΑ ΤΩΝ 10» που έγινε στην αίθουσα της Εθνικής Εταιρείας των Ελλήνων Λογοτεχνών στη Αθήνα στις 7-5-2008 είπε μεταξύ άλλων και τα εξής:
«Πολλές οι ικανότητες του συγγραφέα. Δύναμη στην πένα του, ευρηματική φαντασία ψυχαναλυτική και συμβολική η παρουσία των ηρώων του, πρωτοτυπία στη σύλληψη των έργων του, επαναστατική, φιλοσοφική και, αρκετές φορές σαρκαστική η γραφή του.Αν κανένας μελετήσει το σύνολο του έργου του θα δει πως η εξέλιξη της πνευματικής πορείας του ήταν συνέχεια ανοδική.

Επιμέλεια – ΤΑΚΗΣ Γ. ΜΑΡΤΑΤΟΣ-thebest

xespao.gr-topika

Tags:
  

ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ:      ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΤΕ: