Η στενή συνεργασία Ελλάδας – Ρωσίας σε μια σειρά από τομείς, όπως οι συνδυασμένες σιδηροδρομικές μεταφορές, οι αερομεταφορές, οι τηλεπικοινωνίες και η ανάπτυξη νέων σχετικών τεχνολογιών, αλλά και τα λιμάνια, συζητήθηκαν στη συνάντηση του υπουργού Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων (ΥΠΟΜΕΔΙ) Χρήστου Σπίρτζη με τον αναπληρωτή πρωθυπουργό της Ρωσικής Ομοσπονδίας Αρκάντι Ντβορκόβιτς.
Ο κ. Σπίρτζης δήλωσε ότι παραμένει το ενδιαφέρον της ρωσικής πλευράς για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Στο ερώτημα που τέθηκε ότι -σύμφωνα με πληροφορίες- η ρωσική πλευρά έχει αποστασιοποιηθεί από εν εξελίξει διαγωνισμούς που είχαν προκηρυχθεί το 2014, ο κ. Σπίρτζης απάντησε ότι αφενός αυτό είναι ένα θέμα, στο οποίο θα πρέπει να απαντήσει η ρωσική πλευρά και όχι ο ίδιος. Αφετέρου, αναφερόμενος στους τρόπους που σχεδιάσθηκαν αυτοί οι διαγωνισμοί από τις προηγούμενες κυβερνήσεις και το ΤΑΙΠΕΔ, πήρε αποστάσεις και είπε ότι εάν ο ίδιος προωθούσε αυτούς τους διαγωνισμούς, θα τους είχε οργανώσει με διαφορετικούς όρους, τόσο για να προστατεύεται καλύτερα το δημόσιο συμφέρον, όσο και για να έχουν αίσιο αποτέλεσμα. Χαρακτηριστική ήταν η σχετική αναφορά του, ότι ο ίδιος θεωρεί πως ο σχεδιασμός της ιδιωτικοποίησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ αλλά και πολλών άλλων υποδομών είναι ένας λανθασμένος σχεδιασμός, που δε συνάδει με τη βέλτιστη αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας.
Σε ό,τι αφορά στο επενδυτικό ενδιαφέρον της ρωσικής πλευράς για ελληνικές υποδομές, ο κ. Σπίρτζης απάντησε καταφατικά σε σχετικές δημοσιογραφικές ερωτήσεις ότι υπάρχει ενδιαφέρον για συνολική εξαγορά, δηλ. πακέτου, σε δραστηριότητες του σιδηροδρόμου και στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης.
Σε ερωτήσεις για την εξέλιξη των ιδιωτικοποιήσεων στο σιδηρόδρομο, ο υπουργός απάντησε ότι «υπάρχει η συμφωνία που δεσμεύει τη χώρα να προχωρήσει στις εννέα ιδιωτικοποιήσεις και αυτές θα προχωρήσουν, από τη στιγμή που έχουμε δεσμευτεί, έστω κι αν είναι κατά τη γνώμη μας λάθος αυτός ο σχεδιασμός. Βεβαίως, αν δεν υπάρχουν πολλές προσφορές, αν δεν υπάρχει ενδιαφέρον γι αυτούς τους διαγωνισμούς, αν κάποιοι διαγωνισμοί κηρυχθούν άγονοι ή σε πολύ χαμηλή τιμή, όσοι έχουν συμβάλλει στο να γίνει αυτός ο σχεδιασμός και να τρέξουν αυτοί οι διαγωνισμοί, πρέπει να αναλάβουν και τις δικές τους ευθύνες».
Για το ενδεχόμενο οι διαγωνισμοί ιδιωτικοποιήσεων να μην τελεσφορήσουν, ο υπουργός έθεσε ζήτημα τόσο σχεδιασμού, όσο και ευθυνών για το σχεδιασμό τους. Είπε χαρακτηριστικά: «Οσοι έχουν σχεδιάσει είτε χρονικά, είτε με το τι περιλαμβάνει κάθε διαγωνισμός, φαντάζομαι πως έχουν λάβει αυτά υπόψη τους. Άρα σε πιθανές μη συμμετοχές όχι μόνο ρωσικών εταιρειών, αλλά και άλλων εταιρειών στους συγκεκριμένους διαγωνισμούς, έχουν τις ευθύνες τους αυτοί που χειρίστηκαν τους διαγωνισμούς και αυτοί που σχεδίασαν τους διαγωνισμούς, όλοι όσοι συμμετείχαν στον σχεδιασμό αυτών των ιδιωτικοποιήσεων».
Ερωτηθείς για τη διοργάνωση του διαγωνισμού για τους σιδηροδρόμους από το ΤΑΙΠΕΔ, ο υπουργός είπε: «Δεν χειρίζομαι εγώ το θέμα των σιδηροδρόμων, για να είμαι αισιόδοξος ή απαισιόδοξος. Αν το χειριζόμουν θα σας έλεγα. “Η αν χειριζόμουν το πώς έπρεπε να σχεδιασθεί αυτή η αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας και ειδικά των σιδηροδρόμων -προκειμένου να έρθουν πολλοί επενδυτές, να ανεβάσουν το τίμημα και να έχουμε τα βέλτιστα οφέλη σαν χώρα και οικονομικά και αναπτυξιακά- προφανώς δεν θα επέλεγα αυτόν τον τρόπο».
Στη συνάντηση εξετάσθηκαν, επίσης, συνεργασίες Ελλάδας και Ρωσίας με τρίτες χώρες. Οπως είπε ο κ. Σπίρτζης, συζητήθηκαν οι όροι, υπό τους οποίους ρωσικές και ελληνικές εταιρείες από κοινού, θα συμμετέχουν σε έργα κρατών των Βαλκανίων, της Μέσης Ανατολής και της Ασίας. Επίσης, ο υπουργός ανακοίνωσε ότι στο προσεχές διάστημα πρόκειται να συναντηθεί με τον Ρώσο ομόλογό του.
typosthes.gr-Oikonomia