Τη σκληρή πραγματικότητα που έχει διαμορφωθεί στον χώρο του συνταξιοδοτικού και του ασφαλιστικού αποτύπωσε στην ομιλία του ο Πατρινός Πρόεδρος της ΠΟΣΕ ΙΚΑ Γιώργος Κυριακόπουλος, ο οποίος μεταξύ άλλων αναφέρθηκε σε συντάξεις χηρείας, οι αποδοχές των οποίων θα είναι μόλις 150 ευρώ.
ΟΜΙΛΙΑ ΠΡΟΕΔΡΟΥ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑΣ, κ. ΚΥΡΙΑΚΟΠΟΥΛΟΥ ΓΙΩΡΓΟΥ
Κύριες και κύριοι,
Σας καλωσορίζω στο συνέδριό μας και σας ευχαριστώ για την παρουσία σας.
Την όχι ευχάριστη κατάσταση που έχει διαμορφωθεί στο χώρο του ασφαλιστικού και του συνταξιοδοτικού περιέγραψε ο Πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Εργαζομένων ΙΚΑ Γιώργος Κυριακόπουλος, στη διάρκεια του συνεδρίου της Ομοσπονδίας. Μεταξύ άλλων ανέφερε ότι θα υπάρξουν συντάξεις που οι αποδοχές του θα φτάνουν μόλις τα 150 ευρώ.
Η ομιλία
Το συνέδριό μας μετά από απόφαση του Δ.Σ. της Ομοσπονδίας μας είναι ανοικτό με προσκεκλημένους από την Κυβέρνηση, τη Διοίκηση ΙΚΑ, τα πολιτικά κόμματα, εκπροσώπους φορέων κ.α., γιατί επιθυμούμε και να προβάλουμε τις απόψεις μας, αλλά συγχρόνως έχουμε υποχρέωση να ακούσουμε και τις αντίθετες. Είναι σε όλους γνωστά τα προβλήματα που αντιμετωπίζει η χώρα από τις μνημονιακές πολιτικές που εφαρμόζονται από όλες τις κυβερνήσεις έξι χρόνια τώρα, αλλά εμείς ως εκπρόσωποι του μεγαλύτερου ασφαλιστικού οργανισμού έχουμε χρέος να απαντήσουμε και να σταθούμε στα ζητήματα της Κοινωνικής Ασφάλισης που αγγίζουν το σύνολο των πολιτών αυτής της χώρας και συνδιαμορφώνουν τη ζωή τους.
Μετά τις αλλεπάλληλες νομοθετικές παρεμβάσεις που έγιναν τα τελευταία χρόνια στο όνομα της οικονομικής βιωσιμότητας, και τη μεγάλη αύξηση των ορίων ηλικίας και των απαιτούμενων ετών ασφάλισης (πέρυσι η τελευταία πράξη), είμαστε μπροστά, στη μετάβαση από ένα ασφαλιστικό μοντέλο, που παρά τις παθογένειες και τα διαχρονικά οργανωτικά προβλήματα ΑΛΛΑΖΕΙ, έχοντας υπηρετήσει τους ασφαλισμένους και την κοινωνία για δεκαετίες. Μετατρέπεται δε, σε ένα «θολό» σύστημα αμφίβολης κοινωνικής αποτελεσματικότητας και σίγουρα ακόμη χαμηλότερων παροχών…
Η κυβέρνηση, παρά τις προεκλογικές της υποσχέσεις, αντιμετώπισε όπως και οι προηγούμενες, το πρόβλημα του Ασφαλιστικού με δημοσιονομικούς όρους, παραβλέποντας τις απώλειες μέσα στην κρίση (μελέτη του ΙΚΑ που δημοσιεύσαμε δείχνει τις απώλειες συνολικά 14.5 δις ευρώ) συμφώνησε με τους θεσμούς, τη συνέχιση της σταδιακής απόσυρσης του κράτους από την στήριξη του Ασφαλιστικού Συστήματος (-1,8 δις το 2016), ξέχασε την ανακεφαλαιοποίηση των Ταμείων, έκοψε το ΕΚΑΣ, επέβαλε αυξήσεις σε εισφορές, έριξε ακόμη πιο χαμηλά τις παροχές (ΠΙΝΑΚΑΣ) και δέχτηκε δημοσιονομικό «κόφτη» στις συντάξεις. Ο επερχόμενος επανυπολογισμός των κύριων συντάξεων, είναι φανερό ότι θα δημιουργήσει ένα νέο περιβάλλον αμφισβήτησης, ΤΗΝ ΠΕΡΙΦΗΜΗ ΠΡΟΣΩΠΙΚΗ ΔΙΑΦΟΡΑ ικανό να αποτελέσει το νέο διαπραγματευτικό χαρτί στα χέρια των Θεσμών για νέες περικοπές, αυτή τη φορά όχι μόνο στις επικουρικές, για την περαιτέρω μείωση της χρηματοδότησης του Συστήματος.
Η προσαρμογή του συστήματος στο σημερινό χαμηλό επίπεδο των εσόδων, για τα οποία θα αναφερθώ παρακάτω, δεν νοείται ως μεταρρύθμιση, όταν παραβλέπεται και δεν αντιμετωπίζεται η ουσία του προβλήματος που είναι η προφανής…έλλειψη πόρων.
Στην Ελλάδα της ανεργίας, της γενιάς των εργαζομένων των 300 ευρώ και της γήρανσης του πληθυσμού, η διατήρηση της δυσμενούς σχέση 1 προς 1.3 συνταξιούχων- ασφαλισμένων προϋποθέτει σημαντική αύξηση του ποσοστού απασχόλησης από 55% σε 80% και επίπεδο ανεργίας κάτω του 9%. Το προβλεπόμενο χαμηλό επίπεδο ανάκαμψης, ως ετήσια βάση αύξησης του ΑΕΠ σε συνδυασμό με την απώλεια θέσεων εργασίας από την εισαγωγή νέας τεχνολογίας στην παραγωγική διαδικασία με τη μόνιμη άπιαστη εισφοροδιαφυγή, την επικράτηση των ευέλικτων μορφών απασχόλησης που έχουν ξεπεράσει το 60% στις νέες προσλήψεις, και τη δεδομένη γήρανση του πληθυσμού από 20% σε 30% μέχρι το 2050 δημιουργεί ασφυκτική πίεση στην κοινωνική ασφάλιση με ότι αυτό συνεπάγεται, για το βιοτικό επίπεδο των σημερινών -μελλοντικών συνταξιούχων.
Πριν από τρία χρόνια ο σημερινός πρωθυπουργός από αυτό το βήμα συμφωνούσε και υπερασπιζόταν όλα τα παραπάνω. ΤΑ ΔΙΚΑ ΜΑΣ ΛΟΓΙΑ ΣΗΜΕΡΑ ΕΙΝΑΙ ΚΑΙ ΤΑ ΔΙΚΑ ΤΟΥ ΤΟΤΕ.
ΟΙ ΠΑΡΟΧΕΣ ΚΑΙ ΟΙ ΑΔΙΚΙΕΣ
Ποια είναι η νέα κατάσταση;
- Ο νέος νόμος 4387/2016 αλλάζει το βασικό, μέχρι σήμερα, υπολογισμό των συντάξεων και προβλέπει την εθνική και ανταποδοτική σύνταξη, μειώνοντας το ύψος των μελλοντικών συντάξεων με μόνη προστασία μεταβατικά, την καταβολή μέρους των απωλειών. Ενδεικτικά, με αποδοχές 1.500 ευρώ στα 30 χρόνια βγαίνει σύνταξη 780€ ενώ με το προηγούμενο υπολογισμό θα ήταν 870 ευρώ, στα 35 χρόνια η νέα σύνταξη θα είναι 895€ αντί 1.070€ και για 40 χρόνια θα είναι 1.026€ αντί 1.260€
- Μια παράλειψη, μια μεγάλη αδικία υπάρχει όμως για όσους υπέβαλαν αίτηση από 1/7/2015 μέχρι 12/5/2016. Δεν υπολογίζεται ούτε το κατώτατο όριο ούτε η εθνική Σύνταξη οδηγώντας σε απώλειες έως και 53%, ανάλογα με τα χρόνια ασφάλισης. Ενδεικτικά, με 4.500 ημέρες ασφάλισης στην 5η ασφαλιστική κλάση προκύπτει σύνταξη 270,81€ αντί 486,84€ (-44,37%), με 6.700 ημέρες στην 11η ασφαλιστική κλάση σύνταξη 285,90€ αντί 405,77€ (-29,54%) ενώ η μειωμένη σύνταξη μητέρας ανηλίκου με 5.500 ημέρες ασφάλισης στην 8η ασφαλιστική κατηγορία πέφτει στα 236,59€ αντί 508,88€ που ήταν πριν από την 1/7/2015 (-53,51%).
