Θεσσαλονίκη: Παιδιά σχεδιάζουν το μέλλον – Αφήνουν όρθιο μόνο τον… Λευκό Πύργο!

Το παραλιακό μέτωπο της Θεσσαλονίκης θυμίζει κάτι από Νίκαια: μια απέραντη αμμουδιά και άνθρωποι που απολαμβάνουν τον ήλιο και τη θάλασσα. Πίσω από την παραλία παιδιά παίζουν στα πάρκα, μεγάλοι κάνουν πικ-νικ κάτω από τα δέντρα. Άλλοι πάλι -μικροί και μεγάλοι- διασκεδάζουν στο Λούνα Παρκ. Και κυρίως τα σπίτια είναι χαμηλά και αραιά χτισμένα…

Ο κόσμος μέσα από τα μάτια μικρών παιδιών είναι πάντα καλύτερος. Έτσι, παιδιά δημοτικού, που εγκατέστησαν την εφαρμογή «Change Thessaloniki» (για υπολογιστές, κινητά, tablets) σχεδίασαν τη Θεσσαλονίκη του μέλλοντος, όπως την ονειρεύονται. «Πέταξαν» σχεδόν όλους τους δρόμους, τις πολυκατοικίες, τα σκουπίδια και τα αυτοκίνητα και στη θέση τους τοποθέτησαν γρασίδι, αμμουδιά, πισίνες, αγάλματα, ανθρώπους, ποδήλατα, ιπτάμενα αμάξια, σχεδίασαν λίμνες ή ποτάμια, «έχτισαν» οικολογικά κτίρια και μονοκατοικίες.

«Μόνο τον Λευκό Πύργο δε μπορούν να πετάξουν», λέει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η δημιουργός του λογισμικού, Δρ. Εκπαιδευτικής Τεχνολογίας, Κωνσταντίνα Χατζάρα, η οποία είναι διευθύντρια της ΜΚΟ Ινστιτούτο Ψηφιακής Μάθησης, που έχει ως σκοπό να προάγει τη μάθηση και την επικοινωνία μέσω υπολογιστή με τη χρήση σύγχρονων εκπαιδευτικών μεθόδων (www.i-nous.org).

 «Τα πρωινά μας επισκέπτονται καθημερινά τάξεις δημοτικών σχολείων, προκειμένου οι μαθητές να γνωρίσουν την ορθή χρήση των υπολογιστών με σκοπό τη μάθηση και την επικοινωνία. Για τον λόγο αυτό δημιουργούμε λογισμικό και αναπτύσσουμε εφαρμογές, που να είναι εύχρηστες από τα μικρά παιδιά», εξηγεί η κ Χατζάρα και προσθέτει: «Το «Change Thessaloniki» αναπτύχθηκε για να υποστηρίξει ένα θεματικό πρόγραμμα τοπικής ιστορίας. Όταν έρχονται τα παιδιά εργάζονται σε τρεις διαφορετικές ομάδες και εφαρμογές λογισμικού: Η Θεσσαλονίκη στο παρελθόν, το παρόν και το μέλλον. Για το παρελθόν της πόλης αξιοποιούν φωτογραφικό υλικό που αντλούν από το διαδίκτυο. Για το παρόν βγαίνουν έξω στην πόλη με tablets και φωτογραφίζουν. Για το μέλλον, αφού γράψουν έκθεση με τίτλο «πώς φαντάζονται τη Θεσσαλονίκη του μέλλοντος», τη δημιουργούν μέσα από την εφαρμογή, την οποία, βεβαίως, μπορεί να εγκαταστήσει οποιοσδήποτε μέσω του λειτουργικού συστήματος για έξυπνες συσκευές». Η εφαρμογή «ChangeThessaloniki» αγαπήθηκε από τα παιδιά και για τον λόγο αυτό το Ινστιτούτο ξεκινά να σχεδιάζει αντίστοιχες εφαρμογές και για άλλες πόλεις της Ελλάδος.

«Τα ελληνόπουλα περνούν πολλές ώρες μπροστά στην οθόνη και μόνο για παιχνίδια»

Στην Ευρώπη, σύμφωνα με τη κ Χατζάρα, η αναλογία «παιχνίδια και chat/ εκπαιδευτικά προγράμματα» στον χρόνο που περνούν τα παιδιά στο διαδίκτυο είναι 47% (για τα παιχνίδι) έναντι 53% (για τα εκπαιδευτικά προγράμματα). «Στην Ελλάδα οι ώρες που περνούν τα παιδιά στο διαδίκτυο είναι σχεδόν αποκλειστικά για παιχνίδια και chat, σχεδόν καθόλου για εκπαιδευτικούς λόγους», σημειώνει, εξηγώντας ότι βασική επιδίωξη του Ινστιτούτου είναι να δώσει τη δυνατότητα στα παιδιά να έχουν πρόσβαση στην ηλεκτρονική μάθηση, με έναν δομημένο τρόπο.

«Η εκπαίδευση στη χρήση των υπολογιστών πρέπει να ξεκινά από την πρώτη βαθμίδα. Αν τα παιδιά χρησιμοποιούν στο δημοτικό τον υπολογιστή μόνο για παιχνίδια, το ίδιο θα κάνουν και αργότερα» προσθέτει, επισημαίνοντας την ανάγκη για περισσότερη γνώση και ενημέρωση και στο οικογενειακό περιβάλλον. «Υπάρχει ο περιηγητής Google junior, που σχεδιάστηκε αποκλειστικά για τα παιδιά και δεν τους επιτρέπει την πρόσβαση σε ακατάλληλο περιεχόμενο. Κι όμως όλα τα παιδιά χρησιμοποιούν το google«, λέει χαρακτηριστικά, υπενθυμίζοντας ότι η ημερήσια έκθεση των παιδιών σε οθόνη (υπολογιστές και τηλεόραση) δεν πρέπει να ξεπερνάει συνολικά τις δύο ώρες. «Τα ελληνόπουλα περνούν πολύ περισσότερες ώρες», σημειώνει.

Παιδιά άνω των τεσσάρων ετών, που επιθυμούν να δοκιμάσουν και εκείνα ν” «αλλάξουν» τη Θεσσαλονίκη ή να «διορθώσουν» τα προβλήματα μιας πόλης μέσα από την εφαρμογή «Νοιάζομαι», μπορούν να συμμετάσχουν στην εκδήλωση «Βραδιά του Ερευνητή», που διοργανώνει στη Θεσσαλονίκη, την Παρασκευή 30 Σεπτεμβρίου, το Εθνικό Κέντρο Έρευνας (Mediterranean Cosmos 09.00-13.00 και 17.00-22.00), και στην οποία το Ινστιτούτο Ψηφιακής Μάθησης και Τεχνολογίας «Νous», όπως και άλλοι φορείς, θα παρουσιάσει τις εκπαιδευτικές εφαρμογές που δημιούργησε.

typosthes.gr-topika

Tags:
  

ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ:      ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΤΕ: