«Θεωρούμε πως κάποια πράγματα θα μπορέσουμε να τα έχουμε προσεγγίσει γρήγορα, μέσα σε 3 ή 4 μήνες», δήλωσε ο υπουργός Επικρατείας και Ψηφιακής Διακυβέρνησης Κυριάκος Πιερρακάκης στον ραδιοφωνικό σταθμό του Αθηναϊκού- Μακεδονικού Πρακτορείου Ειδήσεων «Πρακτορείο 104,9 FM», για τις πρωτοβουλίες απλούστευσης των γραφειοκρατικών διαδικασιών προς τους πολίτες, αρχής γενομένης από τις δηλώσεις των γεννήσεων.
«Η τεχνολογία δεν υπάρχει απλώς και μόνο για να προκηρύσσεις έργα και να βγάζεις μεγάλους διαγωνισμούς, γιατί αν δεν κάνεις εύκολες τις διαδικασίες από πίσω καταλήγεις να ψηφιοποιείς τη γραφειοκρατία», τόνισε ο υπουργός προσθέτοντας ότι «δεν μπορεί να παρακολουθεί η ψηφιακή σφαίρα την κρατική σφαίρα όπως είναι, αλλά πρέπει να την αλλάζει».
«Από τη στιγμή της γέννησης μέχρι της στιγμής της απώλειας της ζωής ενός αγαπημένου προσώπου, βιώνουμε μια σειρά από γεγονότα. Το κάθε γεγονός συνεπάγεται ουρές [...] Ο λόγος που πρέπει να πας σε τόσο πολλά γκισέ είναι γιατί τα διάφορα συστήματα από πίσω δεν διαλειτουργούν, δεν μιλάνε μεταξύ τους. Είναι τεχνικό θέμα. Πολύ συχνά οι λύσεις είναι τεχνικές, είναι βαρετές, αλλά αν τις κάνεις έχει τεράστιο αποτύπωμα στη ζωή των πολιτών», εξήγησε, σύμφωνα με το ΑΜΠΕ. Διευκρίνισε δε πως «αυτές οι τέσσερις, πέντε, έξι, επτά ουρές που υπάρχουν σε καθένα από αυτά τα γεγονότα, κοιτάζουμε πώς θα μπορέσουν να γίνουν μία ή δύο με γρήγορες τεχνικές λύσεις».
«Τώρα», συνέχισε ο κ. Πιερρακάκης, «κοιτάζουμε τη διαδικασία γέννησης, πώς στη γέννηση ενός παιδιού να είναι μόνο μία η ουρά που θα πάει ο γονιός κι αυτό θεωρούμε ότι μέσα σε λίγους μήνες θα το έχουμε πετύχει, γιατί έχουμε ήδη ξεκινήσει να το δουλεύουμε και πριν τις εκλογές» και «ο στόχος είναι βήμα- βήμα να μπορέσουμε να κάνουμε αυτές τις απλοποιήσεις έτσι ώστε σε βάθος τετραετίας να έχουμε καταφέρει να έχουμε κάνει έναν μετασχηματισμό, να γίνεται πολύ πιο απλή η ζωή μας μέσα από τη χρήση των νέων τεχνολογιών».
«Πρέπει να βάλουμε τον πήχη ψηλά κι ο πήχης για αρχή πρέπει να είναι η σύγκλιση με τον μέσο όρο, γιατί αυτή τη στιγμή είμαστε ουραγοί, είμαστε 26οι στους 28 της Ευρωπαϊκής Ένωσης στο βασικό ψηφιακό δίχτυ», υπογράμμισε. Διαβεβαίωσε ότι «όλα αυτά τα οποία δεν είναι πάρα πολύ μπροστά -στις άλλες χώρες είναι τα αυτονόητα- θα ξεκινήσουμε να τα κατακτάμε πάρα πολύ σύντομα και οι πολίτες θα δουν απτά αποτελέσματα στη ζωή τους».