- Οι νέες συντάξεις χηρείας, όταν δοθούν, θα είναι ακόμη χαμηλότερες αφού αντί του κατώτατου ορίου που ήταν 430€μ το νέο ποσό θα είναι…150€!
ΤΟ ΙΚΑ ΝΟΣΕΙ.
Το ΙΚΑ, ο βασικός «πυλώνας» του ΕΦΚΑ από την 1/1/2017, σύμφωνα με το νέο νόμο, νοσεί:
- Το ΙΚΑ παρά τα άλυτα προβλήματα της Δημόσιας Διοίκησης που δεν αντιμετωπίστηκαν ούτε από τους ίδιους τους δανειστές (άραγε ποια τα αποτελέσματα της task force και του κ. Ραινχεμπαχ στον εκσυγχρονισμό της Δημόσιας Διοίκησης 5 χρόνια τώρα;) έχει τα δικά του εκκρεμή ζητήματα εκσυγχρονισμού, καθώς δεν έχει ολοκληρώσει τις λειτουργίες στο ολοκληρωμένο πληροφοριακό σύστημα που θα βελτίωναν τη διοικητική και λειτουργική του απόδοση. Πέρα από την αδυναμία διασύνδεσής του με άλλους φορείς του δημοσίου που θα διευκόλυναν πολίτες και εργαζόμενους και θα μείωναν χρόνο διασφαλίζοντας δαπάνες, όσες μικροπαρεμβάσεις έγιναν δεν έφεραν άμεσο αποτέλεσμα.
- Το σύστημα Εργάνη, βασικό εργαλείο κάθε υπαλλήλου Εσόδων από το Μάρτιο του 2014, μόλις τώρα ξεκίνησε και…υπολειτουργεί. Η αδυναμία δε των υπαλλήλων να πραγματοποιούν εξωτερικούς ελέγχους στις επιχειρήσεις και να αναλώνονται στο μεγαλύτερο χρόνο της εργασίας τους σε ελέγχους παραγραφών και επιδόσεων επί τόπου εκατοντάδων ηλεκτρονικών πράξεων μηνιαίως, στερεί τεράστια έσοδα από το σύστημα. Άραγε η χρέωση μιας επιχείρησης που μπορεί να έχει κλείσει και ελέγχεται μετά από 10 χρόνια τι θα προσφέρει και τι θα αποδώσει οικονομικά στο σύστημα;
Σήμερα παραμένουν 400.000 περίπου επιχειρήσεις ενεργείς στα Τμήματα εσόδων όλης της χώρας ένας τεράστιος όγκος που δεν είναι δυνατόν να ελεγχθεί άμεσα.
- Στα τμήματα συντάξεων πολλές αποφάσεις εκδίδονται ακόμη με χειρόγραφο τρόπο, αποτέλεσμα συνεχών τροποποιήσεων ασφαλιστικών νόμων και διατάξεων. Μέχρι σήμερα δεν έχει εκδοθεί καμία εγκύκλιος για υπολογισμό συντάξεων με τον νέο νόμο 4387/2016 με αποτέλεσμα πολλές από τις 9.990 αιτήσεις κύριας σύνταξης γήρατος κ αναπηρίας που υποβλήθηκαν μέσα στο 2016 να μην μπορούν να εκδοθούν. Ειδικότερα οι 6.401 συντάξεις λόγω χηρείας που παραμένουν σε εκκρεμότητα, δημιουργούν τεράστιο πρόβλημα και στους δικαιούχους και στους εργαζόμενους που απολογούνται για ευθύνες άλλων.
