Του Τάσου Σαραντή
Αναπάντητα παραμένουν, ουσιαστικά, τα ερωτήματα που προκλήθηκαν από την τραγωδία στα ΕΛ.ΠΕ., αν και έχουν περάσει πέντε εβδομάδες από την ημέρα που σημειώθηκε το μαζικό εργατικό δυστύχημα στο διυλιστήριο στον Ασπρόπυργο, το οποίο στοίχισε τη ζωή σε 4 εργαζόμενους και προκάλεσε τον τραυματισμό άλλων δύο.
Το πόρισμα προκαταρκτικής διερεύνησης του ατυχήματος, που συνέταξε ή ίδια η εταιρεία, αποδίδει τα αίτια σε ανθρώπινο λάθος. Η διοίκηση των ΕΛ.ΠΕ. βιάστηκε να προσωποποιήσει την απόδοση των ευθυνών σε εννέα στελέχη και επικεφαλής διευθυντικών υπηρεσιών της εταιρείας. Οι παράγοντες, όμως, που προκάλεσαν την τραγωδία φαίνεται ότι είναι πολύ πιο διευρυμένοι. Οπως καταδεικνύουν τα περιστατικά που προηγήθηκαν του δυστυχήματος, αλλά και όπως προκύπτει από τις καταγγελίες των ίδιων των εργαζομένων, το κυνήγι της κερδοφορίας ήταν ο καθοριστικός παράγοντας που επέφερε την τραγωδία.
Αργησε η συντήρηση
Το δυστύχημα στα ΕΛ.ΠΕ. Ασπροπύργου σημειώθηκε στις 8 Μαΐου στις 8.20 το πρωί, όταν η διαρροή εγκλωβισμένου καυσίμου 30 κυβικών μέτρων από σωλήνα της Μονάδας Αναμόρφωσης Νάφθας (U 3300) έγινε αιτία να εκδηλωθεί πυρκαγιά με τεράστια φλόγα. Είχαν περάσει 18 μέρες, αφότου είχαν κλείσει οι μονάδες και είχαν ξεκινήσει οι προγραμματισμένες εργασίες συντήρησης στο διυλιστήριο, έχοντας προηγηθεί shutdown (παύση λειτουργίας των μονάδων), ενώ απέμεναν 8 μέρες πριν ολοκληρωθούν, ώστε η βιομηχανική εγκατάσταση να επανεκκινήσει τη λειτουργία της στις 15 Μαΐου.
Σύμφωνα με τις διεθνείς συνθήκες, τέτοιες συντηρήσεις πρέπει να γίνονται στα διυλιστήρια κάθε 4 χρόνια. Εντούτοις, το συγκεκριμένο shutdown για την προγραμματισμένη συντήρηση στο διυλιστήριο των ΕΛ.ΠΕ. Ασπροπύργου είχε καθυστερήσει δύο ολόκληρα χρόνια, καθώς το προηγούμενο είχε γίνει το 2009, δηλαδή 5,5 χρόνια πριν, και κανονικά θα έπρεπε να επαναληφθεί το 2013. Αν και αρχικά η εταιρεία είχε ανακοινώσει μέσω εκπροσώπου της ότι οι εργασίες συντήρησης είχαν προγραμματιστεί κατά τη διάρκεια του τρίτου τριμήνου του 2014, στη συνέχεια γνωστοποίησε ότι αυτό θα συμβεί τελικά εντός του πρώτου εξαμήνου του 2015.
Οπως καταγγέλλουν εργαζόμενοι, η εταιρεία επεδίωκε να ολοκληρώσει το συντομότερο δυνατό τις εργασίες συντήρησης στο διυλιστήριο, επειδή αυτήν την περίοδο τα περιθώρια διύλισης (margins, ήτοι η διαφορά μεταξύ της τιμής αγοράς του αργού και της τιμής πώλησης των προϊόντων, δηλαδή τα μεικτά κέρδη) είναι πολύ υψηλά και…
Διαβάστε το υπόλοιπο ρεπορτάζ για τα αίτια του εργατικού δυστυχήματος από την .