Το Πακιστάν πλήρωσε για την πρώτη του εισαγωγή κατόπιν διακυβερνητικής συμφωνίας(G2G) εκπτωτικού ρωσικού αργού πετρελαίου σε κινεζικό νόμισμα, ανακοίνωσε σήμερα ο υπουργός Πετρελαίου της χώρας αυτής της νότιας Ασίας, γεγονός που συνιστά μια σημαντική αλλαγή στην πολιτική του των εξαγωγικών πληρωμών στην οποία κυριαρχεί το αμερικανικό δολάριο.
Το εκπτωτικό αργό πετρέλαιο προσφέρει στο Πακιστάν μια ανάσα, καθώς αντιμετωπίζει οξεία κρίση στο ισοζύγιο πληρωμών, με κίνδυνο να αθετήσει τις δανειακές του υποχρεώσεις. Τα συναλλαγματικά αποθέματα που κατέχει η κεντρική τράπεζα επαρκούν μόλις και μετά βίας για να καλύψουν τις ελεγχόμενες εισαγωγές τεσσάρων εβδομάδων.
Το πρώτο φορτίο του εκπτωτικού ρωσικού αργού πετρελαίου που κλείστηκε βάσει της νέας συμφωνίας που επιτεύχθηκε νωρίτερα φέτος μεταξύ του Ισλαμαμπάντ και της Μόσχας έφθασε στο Καράτσι την Κυριακή. Αυτή τη στιγμή εκφορτώνεται στο λιμάνι της νότιας πόλης Καράτσι.
Ο υπουργός Πετρελαίου Μουσαντίκ Μαλίκ, μιλώντας τηλεφωνικά στο πρακτορείο Reuters, δεν αποκάλυψε εμπορικές λεπτομέρειες της συμφωνίας, που περιλαμβάνουν την τιμολόγηση ή την έκπτωση που έγινε στο Πακιστάν.
Ο Μαλίκ είπε ότι η αγορά, στο πλαίσιο της πρώτης διακυβερνητικής συμφωνίας του Πακιστάν με τη Ρωσία, περιλαμβάνει 100.000 τόνους εκ των οποίων οι 45.000 έχουν φθάσει στο λιμάνι του Καράτσι ενώ οι υπόλοιποι είναι καθ’ οδόν. Το Πακιστάν έκανε την αγορά αυτή τον Απρίλιο.
Η αγορά που πραγματοποίησε το Πακιστάν δίνει στη Μόσχα μια νέα διέξοδο για να διευρύνει τις αυξανόμενες πωλήσεις προς την Ινδία και την Κίνα, καθώς ανακατευθύνει το πετρέλαιο από τις δυτικές αγορές λόγω της σύγκρουσης στην Ουκρανία.
Το Πακιστάν παρά το γεγονός ότι είναι ένας μακροχρόνιος σύμμαχος της Δύσης και ο αρχικός αντίπαλος της γειτονικής Ινδίας, η οποία ιστορικά είναι πιο κοντά στη Μόσχα, οι αναλυτές λένε ότι η συμφωνία του για το αργό πετρέλαιο παρουσιάζει επίσης μια νέα οδό για τη χώρα σε μια εποχή που οι χρηματοδοτικές του ανάγκες είναι μεγάλες.
Το διυλιστήριο του Πακιστάν (PRL) θα διυλίσει αρχικά το ρωσικό αργό, δήλωσε ο υπουργός. Νωρίτερα είχε αναφερθεί στην αγορά του φορτίου ως δοκιμαστική λειτουργία για να κριθεί η οικονομική και τεχνική σκοπιμότητα.
Ο Μαλίκ υποβάθμισε σήμερα τις ανησυχίες γύρω από την οικονομική βιωσιμότητα και τις ανησυχίες για τη δυνατότητα των εγχώριων διυλιστηρίων να επεξεργάζονται το ρωσικό αργό πετρέλαιο, δεδομένης της εισαγωγής πετρελαιοειδών από τη Μέση Ανατολή που έκανε ιστορικά το Πακιστάν.
«Έχουμε δουλέψει πάνω σε διάφορες μίξεις προϊόντων και κανένα σενάριο δεν προβλέπει ότι η διύλιση αυτού του αργού θα αποφέρει ζημίες», δήλωσε ο Μαλίκ και πρόσθεσε: «Είμαστε πολύ σίγουροι ότι θα είναι εμπορικά βιώσιμο».
«Δεν χρειάστηκαν (προσαρμογές) στο διυλιστήριο για τη διύλιση του ρωσικού αργού», δήλωσε ο υπουργός στο Reuters.
Οι εισαγωγές στον τομέα της ενέργειας καταλαμβάνουν την πλειοψηφία των εξαγωγικών πληρωμών του Πακιστάν. Το Ισλαμαμπάντ εισήγαγε 154.000 βαρέλια πετρελαίου ημερησίως το 2022, σχεδόν τις ίδιες ποσότητες με το προηγούμενο έτος, σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία της εταιρείας αναλύσεων Kpler.
Αργό πετρέλαιο προμήθευε κυρίως ο κορυφαίος εξαγωγέας παγκοσμίως, η Σαουδική Αραβία, την οποία ακολουθούσαν τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα. Θεωρητικά τα 100.000 βαρέλια ημερησίως που θα εισάγονται από τη Ρωσία μειώνουν τις ανάγκες του Πακιστάν σε καύσιμα από τη Μέση Ανατολή.
.