Σε ό,τι αφορά το έλλειμμα ψηφιακών δεξιοτήτων σε μερίδα των πολιτών -ιδιαίτερα στις μεγάλες ηλικίες- ο κ. Πιερρακάκης διευκρίνισε: «Θα πρέπει να προσφέρουμε και τις δύο δυνατότητες. Κανείς δε λέει μόνο τεχνολογία, μόνο δύσκολες ή πιο εξελιγμένες δράσεις. Πρέπει να υπάρχουν και δομές, όπως τα ΚΕΠ, όπου θα έχεις τη δυνατότητα να πας να εξυπηρετηθείς, πρέπει να υπάρχει όμως και η εύκολη τεχνολογική λύση, γιατί έχουμε δει μέχρι τώρα ότι όσες τεχνολογίες έχουν εφαρμοστεί -το taxis, η ηλεκτρονική συνταγογράφηση, η Διαύγεια- μόνο θετικά είναι και χρησιμοποιούνται και από πιο ηλικιωμένος συμπολίτες μας, από τα παιδιά τους που τους βοηθάνε». Πρόσθεσε, περαιτέρω, ότι «δικιά μας αρμοδιότητα είναι να κάνουμε και προγράμματα ψηφιακής επιμόρφωσης και να τα σχεδιάσουμε και θέλουμε να το κάνουμε και σε συνεργασία με τον ιδιωτικό τομέα».
Σχετικά με τη χρηματοδότηση των πολιτικών ψηφιακού μετασχηματισμού του κράτους σημείωσε ότι «υπάρχουν κονδύλια σε αρκετά επιχειρησιακά προγράμματα του ΕΣΠΑ και στον κρατικό προϋπολογισμό έχουν δεσμευθεί κονδύλια για τα ψηφιακά έργα» και «αυτή τη στιγμή προσπαθούμε να χτίσουμε μια στρατηγική, γιατί υπάρχουν έργα που βρίσκονται σε εκκρεμότητα εδώ και πάνω από 10-15 χρόνια στην Ελλάδα κι έπρεπε να έχουν ήδη γίνει».
«Κατά τη γνώμη μου κάποια από αυτά θα πρέπει να γίνουν με τον κλασικό τρόπο κι απλώς να επιταχύνουμε τις σχετικές διαγωνιστικές διαδικασίες και κάποια άλλα θα πρέπει να γίνουν ως ΣΔΙΤ, σε συνεργασία με τον ιδιωτικό τομέα. Αυτό που προσπαθούμε αυτή τη στιγμή να αποτυπώσουμε είναι το ποια έργα θα κατατάξουμε στη μια κατηγορία και ποια έργα θα κατατάξουμε στην άλλη. Σε αυτή την άσκηση θα έχουμε καταλήξει πολύ γρήγορα», τόισε, εξηγώντας πως «μας ενδιαφέρει πολύ να δούμε και τη γραφειοκρατική λεπτομέρεια, δηλαδή το πώς θα μπορούσαμε να επιταχύνουμε τις διαγωνιστικές διαδικασίες για να μπορέσουν γρήγορα οι πολίτες να δουν αποτέλεσμα στη ζωή τους».
«Στο τέλος του έτους σε λειτουργία το 112 στην ολότητά του»
Ερωτηθείς σχετικά με τη λειτουργία του 112 ο κ. Πιερρακάκης απάντησε: «Ο αριθμός ήδη δουλεύει, λείπει η εξερχόμενη διάσταση του 112, δηλαδή το λεγόμενο cbs, η δυνατότητα να στείλεις μηνύματα σε κινητά και να μπορείς να στείλεις και φωνητικά μηνύματα σε σταθερά σε επιλεγμένη περιοχή. Το σύστημα θα είναι έτοιμο στο τέλος του τρέχοντος έτους. Το σύστημα δουλεύει ήδη. Ποιο είναι το ζήτημα; Το ζήτημα είναι ότι δεν δουλεύει σε όλες τις συσκευές ήδη, δηλαδή η βασική του υποδομή είναι λειτουργική. Πρέπει όμως να μπορέσουν να φτάσουν τα μηνύματα σε όλες τις συσκευές και αυτό είναι υποχρέωση και δικιά μας ως κράτος να έρθουμε σε επαφή με τους κατασκευαστές για να αλλάξουν κάποιους κανόνες που διέπουν τις συσκευές τους. Είναι κάποιο τεχνικό θέμα αλλά είναι ένα θέμα με το οποίο έχουμε ξεκινήσει να ασχολούμαστε από την πρώτη ημέρα».
