Αυτό είναι το στοίχημα που έβαλε η
ΜΚΟ «Zero Waste» η οποία προκαλεί και βοηθάει κυρίως Γάλλους καταναλωτές να αλλάξουν τις συνήθειές τους για να διασώσουν τον πλανήτη και τις θέσεις εργασίας στη Γαλλία.
Χιλιάδες άνθρωποι συμμετείχαν στις δράσεις της.
Να ξεκινήσεις το γυμναστήριο, ή την αποτοξίνωση στη δίαιτα … Στην αρχή κάθε νέας χρονιάς πολλοί θέτουν στον εαυτό τους νέα στοιχήματα. Για το 2018, η ΜΚΟ «Zéro Waste» προτείνει ένα συλλογικό στοίχημα: να μην αγοράσουν τίποτα καινούριο καθ’όλη τη χρονιά.
Συμμετέχοντας σε αυτό το συλλογικό στοίχημα το οποίο βαπτίστηκε #RienDeNeuf στα γαλλικά, στο twitter (Τίποτα καινούριο), οι συμμετέχοντας δεσμεύονται να αλλάξουν ορισμένες συνήθειες, να αναζητήσουν συστηματικά ορισμένους νέους κανόνες κατανάλωσης και να μειώσουν στο έπακρο την αγορά καινούριων προϊόντων. Αυτό ενθαρρύνει την ΜΚΟ η οποία μάχεται για την προστασία του περιβάλλοντος και για την μείωση των σκουπιδιών. A priori, σε αυτό το στοίχημα, δεν συγκαταλέγονται τα τρόφιμα, τα προϊόντα υγιεινής και καθαρισμού.
Για να βοηθήσει όλο και περισσότερους Γάλλους καταναλωτές να πετύχουν το στοίχημα, η ΜΚΟ, η οποία υποστηρίζεται από 2.500 μέλη, 300 οργανώσεις και πολλούς δημάρχους ή δημοτικούς συμβούλους, προτείνει μια λίστα από λύσεις.
«Εχουμε κατηγοριοποιήσει διάφορα αντικείμενα κατανάλωσης και προτείνουμε εναλλακτικές λύσεις στις αγορές καινούριων προϊόντων. Είτε πρόκειται για ηλεκτρικές συσκευές, για ρούχα, για προϊόντα high tech, έπιπλα, βιβλία …Υπάρχουν λύσεις σε κάθε τομέα», υπογραμμίζει η Flore Berlingen, πρόεδρος της ΜΚΟ, η οποία χρηματοδοτείται από εθελοντές καθώς και από το Υπουργείο Οικολογίας της Γαλλίας. Η ενοικίαση, ο δανεισμός, η επιδιόρθωση, η μεταποίηση και η αγορά μεταχειρισμένων είναι μερικές από τις απλούστερες εναλλακτικές λύσεις.
Η ΜΚΟ δημιούργησε και ένα σάιτ, καθώς και έναν λογαριασμό στο Facebook όπου παρουσιάζει καινούριες λύσεις, συμβουλές και μαρτυρίες των συμμετεχόντων. Οι πολίτες καλούνται να βοηθούν ο ένας τον άλλο και υπογραμμίζεται ότι το στοίχημα είναι συλλογικό. Ενδεικτικά βλέπουμε, στην ομάδα στο Facebook, μια συμμετέχουσα ανακοινώνει ότι θα ξεκινήσει την προσπάθεια, παρότι το 2018 παντρεύεται. Ζητάει βοήθεια και πολλοί είναι αυτοί που προθυμοποιούνται ή της προτείνουν λύσεις! Μια νεόνυμφη γράφει ότι νοίκιασε το νυφικό της, οι φίλοι της δάνεισαν κάποια αξεσουάρ για τον γάμο. Μια άλλη νεόνυμφη γράφει ότι η διακόσμηση της αίθουσας έγινε χάρη σε αντικείμενα και έπιπλα που βρέθηκαν στα σκουπίδια.
Μια συμμετέχουσα καλεί όσους μπορούν να της δώσουν ιδέες για να αποκτήσει νέα γυαλιά όρασης, χωρίς να αγοράσει καινούρια. Ενα άλλο μέλος της ομάδας γράφει ότι απέκτησε το μίξερ ζαχαροπλαστικής που ονειρευόταν από δεύτερο χέρι, σε τιμή ευκαιρίας, αλλά επειδή ήταν πολύ ακριβό για εκείνη, δεσμεύτηκε να το ξεπληρώσει με βαζάκια μαρμελάδας που θα έκανε μόνη της.
Εκτός από αυτές τις συνήθειες της καθημερινής ζωής που μπορούν να αλλάξουν, στόχος της ΜΚΟ είναι η σωτηρία του πλανήτη. «Τα αντικείμενα, τα ρούχα και τα εργαλεία της καθημερινότητάς μας είναι πραγματικά παγίδες πρώτων υλών; βλέπουμε μόνο ό,τι εξέχει, σαν τα παγόβουνα, αλλά η κατανάλωση πρώτων υλών παραγωγής είναι δέκα φορές μεγαλύτερη», εξηγεί εκπρόσωπος της οργάνωσης.
Για παράδειγμα, η κατασκευή μιας μπλούζας 250 γραμμαρίων απαιτεί πάνω από 8.000 λίτρα νερό. Αλλο ενδεικτικό παράδειγμα είναι το smartphone: ζυγίζει 100 γραμμάρια αλλά απαιτεί περίπου 70 κιλά πηγών ενέργειας για να δημιουργηθεί.
Επιπλέον, όσο παράξενο κι αν ακούγεται, το να αγοράζει κάποιος λιγότερα καινούρια αντικείμενα παράγει περισσότερες θέσεις εργασίας στη Γαλλία, όπως αναφέρει η ΜΚΟ. Για παράδειγμα, υπάρχουν πολύ λίγες συσκευές ηλεκτρικών ειδών made in France, αφού η παραγωγή των περισσοτέρων μεταφέρθηκε σε χώρες όπου οι αμοιβές είναι φθηνότερες. Αντίθετα, το να αγοράσει κάποιος ένα μεταχειρισμένο προϊόν στη Γαλλία αυτό ευνοεί τη γαλλική οικονομία. Το σάιτ Backmarket, για παράδειγμα, υποστηρίζει ότι συνεργάζεται με 130 επιχειρήσεις μεταχειρισμένων στη Γαλλία και η δραστηριότητα αυτή φέρνει χιλιάδες θέσεις εργασίας. Επίσης, κανένα smartphone δεν γίνεται σε γαλλικό έδαφος. Ομως άνοιξαν πολλές επιχειρήσεις επιδιόρθωσης και αναβάθμισης κινητών στη Γαλλία. Π.χ. η εταιρεία Remade θα προσλάβει 500 εργαζόμενους το 2018 για κινητά.
Αυτά τα επιχειρήματα έπεισαν πολλές χιλιάδες Γάλλους να κινητοποιηθούν γύρω από το στοίχημα της ΜΚΟ. Οι εκπτώσεις του Ιανουαρίου είναι μια ευκαιρία να αποφύγει κάποιος τις εν θερμώ αγορές, κάνοντας καλό στον πλανήτη αλλά και στο πορτοφόλι του!
seleo.gr-Diethni