ΣΥΝΟΛΙΚΑ στο ΙΚΑ εκκρεμούν κύριες συντάξεις γήρατος 41.340, αναπηρίας 10.130 και χηρείας 9.023, συνολικά 60.493 κύριες και 61.654 επικουρικές.
- Στα τμήματα πληρωμών συντάξεων επικρατεί χάος. Οι διαπληκτισμοί για τις απανωτές μειώσεις συντάξεων είναι συνεχείς με επιθετικές ακόμα και βίαιες συμπεριφορές. Η κοινωνία βράζει και την έκρηξη την πληρώνουμε εμείς.
- Στα τμήματα Μητρώου ταλαιπωρούνται για την απόκτηση ασφαλιστικής ικανότητας κάθε χρόνο χιλιάδες ασφαλισμένοι, ενώ την ίδια στιγμή ένας πελάτης του ΟΠΑΠ διαπιστώνει ηλεκτρονικά αν κέρδισε σε 5 δευτερόλεπτα.
- Στον τομέα των οικοδομικών επιχειρήσεων η σύνδεση με ίντερνετ, όπως βέβαια και σε άλλα τμήματα και με GOOGLE EARTH πέρα από την μείωση εργατικού χρόνου από επιτόπιες έρευνες θα επέφερε και άμεση αύξηση εσόδων από σχετικές διασταυρώσεις. Η νομοθέτηση διάταξης για υποχρεωτική ενημέρωση του ΙΚΑ πιθανόν ανά διετία του υπεύθυνου μηχανικού για το στάδιο εργασιών της οικοδομής με επιλεκτικούς ελέγχους θα έδινε πολλαπλές λύσεις και έσοδα.
- Στον τομέα Παροχών η δυνατότητα του υπαλλήλου να αλλάζει το ΙΒΑΝ του ασφαλισμένου, χωρίς διασταύρωση και έλεγχο από κανένα, δημιουργεί φαινόμενα Καλλιθέας, Αιγάλεω, Πάτρας κ.α. και φθείρει την εικόνα και του ΙΚΑ και των έντιμων υπάλληλων που δέχονται καθημερινά επιθέσεις και περιφρονητικά σχόλια από την ανάδειξη των φαινομένων διασπάθισης δημοσίου χρήματος.
ΤΟ ΚΕΑΟ παρόλο που είναι μια νέα υπηρεσία μέσα στο ΙΚΑ οργανώθηκε και λειτουργεί σύγχρονα με ικανοποιητικά αποτελέσματα παρά το τεράστιο ύψος των οφειλών που έχουν συσσωρευτεί πριν αλλά και κατά την διάρκεια της κρίσης. Συγκεκριμένα έχουν ενταχτεί 16 δις 923 εκ. οφειλές, από τις οποίες 8 δις 171 εκατ. πριν και 8 δις 752 εκατ. μετά την κρίση. Οι συνολικές οφειλές εντός και εκτός ΚΕΑΟ υπολογίζονται στα 28 δις ευρώ.
Τέλος, η εφαρμογή των ηλεκτρονικών κατασχετηρίων από 12/2015 έχουν αποδώσει σε 10 μήνες 24 εκατ. ευρώ. Να σημειώσουμε εδώ ότι κατανοούμε πλήρως τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν και οι επιχειρήσεις, ειδικά οι μικρομεσαίες από την υπερφορολόγηση, τις νέες υψηλές εισφορές, τις καθημερινές ανάγκες τους και τις επιπτώσεις από τη μακροχρόνια ύφεση. Για το λόγο αυτό δεν αντιμετωπίζουμε τον ιδιωτικό τομέα ως αντίπαλο όπως στο παρελθόν άλλα ως πυλώνα στήριξης του συστήματος αρκεί να λειτουργεί με υγιή χαρακτηριστικά.
