Στην Ελλάδα εντοπίζεται η δεύτερη χαμηλότερη τιμή ψωμιού στην ευρωζώνη, σύμφωνα με έρευνα που διενήργησε η εταιρεία RASS, για λογαριασμό της Ομοσπονδίας Αρτοποιών Ελλάδος και της ΓΣΕΒΕΕ.
H έρευνα πραγματοποιήθηκε μεταξύ 21-24 Οκτωβρίου 2019, σε δείγμα 603 καταναλωτών (402 στην Αττική και 201 στο Ηράκλειο Κρήτης). Με βάση την έρευνα, η οποία παρουσιάστηκε σήμερα, στη διάρκεια συνέντευξης Τύπου για το εκθεσιακό δίδυμο Detrop Boutique-Artozyma της ΔΕΘ-Helexpo AE, το ψωμί στην Ελλάδα πωλείται προς 0,87 ευρώ το μισό κιλό (ακριβότερο σε σχέση μόνο με την Εσθονία, όπου διατίθεται προς 0,83 ευρώ), όταν ο μέσος όρος τιμής στη ζώνη του ευρώ είναι 1,36 ευρώ/500 γραμμάρια και η υψηλότερη τιμή εντοπίζεται στο Λουξεμβούργο (2,30 ευρώ το μισό κιλό).
Παρουσιάζοντας την έρευνα, εκ μέρους της Ομοσπονδίας, ο κ.Στέφανος Κομνηνός επισήμανε ότι, σύμφωνα με τους ερωτηθέντες, τέσσερις στους δέκα καταναλωτές θεωρούν ότι το ψωμί είναι φθηνότερο στον φούρνο της γειτονιάς, έναντι ποσοστού 9,7% που απάντησε ότι το βρίσκει σε χαμηλότερη τιμή στο σούπερ μάρκετ, 6,5% στο παντοπωλείο/ μίνι μάρκετ/delicatessen και 6,5% στην αλυσίδα φούρνων- πρατηρίων.
Πάντως, όπως αναφέρει το ΑΠΕ – ΜΠΕ, μεγάλο ποσοστό των καταναλωτών(38,6%) δήλωσαν πως «δεν γνωρίζουν/δεν απαντούν». «Ενώ το 2008-2009 βλέπαμε ότι οι τιμές του ψωμιού και του γενικού δείκτη τιμών καταναλωτή συνδιακυμαίνονταν, σήμερα η τιμή του ψωμιού είναι πολύ χαμηλότερη» επισήμανε ο κ.Κομνηνός.
Όταν δε, οι καταναλωτές ρωτήθηκαν για την ποιότητα, «ψήφισαν» υπέρ του φούρνου της γειτονιάς, αφού σε ποσοστό σχεδόν 83% δήλωσαν πως εκεί βρίσκουν το καλύτερο ψωμί.
Το αγαπημένο ψωμί των Ελλήνων φαίνεται πως είναι το χωριάτικο, αφού καταλαμβάνει με διαφορά την πρώτη θέση στις προτιμήσεις τους με ποσοστό 41,3%, ενώ ακολουθούν το λευκό και το ολικής άλεσης με 29,7% και 29% αντίστοιχα. Ανοδικά, με ποσοστό περίπου 23%, κινείται και το ψωμί για τοστ, που φαίνεται να κερδίζει κι αυτό τη θέση του στις διατροφικές συνήθειες των Ελλήνων.
Πάνω από 140.000 εργαζόμενους απασχολούν άμεσα ή έμμεσα τα αρτοποιεία
Απαντώντας σε ερώτημα σχετικά με το ποιο σημείο πώλησης τους έρχεται στο μυαλό όταν ακούν τη λέξη «ψωμί», περίπου εννέα στους δέκα καταναλωτές (ποσοστό 88%) απάντησαν «ο φούρνος της γειτονιάς».
Κι αυτό δεν είναι τυχαίο, αφού στην Ελλάδα αναλογούν 8,4 φούρνοι ανά 10.000 κατοίκους, όταν στο Ηνωμένο Βασίλειο αντιστοιχούν 0,37 φούρνοι ανά 10.000 κατοίκους, καθώς εκεί το ψωμί έχει γίνει είδος καθαρά βιομηχανικό.
Στην Ελλάδα λειτουργούν 14.000 φούρνοι που απασχολούν συνολικά, άμεσα και έμμεσα, 144.000 άτομα.
Από την πλευρά του, ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Αρτοποιών Ελλάδος, Μιχάλης Μούσιος, τόνισε ότι με το τρίτο μνημόνιο και τη δυνατότητα να μπορούν να ονομάζονται φούρνοι και καταστήματα που απλά ψήνουν το ψωμί από κατεψυγμένη ζύμη, τις περισσότερες φορές εισαγόμενη, η βιοτεχνία αρτοποιΐας στην Ελλάδα έχασε μέχρι το 2017 το 10% του τζίρου της.
Επικαλούμενος την έρευνα ανέφερε ότι «παρόλο που ο καταναλωτής θεωρεί αρτοποιό αυτόν που ζυμώνει το ψωμί, δύσκολα μπορεί να διακρίνει το φρέσκο από το κατεψυγμένο. Ως αποτέλεσμα, «υποκλέπτεται η φήμη και η πελατεία του φούρνου της γειτονιάς», όπως χαρακτηριστικά είπε, προσθέτοντας ότι οι αρτοποιοί έχουν καταθέσει ολοκληρωμένη πρόταση στον υφυπουργό Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Νίκο Παπαθανάση, ζητώντας να καταργηθεί η προαναφερθείσα μνημονιακή διάταξη, «ώστε η παραγωγή ψωμιού να γυρίσει σε εμάς τους φουρναραίους».
ellada
Tags: έρευνα, Ευρωζώνη, Ευρωπαϊκή Ενωση, κόστος