Με φόρο έως 45% και, επιπλέον, ένα «πέναλτι» που μπορεί να φτάνει έως και στο 17% για εισοδήματα που ανάγονται στα έτη 2000-2001, μπορούν έως τέλος Μαΐου οι φορολογούμενοι να υποβάλουν αιτήσεις για να ενταχθούν στην ρύθμιση οικειοθελούς αποκάλυψης φορολογητέας ύλης.
Με βάση και την εγκύκλιο Πιτσιλή, ο κάθε ενδιαφερόμενος θα πληρώνει τον φόρο της χρονιάς που αφορά το επιπλέον εισόδημα που θα δηλώνει, ενώ η επιβάρυνση θα είναι πολύ μικρή αν αφορά σε πολύ πρόσφατη χρονολογία.
Όσοι μάλιστα σπεύσουν έως 31.3.2016 να υποβάλουν δήλωση για υπαγωγή στη ρύθμιση του ν. 4446/2016 θα πληρώνουν λιγότερα, ειδικά αν δεν τους έχει κοινοποιηθεί εντολή ελέγχου.
Ο «τιμοκατάλογος» της εφορίας διαμορφώνεται ανάλογα με την παλαιότητα του έτους. Αφορά υποθέσεις από το φορολογικό έτος 2001 (εισοδήματα 2000) και μετά. Ο φόρος που προκύπτει προσαυξάνεται κατά 8%-38%, αντί για 60% και άνω που θα ίσχυε κανονικά. Επιστροφή φόρου μετά την νέα δήλωση, δεν προβλέπεται.
Στην πράξη αυτά σημαίνουν ότι:
· αν με την νέα εκκαθάριση δεν προκύπτει φόρος (εισόδημα κάτω του αφορολογήτου) τότε φόρος και πρόστιμο είναι μηδέν.
· αν το εισόδημα ανάγεται πχ. στο έτος 2002 και φορολογείται με 5% (όπως ίσχυε τότε) ο φόρος προσαυξάνεται κατά τουλάχιστον 10%, δηλαδή ο φορολογούμενος επιβαρύνεται με μισή ποσοστιαία μονάδα (συνολικά 5,5% αντί 5%).
· αν το εισόδημα ανάγεται στο 2001 και φορολογείται με 45%, τότε επιβαρύνεται από 10% έως 38%, δηλαδή με 4,5%-17%. Ο φορολογούμενος θα κληθεί έτσι να πληρώσει 49,5%-62% επί του εισοδήματος που δήλωσε.
Δημιουργούνται έτσι ρυθμίσεις πολλών «ταχυτήτων». Για παράδειγμα:
· Αν δεν έχει εκδοθεί ή δεν έχει κοινοποιηθεί εντολή ελέγχου, αλλά ένας καταθέσει έως 31/3 αναδρομική ή συμπληρωματική δήλωση για έτος μεταξύ 2008-2013 στο οποίο παρέλειψε να δηλώσει κάποιο εισόδημα, θα πληρώσει τον φόρο της χρονιάς και, επιπλέον, προσαύξηση 8%. Αν αφορά όμως πχ στα έτη 2004-2007, θα πληρώσει «καπέλο» 9% αντί 8%, ενώ αν αφορά στα ετη 2001-2003 η επιβάρυνση φτάνει στο 10%.
· Αν ο ίδιος φορολογούμενος καταθέσει τη δήλωση μετά τις 31/3 και έως τις 31/5, τότε θα πληρώσει πρόστιμο 10% αντί 8%. Αν αφορά στα έτη 2004-2007, θα πληρώσει «καπέλο» 11% αντί 9%, αν αφορά στα ετη 2000-2003 η επιβάρυνση φτάνει στο 12%, ενώ για το 2001 στο 13%.
· Αν του έχει κοινοποιηθεί φύλλο ελέγχου και η δήλωση αφορά στα έτη 2010-2013, τότε η επιβάρυνση ξεκινά από 13% και φτάνει στο 30% (αναλόγως της περίπτωσης και του πόσο γρήγορα θα σπεύσει να ενταχθεί), αλλά αν αφορά στο έτος 2001 τότε η ίδια επιβάρυνση μπορεί να κυμαίνεται από 16% και έως και 38%
Σύμφωνα με την εγκύκλιο ΠΟΛ 1009/2017, την οποία εξέδωσε και απέστειλε σε όλες τις φοροελεγκτικές υπηρεσίες ο Διοικητής της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων κ.Γιώργος Πιτσιλής:
1) Η ρύθμιση επιτρέπει σε όλα τα φυσικά και τα νομικά πρόσωπα να υποβάλουν εκπρόθεσμες δηλώσεις για τα έτη 2000 έως και 2016, στον αρμόδιο κατά Προϊστάμενο της Δ.Ο.Υ., χειρόγραφα ή ηλεκτρονικά κατά περίπτωση.