- Η εσωτερική κατάσταση του Οργανισμού ΙΚΑ παραμένει εκρηκτική. Στο σύνολο 171 μονάδων πανελλαδικά και στη Διοίκηση ΙΚΑ 83 περίπου λειτουργούν χωρίς επιλεγμένους διευθυντές από αντικειμενικές και αξιοκρατικές κρίσεις, άλλα με αναπληρωτές, ενώ σε 12 υποκαταστήματα ασκούνται παράλληλα καθήκοντα από Διευθυντές άλλων υποκαταστημάτων.
Σήμερα στο ΙΚΑ υπηρετούν συνολικά 5.959 υπολογίζοντας και 159 νέους υπαλλήλους αριθμός που αντιστοιχεί στο 60% των υπηρετούντων το 2010 και με πλήθος νέων αντικειμένων. ΚΕΠΑ ΚΕΑΟ ΟΠΑΔ
- Παράλληλα καμία ουσιαστική πρόοδος δεν έχει γίνει για τον οργανωτικό λειτουργικό εκσυγχρονισμό του ΙΚΑ. Ενδεικτικά δαπανά για ενοίκια 8 εκατ. ευρώ το χρόνο, ενώ διαθέτει ακίνητα αντικειμενικής αξίας 542 εκατ. ευρώ τα περισσότερα από τα οποία παραμένουν αναξιοποίητα για πολλά χρόνια. ΔΥΟ εκατ. ευρώ πληρώνει για να συστεγάζεται σε μισθωμένα κτήρια, γιατί τα ιδιόκτητά του έχουν καταληφθεί από τις υγειονομικές υπηρεσίες του ΠΕΔΥ.
ΤΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ
- Ο προϋπολογισμός του ΙΚΑ για το 2016 παρουσίαζε αρχικό έλλειμμα 2 δις 100 εκατ. ευρώ. Ένα τεράστιο έλλειμμα, ίσως όχι πραγματικό λόγω αντίληψης υπηρεσιακών παραγόντων του Υπουργείου, αφού δεν συνυπολογιζόταν ως χρηματοδότηση ακόμα και το ποσό των 200 εκατ. ευρώ από το ΑΚΑΓΕ που είχε προβλεφθεί στον κρατικό προϋπολογισμό.
Το τελικό έλλειμμα του προϋπολογισμού για το 2016 θα ανέλθει στα 800 περίπου εκατ. ευρώ μετά τη μείωση δαπανών κατά 350 εκατ. ευρώ – το μεγαλύτερο μέρος από καθυστέρηση συντάξεων – από την αύξηση εσόδων κατά 350 εκατ. με πιθανότερη αιτία γι’ αυτό, τη μετατροπή μέρους της «μαύρης» εργασίας σε μερική απασχόληση, καθώς και από την έκτακτη χρηματοδότηση του κατά 600 εκατ.
Το τελευταίο μήνα Μάρτιο 2016 που έχει επεξεργαστεί από τη Διεύθυνση Στατιστικών, στο ΙΚΑ έχουν υποβληθεί 230.918 χιλιάδες ΑΠΔ από επιχειρήσεις για 1.785.288 ασφαλισμένους εκ των οποίων 1.301.852 με πλήρη απασχόληση και 531.664 με μειωμένη. Συγκριτικά με προηγούμενες περιόδους παρατηρείται μεγάλη αύξηση της μειωμένης απασχόλησης, αφού με βάση και τα τελευταία στοιχεία και της ΕΡΓΑΝΗΣ 6 στους 10 νέους προσλαμβάνονται με ευέλικτες μορφές απασχόλησης.
Η ανατροπή στην αγορά εργασίας και η εκρηκτική αυτή αύξηση των ευέλικτων συμβάσεων μαρτυρεί την επιλογή των περισσοτέρων επιχειρήσεων που ασφυκτιούν από αύξηση φόρων εισφορών και πιθανόν κάθε είδους οφειλών να προσλαμβάνουν ή να δηλώνουν στο ΙΚΑ χαμηλά αμειβόμενους εργαζόμενους είτε ανακυκλώνοντας άλλους φθηνούς εργαζόμενους, είτε αντικαθιστώντας τους ακριβότερους, οι οποίοι απολύονται ή αποχωρούν «οικειοθελώς».
