Θεσσαλονίκη: Οι 4 αγορές στο κέντρο της πόλης – Τι γίνεται με τα καταστήματα

Ανάμεσα σε «Συμπληγάδες» βρίσκονται οι τέσσερις παραδοσιακές αγορές του ιστορικού κέντρου της Θεσσαλονίκης, καθώς η οικονομική κρίση από τη μία και η δυσκολία πρόσβασης των καταναλωτών -λόγω κυκλοφοριακού και έλλειψης θέσεων στάθμευσης- από την άλλη, έχουν προκαλέσει αισθητή πτώση της αγοραστικής κίνησης τα τελευταία χρόνια.

«Σε σχέση με το 2008 η κίνηση στις τέσσερις αγορές, όπου λειτουργούν συνολικά περίπου 500 καταστήματα, έχει μειωθεί κατά περίπου 40%» εξηγεί στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο πρόεδρος του Συλλόγου Επαγγελματιών Ιστορικού Κέντρου (ΣΕπΙΚ), Χρήστος Νικολόπουλος. Σύμφωνα με τον ίδιο, όταν η κρίση άρχισε να γίνεται αισθητή, οι τέσσερις αγορές αρχικά ωφελήθηκαν, καθώς καταναλωτές που πραγματοποιούσαν τις αγορές τους σε ακριβότερες «πιάτσες» του εμπορίου θυμήθηκαν ξανά τα μικρά ιστορικά καταστήματα της πόλης και τις ανταγωνιστικές τιμές τους.

Στη συνέχεια όμως, η ζήτηση μειώθηκε και εκεί. Όπως χαρακτηριστικά επισήμανε ο πρόεδρος του ΣΕΠΙΚ, παρά το γεγονός ότι οι επαγγελματίες αντιστέκονται σθεναρά στην κρίση και στη συμπίεση της κατανάλωσης, δυσκολεύονται «να τα βγάλουν πέρα» με ένα σοβαρό πρόβλημα: η περιοχή έχει καταστεί «άβατον» για τους καταναλωτές λόγω της έλλειψης πάρκινγκ και της κυκλοφοριακής συμφόρησης.

Ποια είναι η κατάσταση στις αγορές σήμερα;

Αγορά Βατικιώτη: Δεκάδες κλειστά καταστήματα και μαγαζιά που λειτουργούν πια ώς αποθήκες

Μεταξύ των τεσσάρων αγορών, όπου -κατά τον κ.Νικολόπουλο- απασχολούνται συνολικά περίπου 2.000 άνθρωποι (συμπεριλαμβανομένων των αυτοαπασχολούμενων εμπόρων),  εκείνη της “Αθωνος (Βατικιώτη) δείχνει να έχει σήμερα το σοβαρότερο πρόβλημα: από τα 198 καταστήματα, περίπου τα 60-70 είναι, σύμφωνα με τον κ.Νικολόπουλο, κλειστά και άλλα 20 περίπου λειτουργούν πλέον ώς αποθηκευτικοί χώροι. Τα λουκέτα αυτά μπήκαν κυρίως την τελευταία πενταετία, παρότι η αγορά είχε προβλήματα και από νωρίτερα, καθώς ακολούθησε τη μοίρα των ιστορικών Λαδάδικων, όπου η υπερανάπτυξη χώρων υγειονομικού ενδιαφέροντος -εστιατορίων και καφέ- είχε ώς αποτέλεσμα αφενός η προσφορά να υπερκεράσει τη ζήτηση και αφετέρου η περιοχή να θεωρείται «κλειστή» για εμπορικά καταστήματα άλλου είδους.

Μπεζεστένι: Μια ιστορία που φτάνει μέχρι το σήμερα

Στο σκεπαστό Μπεζεστένι λειτουργεί κανονικά, σύμφωνα με τον κ.Νικολόπουλο, περίπου το 90% των 80 διαθέσιμων καταστημάτων. Είναι κυρίως μικρά, ανάμεσά τους αρκετά βιοτεχνικού χαρακτήρα (με υφάσματα, κοσμήματα, λουλούδια). Η σκεπαστή αυτή αγορά έχει, όπως και οι υπόλοιπες, μεγάλο ιστορικό ενδιαφέρον, καθώς χτίστηκε επί Σουλτάνου Μεχμέτ Β΄τον 15ο αιώνα, για να στεγάσει τα πολυτελή προϊόντα των υφασματοπωλών και των χρυσοχόων της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας.