2) Στη συνέχεια, οι αρμόδιες φορολογικές υπηρεσίες θα προβαίνουν σε έκδοση πράξεων άμεσου διοικητικού ή διορθωτικού προσδιορισμού φόρων και οι φορολογούμενοι θα καλούνται να πληρώσουν τα βασικά ποσά επιβαρύνσεων που αναλογούν στην αποκαλυφθείσα φορολογητέα ύλη προσαυξημένα με πρόσθετους φόρους ή πρόστιμα εκπρόθεσμης υποβολής καθώς και τόκους εκπρόθεσμης καταβολής.
3) Όσοι ενταχθούν στην ρύθμιση θα απαλλάσσονται όμως:
– από τα πρόστιμα ανακριβούς δήλωσης του Κώδικα Φορολογικών Διαδικασιών τα οποία ανέρχονται σε ποσοστά από 25% έως και 100% επί των διαφορών φόρου,
– από τυχόν πρόστιμα για έκδοση ή αποδοχή πλαστών ή εικονικών φορολογικών στοιχείων ή για μη έκδοση ή ανακριβή έκδοση φορολογικών στοιχείων
– από το μέτρο της αναστολής λειτουργίας επαγγελματικών εγκαταστάσεων
– από τις ποινικές κυρώσεις για φοροδιαφυγή.
4) Αν οι φορολογούμενοι υποβάλουν χρεωστικές δηλώσεις, θα επιβαρύνονται και με το αυτοτελές πρόστιμο εκπρόθεσμης δήλωσης, το οποίο ανέρχεται σε 100 ευρώ για κάθε δήλωση φορολογούμενου που δεν είναι επιτηδευματίας, 250 ευρώ για κάθε δήλωση επιτηδευματία που τηρεί απλογραφικά βιβλία και 500 ευρώ για κάθε δήλωση επιτηδευματία που τηρεί διπλογραφικά βιβλία.
5) Οι κύριοι φόροι που αναλογούν θα υπολογίζονται με βάση τους φορολογικούς συντελεστές που ίσχυαν για τις χρήσεις (διαχειριστικές περιόδους) για τις οποίες υπήρχε υποχρέωση υποβολής εμπρόθεσμων δηλώσεων της αποκρυβείσας και νυν αποκαλυπτόμενης φορολογητέας ύλης.
6) Για δηλώσεις που θα υποβληθούν μέχρι 31-3-2017 ο πρόσθετος φόρος ορίζεται στο 8% του κύριου φόρου, ενώ για δηλώσεις που θα υποβληθούν μετά την ημερομηνία αυτή ο οφειλόμενος πρόσθετος φόρος ορίζεται στο 10%. Ο πρόσθετος φόρος προσαυξάνεται κατά 5% έως και 25% εάν η κανονική προθεσμία υποβολής της δήλωσης έληξε σε έτη πριν το 2010 και συγκεκριμένα στα έτη 2001-2009 (χρήσεις 2000-2008).
7) Εφόσον έχουν υποβληθεί από τον φορολογούμενο ήδη τα δικαιολογητικά στη Φορολογική Διοίκηση, δεν απαιτείται η επανυποβολή τους, αλλά επί της δήλωσης θα γίνεται μνεία της υποβολής και της υπηρεσίας στην οποία υποβλήθηκαν.
8) Στη ρύθμιση μπορούν να υπαχθούν περιπτώσεις δηλώσεων που αφορούν κάθε φόρο, τέλος ή εισφορά που εμπίπτει στο πεδίο εφαρμογής του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας (ν. 4174/2013, ΚΦΔ), εφόσον η προθεσμία υποβολής της αρχικής δήλωσης έχει λήξει μέχρι τις 30.9.2016, ανεξάρτητα εάν έχει επέλθει παραγραφή της σχετικής υποχρέωσης.
Δηλαδή μπορούν να υπαχθούν υποθέσεις φορολογίας εισοδήματος, ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης, τέλους επιτηδεύματος, Φ.Π.Α, φόρων ακίνητης περιουσίας (Φ.Μ.Α.Π., Ε.Τ.ΑΚ. Φ.Α.Π, ΕΝ.Φ.Ι.Α. και Ε.Φ.Α.), φορολογίας κληρονομιών, δωρεών, γονικών παροχών περιουσίας, φορολογίας μεταβιβάσεων ακίνητης περιουσίας, τελών και ειδικών φορολογιών.
Πηγή: lykavitos.gr - oikonomia
Tags: πρόστιμα