Και ενώ στην αγορά εργασίας κυριαρχεί η εκμετάλλευση κάθε μορφής, ο ελεγκτικός μηχανισμός του ΙΚΑ παραμένει αριθμητικά σταθερός, αφού σήμερα λειτουργούν μόνο 3 Ελεγκτικά κέντρα σε όλη την χώρα από τα 13 που προβλέπονταν με 29 υπάλληλους ενώ οι 360 περίπου υπάλληλοι εσόδων σε όλη τη χώρα, επιφορτισμένοι με πλήθος αντικειμένων, πραγματοποίησαν 27352 ελέγχους το 2015 από 107.115 το 2009.
- Το ΙΚΑ οφείλει, τέλος, από συνεισπραττόμενες εισφορές 1.1 δις ευρώ στον ΕΟΠυΥ και αντίστοιχα στον ΟΑΕΔ χωρίς όμως να συνυπολογίζεται η επιπλέον χρηματοδότηση του τομέα υγείας κατά 14 δις από το 1999-2011, ενώ οφείλονται προς τα ασφαλιστικά ταμεία 28 δις ευρώ. Εν όψει του ΕΦΚΑ είναι αναγκαίο να συνυπολογιστούν και να ρυθμιστούν σε βάθος χρόνου όλες οι οφειλές μεταξύ των φορέων και να αποδίδονται κάθε χρόνο τα ακριβώς οφειλόμενα. Είναι ίσως καιρός να επανεξεταστεί και μια νέα ανακατανομή εισφορών υπέρ του κλάδου σύνταξης αφού ενισχύεται ο ΕΟΠΥΥ με επιπλέον δαπάνες από συντάξεις και ο ΟΑΕΔ δεν παρουσιάζει μεγάλα ελλείμματα.
ΑΠΟ ΤΟ ΙΚΑ ΣΤΟΝ…ΕΦΚΑ;
Όλα τα παραπάνω δομικά, οργανωτικά, λειτουργικά, οικονομικά προβλήματα, το Υπουργείο Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης μας λέει ότι θα λυθούν με την ενοποίηση των Ασφαλιστικών ταμείων!!! Η πρόθεση, ακόμη κι αν θεωρηθεί ειλικρινής, δεν λαμβάνει υπόψη την προϊστορία των ενοποιήσεων. Ο ΟΑΕΕ 8 χρόνια μετά την ενοποίηση ΤΕΒΕ, ΤΣΑ, ΤΑΕ εκδίδει ακόμα αποφάσεις συν/ξεις ανα ταμείο. ΤΑΠ, ΔΕΗ, ΤΑΠ, ΟΤΕ λειτουργούν ακόμη ως αυτόνομοι φορείς μέσα στο ΙΚΑ. Και ενώ είναι γνωστό σε όλους ότι η ενοποίηση Ταμείων τέτοιου μεγέθους εύρους, δυσχερειών, διαφορετικότητας ασφαλισμένων και δυσλειτουργιών θα απαιτούσαν χρόνο να επιτευχθεί, η επικοινωνιακή καμπάνια και η ρητορική από την ψήφιση του Νόμου αναλώθηκε σε επιφανειακές προσεγγίσεις και διαβεβαιώσεις
Η αποδοχή από την Κυβέρνηση της μόνιμης μνημονιακής απαίτησης – επιδίωξης για λειτουργία ενός ταμείου, αντί των 3 που εμείς διαχρονικά ζητούσαμε και απαιτούμε , απειλεί θνησιγενώς το εγχείρημα.
Επιπλέον,
- 5 μήνες πέρασαν άπρακτοι από την ψήφιση του σχετικού νόμου (στις 12/5/16) που πρέπει να εφαρμοστεί σε 2 μήνες, επιτροπές συστήνονται, λύσεις όμως δεν δίνονται, ενώ οι εργαζόμενοι δεν ενημερώνονται για τις διαδικασίες και απουσιάζουν με ευθύνη της κυβέρνησης από το προσωρινό ΔΣ του ΕΦΚΑ.
- Πλήθος Υ.Α Κ.Υ.Α Προεδρικών διαταγμάτων και εγκυκλίων που απαιτούνται ήδη σήμερα από τον ίδιο τον Νόμο δεν έχουν εκδοθεί.