Αγορά Μοδιάνο: Εν αναμονή της επένδυσης που ενδέχεται να αναζωογονήσει όλες τι αγορές του ιστορικού κέντρου

Στο δε Μοδιάνο, όπου τον περασμένο Οκτώβριο ανακηρύχτηκε ώς προτιμητέος επενδυτής από το ΤΑΙΠΕΔ η One Outlet AE, σε λειτουργία βρίσκονται περίπου τα 40 περίπου από τα συνολικά 140 καταστήματα. «Εκεί επικρατεί στασιμότητα εν αναμονή των εξελίξεων» λέει ο κ.Νικολόπουλος, ο οποίος απαντώντας σε σχετικό ερώτημα του ΑΠΕ-ΜΠΕ, σημειώνει ότι η ιδιωτική επένδυση στο Μοδιάνο, αν γίνει σωστά, πιθανότατα θα συμπαρασύρει σε θετικό έδαφος και τις άλλες αγορές του ιστορικού κέντρου.

«Αν υλοποιηθούν οι δεσμεύσεις του επενδυτή, τότε η Μοδιάνο θα προσελκύσει ξανά τους αγοραστές στο ιστορικό κέντρο, κάτι από το οποίο θα ωφεληθούν όλοι» επισημαίνει ο κ.Νικολόπουλος (σ.σ. υπενθυμίζεται ότι η συνολική οικονομική προσφορά της One Outlet, στην οποία μετέχουν ο όμιλος εταιρειών Φάις με 65% και η Notos Com με 35%, ανήλθε σε 1,9 εκατ. ευρώ έναντι αποτίμησης 1,750 εκατ. ευρώ. Σε ανακοίνωσή της λίγες ημέρες μετά τη συμφωνία, η One Outlet, διευκρίνιζε πως «το υψηλό μέγεθος της επένδυσης (που θα γίνει) δεν μπορεί να καθορισθεί με ακρίβεια στην παρούσα φάση, εξαιτίας τόσο της πολυμετοχικής σύνθεσης του νέου φορέα (εκτός της ONE OUTLET AE συμμετέχουν και 59 επιπλέον ιδιοκτήτες) όσο και της πολυπλοκότητας του έργου (τεχνικές-αρχιτεκτονικές-κατασκευαστικές μελέτες που πρέπει να αναπτυχθούν και να εφαρμοσθούν) [...] Είναι όμως βέβαιο ότι αποτελεί ένα από τα μεγαλύτερα ιδιωτικά έργα, το οποίο έχει ήδη εξασφαλίσει την απαιτούμενη τραπεζική υποστήριξη της Alpha Bank»).

Αγορά Βλάλη (Καπάνι): Στόχος η προσέλκυση νεότερων καταναλωτών μέσω ενός ενιαίου logo

Λίγο πιο πέρα, ο επισκέπτης του ιστορικού κέντρου της Θεσσαλονίκης συναντά την αγορά Βλάλη (“Καπάνι”), την παλαιότερη υπαίθρια της Θεσσαλονίκης, όπου λειτουργεί -σύμφωνα με τον κ.Νικολόπουλο- πάνω από το 95% των 220 διαθέσιμων καταστημάτων, καθώς αυτά που έχουν κατεβάσει ρολά μετριούνται στα δάχτυλα του ενός χεριού.

Με στόχο την περαιτέρω ενίσχυση της ταυτότητας της παραδοσιακής Αγοράς Βλάλη, το Κέντρο Επιχειρηματικής και Πολιτιστικής Ανάπτυξης (ΚΕΠΑ), «παιδί» των Συνδέσμων Βιομηχανιών και Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδος, προχωρά στην υλοποίηση πιλοτικής δράσης. Η δράση προωθείται στο πλαίσιο της συμμετοχής του ΚΕΠΑ στο έργο «Design for Europe», που χρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και σε στρατηγική συνεργασία με τον ΣΕπΙΚ, το Resilient Thessaloniki, το Youthnest και το Creativity Platform.

Συγκεκριμένα, κατόπιν μιας διαδικασίας που περιλάμβανε -μεταξύ άλλων- συνεντεύξεις με επιχειρηματίες εγκατεστημένους στο χώρο της αγοράς, στο πλαίσιο και συνεργασίας με εξειδικευμένους σε θέματα αγορών συνεργάτες του ΚΕΠΑ από το εξωτερικό, αποφασίστηκε η προτεινόμενη παρέμβαση να είναι η ανάπτυξη κοινού λογότυπου με στόχο την ενίσχυση της ταυτότητας της αγοράς Καπάνι.

Η δράση θα στηριχθεί στην εφαρμογή της μεθοδολογίας και των εργαλείων του σχεδιασμού (Design) και στοχεύει -μεταξύ άλλων- στο να εντοπιστούν προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι επαγγελματίες της Αγοράς Βλάλη και να σχεδιαστούν από κοινού με τους τοπικούς φορείς μια σειρά από λύσεις.

typosthes.gr-topika

Tags:
  

ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ:      ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΤΕ: