«Η βιωσιμότητα είναι το μέλλον μας. Δεν είναι επιλογή, είναι ανάγκη». Και κάπως έτσι συνειδητοποιείς, μέσα σε δύο προτάσεις, ότι το sustainability είναι πολλά περισσότερα από μία τάση.
Ξεκινώντας τη γνωριμία μου με τη Σοφία Καραγιάννη και τη Βασιλική Συμεωνίδου, τα δύο κορίτσια που κρύβονται πίσω από το ελληνικό, βιώσιμο brand, Vathos Apparel, βρίσκουμε κοινά στην «προηγούμενη» ζωή μας. Τότε που και εκείνες, όπως και εγώ, βρεθήκαμε στην πλευρά της παραγωγής ενδυμάτων, βλέποντας όπως συμφωνήσαμε και μια αθέατη, καθόλου ελκυστική πλευρά της μόδας. «Απομυθοποιείς πολλά πράγματα,» μου λέει η Βασιλική, και δεν θα μπορούσα να συμφωνήσω περισσότερο. Όταν πρωτοείδα τα ρούχα της Vathos Apparel, είδα ταυτόχρονα και τη νέα μου basic, everyday ντουλάπα. Κάπως έτσι, συνέλαβαν την ιδέα και οι δύο σχεδιάστριες, παίρνοντας έμπνευση από τα items, που εκείνες θα ήθελαν σαν γυναίκες να φοράνε, βάζοντας όμως ως βασικό προαπαιτοούμενο τις αρχές της βιωσιμότητας. Μαζί μιλήσαμε για το τι θα πει βιώσιμο brand στην Ελλάδα και για την ιδιαίτερη, συναισθηματική σχέση που θα πρέπει να αναπτύξουμε με τα ρούχα μας, ώστε να συνδεθούμε πραγματικά με το κάθε μας νέο απόκτημα.
«Το VATHOS Apparel γεννήθηκε μέσα από την ανάγκη μας να δούμε τη μόδα με έναν διαφορετικό τρόπο, να αντιμετωπίσουμε αυτόν τον χώρο με μια διαφορετική οπτική. Έτσι θέσαμε στους εαυτούς μας μία πρόκληση: να δημιουργήσουμε ρούχα με βιώσιμα υλικά, αλλά και να βοηθήσουμε στο χτίσιμο της οικολογικής συνείδησης στον κόσμο της μόδας. H φιλοσοφία μας βασίζεται στου κανόνες του ethical fashion. Δημιουργούμε ρούχα και αξεσουάρ, για τα οποία χρησιμοποιούμε μόνο πιστοποιημένα οργανικά υφάσματα. Όλα τα υφάσματά μας επιλέγονται με αυστηρά κριτήρια, που έχουν να κάνουν με τη διαδικασία παραγωγής τους. Προέρχονται από καλλιέργειες χωρίς τοξικά φυτοφάρμακα και λιπάσματα, ενώ κατά τη διαδικασία της βαφής χρησιμοποιούνται χρώματα εγκεκριμένα από τον Global Organic Textile Standard. Ο πυρήνας κάθε διαδικασίας, που χρησιμοποιείται για την παραγωγή των VATHOS Apparel είναι η κοινωνική ευαισθησία. Οι πρακτικές που εφαρμόζονται στο σύνολό τους δεν επιβαρύνουν το περιβάλλον, ενώ ταυτόχρονα προσεγγίζουν ευρύτερα με ευαισθησία το κοινωνικό σύνολο, καθώς στόχος μας είναι να κινούμαστε ηθικά απέναντι τόσο στο περιβάλλον, όσο και στην οικονομία».
«Αρχικά, όσον αφορά το καταναλωτικό κοινό, οι Έλληνες διαθέτουν τα εφόδια, λόγω του ότι η κοινωνία μας είναι πολύ λιγότερο ατομικιστική σε σχέση με άλλες ευρωπαϊκές κοινωνίες, όπου υπάρχει περισσότερο ανεπτυγμένη η οικολογική συνείδηση στον καταναλωτή, αντιλαμβάνονται, δηλαδή, την αναγκαιότητα της οικολογίας. Αυτό, όμως, που δυσκολεύει την διαδικασία και την ύπαρξη των οικολογικών brands, είναι το γεγονός ότι λείπουν οι φορείς και οι πρωτοβουλίες, οι οποίες θα στηρίξουν αυτή την προσπάθεια. Επίσης, ο ανταγωνισμός στη βιομηχανία της μόδας είναι μία από τις μεγαλύτερες προκλήσεις γαι εμάς. Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, το διαδίκτυο και τα μέσα μαζικής ενημέρωσης βομβαρδίζουν καθημερινά το καταναλωτικό κοινό με καινούργια προϊόντα. Το να τραβήξεις την προσοχή του καταναλωτή μέσα σε τέτοιες συνθήκες, είναι πραγματικά τεράστια πρόκληση, και πόσο μάλλον, όταν πρόκειται για ένα brand με μία φιλοσοφία που δεν υποστηρίζει την υπερκατανάλωση».
«Βιωσιμότητα σημαίνει η κάθε μας κίνηση να γίνεται με σεβασμό προς τον περιβάλλον , και κυρίως προς τον άνθρωπο και το κοινωνικό σύνολο. Η βιωσιμότητα είναι το μέλλον μας. Δεν είναι επιλογή, είναι ανάγκη. Είναι τρόπος ζωής και όχι μία περαστική τάση. Πρέπει να επαναπροσδιορίσουμε τη στάση και τις πράξεις μας απέναντι στη φύση. Πρέπει να αλλάξουμε τον τρόπο που αγοράζουμε, τον τρόπο που καταναλώνουμε, τον τρόπο που φοράμε ρούχα. Άρα, ένα brand μπορεί να ονομαστεί βιώσιμο, όταν εξυπηρετεί αυτόν ακριβώς τον σκοπό. Με οποιοδήποτε τρόπο και αν αποφασίσει να το κάνει».
«Υπάρχει μεγάλη στροφή προς το ποιοτικό ρούχο και την συνειδητή κατανάλωση. Ο κόσμος έχει αρχίσει να αντιλαμβάνεται, πως είναι επιτακτική ανάγκη να ενεργήσουμε δραστικά και να επιλέγουμε προϊόντα οικολογικά ή χαμηλού ενεργειακού αποτυπώματος. Η βιομηχανία της μόδας θα αναγκαστεί να προσαρμοστεί στις νέες συνθήκες και να στραφεί σε ηθικές, εργασιακές πρακτικές. Επίσης, σημαντικό είναι να στηρίζουμε τις εταιρείες που σέβονται το περιβάλλον, τον άνθρωπο και το κοινωνικό σύνολο».
.
Moda