- Ο νέος κανονισμός Ασφάλισης και παροχών, ο Οργανισμός, το Οργανόγραμμα ακόμα και βασικές λειτουργίες, παραγωγικές διαδικασίες δεν έχουν αποφασιστεί.
- Εντοπίζονται προβλήματα τεχνικής φύσεως, όσο και ελλείψεις συντονισμού, αφού ο νόμος προέβλεπε την δημιουργία ενός πυρήνα στελεχών που θα προετοίμαζε την αρχική λειτουργία του φορέα και μόλις πριν από μερικές ημέρες οριστικοποιήθηκε η επιλογή αυτών των στελεχών με αδιευκρίνιστα, βέβαια, κριτήρια.
- Η προβλεπόμενη από το νόμο ενοποίηση μητρώων και η δημιουργία ενός ασφαλιστικού ιστορικού για κάθε ασφαλισμένο είναι κομβικής σημασίας για την δημιουργία του νέου φορέα. Η δεδομένη αδυναμία ολοκλήρωσης σε σύντομο χρονικό διάστημα του βασικού αυτού εγχειρήματος είναι πιθανόν από 1/1/17 να αποτελεί ΚΟΛΑΣΗ για τους υπαλλήλους που θα κληθούν να εξυπηρετήσουν τους ασφαλισμένους του νέου Φορέα. ΑΔΙΑΠΡΑΓΜΑΤΕΥΤΟ είναι για εμάς να αντιμετωπιστούν τα ασφαλιστικά δεδομένα και οι δομές που ήδη λειτουργούν ως περιουσιακό στοιχείο του ΦΟΡΕΑ και να μην δίνονται βορά σε αναδόχους.
- Η δημιουργία ενός νέου Ενιαίου κανονισμού Ασφάλισης και Παροχών που είναι επιταγή του νέου νόμου δεν έχει ακόμη αποφασιστεί με αποτέλεσμα την 1/1/17 οι υπάλληλοι να μην έχουν απαντήσεις σε καίρια ερωτήματα ασφαλισμένων.
- Η επίλυση θεμάτων στέγασης κτιριακού, κυριότητας επί των κτιρίων αποτελεί βασική προτεραιότητα για να σχεδιαστεί και να διαμορφωθεί ένα περιβάλλον εργασίας σύγχρονο για κάθε υπάλληλο ανά την επικράτεια. Η αποκέντρωση αρμοδιοτήτων με στόχο τη μείωση της γραφειοκρατίας και την ευελιξία του τρόπου λήψης των αποφάσεων πρέπει να καθοριστεί χωρίς όμως να κληρονομούνται οι παθογένειες όλων των ασφαλιστικών ταμείων κάτι που δεν αποτυπώνεται ως πρόθεση με τις μέχρι σήμερα ενέργειες, αφού δημοσιοποιείται η πρόθεση του ΕΦΚΑ να λειτουργεί με τα ΕΛΤΑ, ελπίζω όχι ως ΓΡΑΜΜΑΤΟΣΗΜΟ.
Η ΠΟΣΕ ΙΚΑ, όπως και η ΠΟΠΟΚΠ, παρόλο που αποκλείστηκαν εξ αρχής από τις διαδικασίες σχεδιασμού του νέου φορέα, παρακολουθούμε στενά τις εξελίξεις. Λυπάμαι ειλικρινά γιατί η επιλογή σας αυτή δεν εκφράζει την ιδεολογική αρχή και στάση της Αριστεράς διαχρονικά που θεωρούσε τους εργαζόμενους συμμέτοχους, συνδιαμορφωτές, συνοδοιπόρους και μοχλό για την αλλαγή της κοινωνίας και των συσχετισμών κάθε μορφής. Καθ’ όλη τη διάρκεια της θητείας μας αναδεικνύαμε συνεχώς τα προβλήματα με δημόσιες παρεμβάσεις σε συναντήσεις με υπουργούς άλλα και με τα κάθε δράση μας. Πιστεύουμε δε ότι ένα συνδικάτο πέρα από την ανάγκη απόκρουσης των νεοφιλελευθέρων πολιτικών που επιβάλλονται από την Ε.Ε. και φτωχοποιούν την Κοινωνία οφείλει να διατρανώνει ένα λόγο με θέσεις επιχειρήματα και απόψεις έτσι ώστε να επαναποκτήσει την χαμένη αξιοπιστία του. Δυστυχώς η χώρα μοιάζει να είναι καθηλωμένη στο παρελθόν και το πολιτικό μας σύστημα ή δεν ενδιαφέρεται ή δεν κατανοεί και εξακολουθεί να διαγκωνίζεται σε ανώφελες συγκρούσεις που δεν βοηθούν να βγούμε από την κρίση.