Παρατήρησε, δε, ότι έναν χρόνο μετά την πυρκαγιά στο Μάτι «δεν είναι δυνατόν να μην έχει μεριμνήσει το κράτος με μια ενδιάμεση λύση μέχρι να παραδοθεί το 112». «Αυτό το οποίο κάναμε σε σύσκεψη που είχαμε με τον πρωθυπουργό στο υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, μιλώντας και με τους τηλεπικοινωνιακούς παρόχους, συμφωνήσαμε μέσα σε λίγες εβδομάδες να διατεθεί στο ελληνικό Δημόσιο μια ενδιάμεση λύση που είναι το εξής πάρα πολύ απλό, να μπορέσουμε να στέλνουμε SMS η Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας σε επιλεγμένες περιοχές της χώρας όταν υπάρξει ένα πάρα πολύ δύσκολο συμβάν όπου θα το κρίνουμε αναγκαίο να σταλούν μηνύματα , έστω SMS. Είναι αυτονόητο ότι πρέπει να έχει το κράτος στα χέρια του εργαλεία, μέσα σε λίγες εβδομάδες αυτή η λύση θα είναι έτοιμη», πρόσθεσε.
«Επιδότηση του υπερ- γρήγορου ίντερνετ»
Σχετικά με τις ταχύτητες του διαδικτύου στην Ελλάδα ο υπουργός παρατήρησε ότι «υπάρχει μια υστέρηση σε σχέση με τον μέσο ευρωπαϊκό όρο», διευκρινίζοντας ότι «μας ενδιαφέρει πολύ να δούμε πώς θα επιδοτήσουμε το λεγόμενο υπερ – γρήγορο ίντερνετ, γιατί αυτή τη στιγμή υπάρχει η δυνατότητα από τους παρόχους να παρέχουν την υποδομή, η δυσκολία είναι ότι δεν έχουν μπει σε αυτή την υποδομή και δεν την έχουν χρησιμοποιήσει πάρα πολλά ελληνικά νοικοκυριά». «Καταρχήν σε ό,τι αφορά το λεγόμενο ενσύρματο ίντερνετ θα προβούμε σε απαραίτητες ενέργειες για να επιδοτηθεί η ζήτησή του. Το μεγάλο θέμα είναι το 5G [...] πρέπει καταρχήν να φτιάξουμε μια εθνική στρατηγική για το 5G, το οποίο σημαίνει ότι θα έχουμε πολύ πιο γρήγορες ταχύτητες [...] που θα επιτρέψουν μια σειρά από εφαρμογές [...] Πρέπει εμείς να έχουμε μια στρατηγική για το τι θα κάνουμε όταν έρθουν για να μην είμαστε πάλι θεατές, γιατί το τρένο της πληροφορικής το χάσαμε και το τρένο της τέταρτης βιομηχανικής επανάστασης δεν έχουμε την πολυτέλεια να το χάσουμε», εξήγησε.
«Άμισθος σύμβουλος στο υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης ο Σταμάτης Κριμιζής»
Σε ό,τι αφορά την πολιτική για το Διάστημα, ο κ. Πιερρακάκης σημείωσε πως «υπάρχει, αλλά πρέπει να γίνεται με μια σοβαρότητα που να λαμβάνει υπόψη της τις δυνατότητες της χώρας και το ποιο μπορεί να είναι το σχέδιο της», καθώς «η Ελλάδα προφανώς δε θα στείλει επανδρωμένες αποστολές στο φεγγάρι», αλλά «μπορεί να ασχοληθεί με την ευφυή γεωργία, μπορεί να αξιοποιήσει πολιτικές διαστήματος για την Πολιτική Προστασία, μπορεί να επενδύσει στην εγχώρια βιομηχανία υψηλής τεχνολογίας, υπάρχουν μια σειρά από ενέργειες που ακουμπάνε το Διάστημα και τις οποίες πρέπει να δούμε, αλλά πρέπει να τις δούμε με μια μέριμνα, με μια σοβαρότητα, με ένα σχέδιο και χρησιμοποιώντας τους καλύτερους διαθέσιμους ανθρώπινους πόρους που έχουμε».
«Μια από τις πρώτες ενέργειες που έκανα», γνωστοποίησε ο κ.Πιερρακάκης, «ήταν να συναντήσω τον κύριο Σταμάτη Κριμιζή και να του ζητήσω να είναι άμισθος σύμβουλος στον υπουργό και στο νέο υπουργείο, θέση και την οποία απεδέχθη, οπότε θα ξεκινήσουμε να σχεδιάζουμε τη στρατηγική μας για το διάστημα με μεγάλη προσοχή, σεβασμό στις δυνατότητες της χώρας και μέριμνα για το τι μπορεί να κάνει».
Πολιτική