Για την Ομοσπονδία μας θα ήταν ευκολότερο να μην διεκδικήσουμε καμία συμμετοχή και από την απέναντι όχθη να καταγγέλλουμε συνεχώς κάθε πράξη και ενέργεια. Αυτό δεν μας ταιριάζει, γιατί αγωνιούμε και παλεύουμε για την προάσπιση των συμφερόντων των εργαζομένων, των συνταξιούχων και της Δημόσιας Κοινωνικής Ασφάλισης που απειλούνται και μετά τη θεσμοθέτηση του δημοσιονομικού κόφτη σε μισθούς και συντάξεις.
Τέλος, διογκώνεται ένα κλίμα ΕΡΓΑΣΙΑΚΗΣ ΑΝΑΣΦΑΛΕΙΑΣ μετά την τροπολογία του Υπουργείου για ΠΛΕΟΝΑΖΟΝ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟ ΣΤΟΝ ΕΦΚΑ, γιατί διαπιστώνουμε ένα εχθρικό περιβάλλον απέναντι στο Δημόσιο Τομέα από τα πολιτικά κόμματα που δεν αναγνωρίζουν τη συμβολή του κράτους και των υπαλλήλων και επιρρίπτουν σε αυτούς ευθύνες που οι ίδιοι έχουν, αφού δημιούργησαν με τις Κυβερνήσεις τους για πολλά χρόνια ένα Δημόσιο, πελατειακό γραφειοκρατικό αναξιοκρατικό και αναποτελεσματικό.
Κύριοι Υπουργοί,
Είναι θετικό ότι σήμερα βρίσκεστε εδώ στην «καρδιά» του μεγαλύτερου ασφαλιστικού Οργανισμού μπροστά στους εκπροσώπους των εργαζομένων του ΙΚΑ που ήταν και είναι ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΚΑΤΑΚΤΗΣΗ ΤΩΝ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ ΑΥΤΗΣ ΤΗΣ ΧΩΡΑΣ. Στο ΙΚΑ που είναι η ΕΛΛΑΔΑ του ασφαλιστικού συστήματος.
Όφειλε η κυβέρνηση να αναγνωρίσει αυτή την συμβολή του διαχρονικά, και να συμπεριλάβει στο νέο φορέα και την ονομασία ΙΚΑ- ΕΦΚΑ όχι μόνο για ιστορικούς λόγους αλλά και για ουσιαστικούς, αφού στις δομές του θα στηριχτεί ο ΕΦΚΑ. Σκεφτείτε ότι από 1/1/2017 όλες οι διάσπαρτες πινακίδες σε όλη την χώρα και για πολλά χρόνια θα οδηγούν στο ΙΚΑ και όλοι οι ασφαλισμένοι θα συναντούν τον ΕΦΚΑ. Είναι αναγκαίο να ακούσετε επιτέλους τις απόψεις μας για την κατάσταση που επικρατεί στο ΙΚΑ και για τα ακόμη μεγαλύτερα προβλήματα που θα έχουμε λόγω της ενοποίησης από την 1/1/2017 καθώς αυτά δεν έχουν ημερομηνία λήξης την 31/12/2016. Περιμένουμε να ακούσουμε από εσάς απαντήσεις στα αναπάντητά μας ερωτήματα. Όπως και στην αγωνία που όλοι διατυπώνουμε μήπως ο ΕΦΚΑ λειτουργήσει, τελικά, ως Ενιαίος Φορέας Κοινωνικής Ανασφάλειας.
Σας ευχαριστώ.
xespao.gr-topika
Tags: Ειδήσεις